امضای "همپیمایی"
همایش بزرگ همپیمایی در ادامه ویژه برنامه "قصه آدم و هوا" با حضور مدیران شهری و استانی صبح امروز (پنجشنبه) برگزار و تفاهمنامه همکاری میان معاونت حمل و نقل و مدیریت منابع شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان امضا شد.
هدف این است که کسانی که در سفرهای شهری مقصد مشترک دارند، همپیمایی کنند تا ضمن کاهش تردد خودروهای تک سرنشین به کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز کمک شود.
"هم پیمایی" دستوری نیست اما حیاتی است
قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این همایش اظهار کرد: "همپیمایی" میتواند در تحقق اهداف کاهش آلودگی هوا و تلف نشدن زمان کمک کند. اجرای این طرح نیاز به کمک و همراهی مردم دارد چرا که امری دستوری نیست .
وی ادامه داد: یک جلسه تخصصی برای یک امر تخصصی لازم است. برای هرکاری نیاز به فرهنگسازی است و موضوع هنگامی اهمیت داردکه به صورت مشارکتی انجام شود؛ قطعا همپیمایی یک امر حیاتی است که میتواند در تحقق اهداف کاهش آلودگی هوا و تلف نشدن زمان کمک کند. اجرای این طرح نیاز به کمک و همراهی مردم دارد چرا که امری دستوری نیست .
شهردار اصفهان تصریح کرد: وظیفه مدیریت شهری است که با یک برنامهریزی دقیق، شرایط کنونی را به مردم اطلاعرسانی کند تا بدانند وضعیت اشغال هر خودرو در سطح شهر به جای ۱.۶ نفر باید حدود ۴ نفر باشد. بنابراین لازم است ما برنامه دقیقی داشته باشیم تا مردم با اهمیت موضوع "همپیمایی" آشنا شوند .
نوروزی خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند ما هر روز نمیتوانیم خیابانها را عریض کنیم و به دنبال آن خودروها نیز افزایش یابد. مردم موضوع را نمیپذیرند مگر اینکه ما با برنامهریزی دقیق این کار را به انجام برسانیم؛ خوشبختانه این ظرفیت و توان در اصفهان و در تمامی بخشهای اصفهان وجود دارد؛ لیکن تا زمانی که مردم با اهمیت موضوع آشنایی نداشته باشند همپیمای آن نخواهند شد .
نوروزی گفت: اگر بتوانیم ضریب اشغال را از ۱.۶ به ۲ نفر برسانیم تعداد ۱۵۰ هزار خودرو را از سطح شهر کم کرده ایم، بنابراین در این جهت باید برنامه دقیقی داشته باشیم تا مردم به اهمیت همپیمایی پی ببرند و بدانند چقدر وقت تلف شده، ترافیک و آلودگی هوا ناشی از اضافه شدن خودرو است .
وی با اشاره به تجربه جهانی از جمله آمریکا در زمینه حمل و نقل گفت: آمریکایی ها در جنگ دوم جهانی از سال ۱۹۴۲ تا سال ۱۹۴۵ همپیمایی را انجام داده و کار خود را از مدارس، صنایع و مراکز بزرگ شروع کردند، در سال ۱۹۷۰ که عربستانی ها و همه کشورهای عربی فروش نفت خود را به آمریکا محدود و این کشور را تحریم کردند، نیز همپیمایی رونق گرفت، آنان برای کاهش مصرف سوخت یکی از راه های مقابله با تحریم را همپیمایی عنوان کردند .
وی ادامه داد: ایجاد خط HOV ، بن های اشتراکی، تعیین لاین ها در مسیرهای پرسرنشین همانند بی آر تی از جمله این برنامه ریزی های آمریکا برای کاهش مصرف سوخت بوده است؛ از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ طرح همپیمایی موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا در این کشور شد و بخش خصوصی نیز در این مرحله وارد شده و برنامه ریزی هایی را در این مسیر انجام داد .
نوروزی افزود: از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ با تکنولوژی های نوین و سامانه های نوین از جمله GPS موجب شد تا شرایط بهتری فراهم و نحوه انتخاب خودرو در مسیر بهتری قرار گیرد بنابراین تاکسی هایی همانند تاکسی تلفنی ما ایجاد شد تا از ترافیک، اتلاف وقت و سوخت بکاهد .
وی گفت: از سال ۲۰۱۴ تا کنون که شبکه های اجتماعی به میدان آمد، بخش خصوصی سامانههایی را ایجاد کردند که در زمینه حمل و نقل بسیار کمک کننده بود، در این راستا بسته های تشویقی و مشوق هایی به بخش خصوصی تعلق گرفت تا ترافیک و آلودگی هوا را کاهش داده، زندگی را راحت تر کند و ایمنی را نیز بالا ببرد .
شهردار اصفهان تاکید کرد: تا مسافران اهمیت همپیمایی را درک نکنند، طرح همپیمایی محقق نمی شود، مردم باید بدانند و در این زمینه فرهنگ سازی شود تا اگر فردی قصد سفر داشت امنیت هم برای راننده و هم برای مسافر فراهم شود .
نوروزی ادامه داد: در این زمینه شرکت های بیمه نیز باید وارد شوند و بحث های حقوقی نیز بررسی شود تا بخش خصوصی به میدان بیاید، ما نیز در این زمینه تسهیل گر و حامی هستیم و انجام این کار به وسیله شهرداری شدنی است .
وی گفت: دولت ها و شهرداری ها باید در این زمینه وارد شوند و زمانی که این مسئله جا افتاد بخش خصوصی را نیز در این زمینه وارد کنند بنابراین ما چاره ای جز این نداریم تا توافق نامه ای میان مدیران شهرها تنظیم و در این زمینه مصوبات شورا را نیز داشته باشیم تا فرهنگ سازی در این زمینه انجام گرفته و موضوع همپیمایی برای همه جا بیفتد .
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در شهر اصفهان و در شعاع ۳۰ کیلومتری آن چهار میلیون جمعیت ساکن هستند و این موضوع اهمیت زیادی دارد، در این جهت می توانیم با شهرهایی همچون مبارکه، شاهین شهر، فلاورجان و دیگر شهرها همپیمایی داشته باشیم و "ون ها" و "اتوبوس هایی" را به اشتراک بگذاریم در این راستا ایجاد قطارهای حومه ای نیز در استان اصفهان همواره مورد تاکید بوده است .
نوروزی افزود: همه مدیران باید موضوع را جدی بگیرند و از خود شروع کنند، بنابراین نباید بدون جهت از خودروی تک سرنشین در شهر استفاده شود و همه باید از ادارات، خانواده ها و از خود شروع کنیم .
وی گفت: ۱۰۰ هزار مسافر باید با مترو سفر کنند که در این راستا می توانیم ۱۰۰هزار و یا ۵۰ هزار خودرو را از سطح شهر کم کنیم؛ روز پنجشنبه که مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند ۱۰هزار مسافر مترو کم می شود که این نشان میدهد ۱۰ هزار دانش آموز با مترو سفر میکنند و در حال حاضر نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر در حال سفر با مترو هستند .
نوروزی تاکید کرد: به مردم قول داده ایم تا قبل از عید ۱۰۰ هزار مسافر با مترو جابه جا شوند باید همه به ما کمک کنید تا بتوانیم وعده خود را عملی کنیم در این راستا همه شهروندان برای تحقق این امر توجیه شوند .
وی گفت: در طرح "نه به خودروی تک سرنشین" نقاطی را باید در شهر به عنوان پایلوت قرار داده و این طرح را در آن اجرایی کنیم، البته این یک امر مشارکتی است و باید زمینه سازی مناسب را برای همکاری مردم فراهم کنیم .
شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: سال آینده در چنین زمانی باید بررسی کنیم که این همکاری ها تا چه میزان در رفت و آمدها تاثیر داشته و امنیت مردم را در این مسیر تامین کرده است .
روزانه ۳ میلیون صندلی خالی در شهر تردد میکند
کوروش خسروی، رییس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این همایش بر لزوم تلاش در جهت محدود کردن تردد خودروهای تک سرنشین در شهر و در بازههایی از زمان تاکید کرد و گفت: در سال ۹۸ باید بسترهایی برای تحقق هم پیمایی فراهم شود که ایجاد خطوط HOV از جمله آن است.
وی اظهار کرد: اکنون در جادههای شهری و بینشهری شاهد تردد زیاد خودروهای تکسرنشین هستیم به گونهای که ضریب اشغال خودروها در اصفهان ۱.۶ دهم است و روزانه حدود ۳ میلیون صندلی خالی در شهر تردد میکند .
وی افزود: طی دو ماه گذشته برنامه ای برای افزایش هم پیمایی اجرا شد که طی سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۰ محقق خواهد شد .
رییس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان موظف به شناسایی و انتخاب حداقل ۳ شرکت خصوصی به عنوان اپراتورهای طرح همپیمایی در فرآیندی شفاف و رقابتی شد .
خسروی اضافه کرد: در سال ۹۸ نیز باید بسترهایی برای تحقق هم پیمایی فراهم شود که ایجاد خطوط HOV از جمله آن است که باید در جهت محدود کردن تردد خودروهای تک سرنشین در بازههایی از زمان در شهر تلاش کنیم .
ادبیات "هم سفری" در بین شهروندان جاری شود
علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: روزانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودرو در شهر تردد میکنند که ۸۰ درصد آنها تک سرنشین هستند. برای کاهش تردد خودروهای تک سرنشین باید به سمت سفرهای جمعی وقتی مقصد مشترک است حرکت کنیم .
وی اظهار کرد: ایده همپیمایی به وسیله مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان و بنا به درخواست شهردار اصفهان برای کاهش تردد خودروهای تکسرنشین مطرح شد .
وی افزود: روزانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودرو در شهر تردد میکنند که ۸۰ درصد آنها تک سرنشین هستند. برای کاهش تردد خودروهای تکسرنشین باید به سمت سفرهای جمعی وقتی مقصد مشترک است حرکت کنیم .
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: این همپیمایی در مقاصد بینشهری رونق دارد. اما در حوزه شهری شناخته شده نیست. امید است که با تبلیغات فراوان مردم نیز به انجام این کار تشویق شوند؛ چرا که اقدامی ریشهدار است .
صلواتی خاطرنشان کرد: سیاست مدیریت شهری اصفهان تشویق شهروندان به همپیمایی و ایجاد تسهیلات برای خودروهایی است که تکسرنشین نباشند .
وی اظهار کرد: شرکتهای دانش بنیان اقدام خوبی در زمینه نرم افزاری انجام داده است و اپلیکیشن "همسفریاب" را طراحی و در اختیار شهروندان قرار داده است. ادبیات هم سفری باید در بین شهروندان جاری و ساری شود؛ در اینصورت اثرات مفیدی در بلند مدت برای شهر خواهد داشت .
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان به ویژه برنامه "قصه آدم و هوا" اشاره کرد و گفت: این برنامه با دعوت از نویسندگان، عکاسان، نقاشان و هنرمندان و با هدف کاهش تردد خودروهای تک سرنشین و رسیدن به هوای پاک برنامه ریزی شده است.
به گزارش ایمنا، در پایان این همایش تفاهمنامه "روش پیادهسازی و همکاریهای متقابل شهرها و مراکز جمعیتی برای اجرای همپیمایی" میان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان امضا شد.
نظرات