عاقبت به خیری خانه فرخ با تملک توسط شهرداری جهت تبدیل به خانه ادبیات  ...

عاقبت به خیری خانه فرخ با تملک توسط شهرداری جهت تبدیل به خانه ادبیات ...

عاقبت به خیری خانه فرخ با تملک توسط شهرداری جهت تبدیل به خانه ادبیات مشهد / کافو‌های مخابراتی مشهد با مشارکت بخش خصوصی ساماندهی می‌شوند

اعضای شورای پنجم شهر مشهد در چهل و هشتمین جلسه علنی خود به خرید خانه فرخ برای راه‌اندازی خانه ادبیات مشهد و همچنین انتقال مرکز انجمن ادبیات ایران به این مکان با وعده وزیر ارشاد، رای مثبت دادند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، ریاست چهل و هشتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر که از ساعت ۹:۳۰ صبح امروز در محل سالن جلسات علنی شورا واقع در طبقه دوم تالار شهر و بعد از جلسه کاری اعضا، برگزار شد، بر عهده حمید رضا موحدی‌زاده، نایب رییس شورای شهر بود.
وی در آغاز این جلسه علنی اظهار داشت: این ایام بنا به روایتی، با رحلت حضرت فاطمه زهرا(س) مصادف است که همه ما مسلمانان بر این باوریم که آنقدر پیامبر(ص) بر دخترش مهر می‌ورزید که خشمگین کردن حضرت فاطمه(س)، پیامبر را خشمگین می‌نمود.
وی ادامه داد: دکتر شریعتی هم در کتاب فاطمه، فاطمه است، تاکیدات زیبایی در این زمینه داشته است. در زندگی این حضرت، مواجهه ایشان با تهجر و تنگ نظری، آشکار است.
هویت شهر مشهد، مذهبی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری است
موحدی‌زاده خاطرنشان ساخت: این روزها، موضوعی از سوی برخی افراد مطرح می‌شود که هویت شهر مشهد چیست؟ همه می‌دانیم که فلسفه شهر مشهد در این رمز و راز نهفته است که اگر وجود حضرت رضا(ع) نبود شاید این همه جمعیت در این شهر گرد هم نمی‌آمد و همه بر این باوریم محوریت شهر ما، امام رضا(ع) است، پس بی جهت اشخاصی، با آنچه در ذهن کوچکشان است این حس خود را آنگونه بیان نکنند که انگار کسانی هستند که می‌خواهند این هویت مذهبی شهر مشهد را زیر سئوال ببرند.
وی اذعان کرد: شهر مشهد در کنار این هویت مذهبی، هویت تاریخی، اقتصادی و گردشگری نیز دارد. اگر بگوییم شهر فقط هویت مذهبی دارد، پس هزینه اداره شهر را باید از کجا تامین کنیم لذا باید ظرفیت‌های اقتصادی شهر را حمایت کنیم تا بتوانیم به حیات شهر کمک نماییم. کسی قصد ندارد با هویت مذهبی شهر مشهد مخالفت کند، زیرا همه ایران با هویت امام رضا (ع) عجین شده است.
از اکران‌هایی که روحیه شادی و نشاط در مردم ایجاد می‌کنند انتقاد نکنیم
نایب رییس شورای شهر مشهد با اشاره به در دست بودن اصلاح قانون شوراها در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: این روزها اصلاح قانون شوراها در مجلس در دست انجام است که البته ما از چند و چون آن اطلاع چندانی نداریم. هر حرکتی در جهت تقویت نظام شورایی باشد خوب است.
موحدی‌زاده در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: نباید به محض اینکه تا شهرداری حرکتی را آغاز می‌کند و تصاویر و شعارهایی برای افزایش شادی و نشاط مردم اکران می‌نماید با اینکه ما از اوضاع اقتصادی مردم خبر داریم، شروع به انتقاد کنیم زیرا اینگونه اکران‌ها در روحیه مردم تاثیر گذار است.
تغییر یک تابلو منجر به تغییر فرهنگ یه شهر نمی‌شود
وی در مورد حاشیه‌های ایجاد شده برای تغییر تابلوهای ایستگاه‌های راهنمای زائر نیز بیان کرد: کلمه سفر و زائر هر دو مناسب بوده و می‌تواند در کنار هم نیز باشد و نباید با تغییر یک تابلو، فکر کنیم فرهنگ یک شهر با قدمت یک هزار و ۲۰۰ ساله قابل تغییر است.
در ادامه اعضای حاضر در این جلسه علنی به بررسی دستور کارهای چهارگانه آن پرداختند و در اولین گام، به بررسی نظریه شماره ۴۱۷ مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۶ کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی و نظریه شماره ۲۹۴ مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه درخصوص طرح شماره ۵/۹۷/۱۱۲۴۱/ش مورخ ۹۷/۰۷/۰۷ با موضوع خرید خانه سید محمود فرخ خراسانی پرداختند.
راه‌اندازی خانه ادبیات مشهد با خرید خانه فرخ توسط شهرداری
بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص گفت: طرحی را جمعی از اعضای شورای شهر در خصوص خرید این خانه تاریخی ارائه داده بودند که این طرح، با اعلام آمادگی وزارت فرهنگ برای راه‌اندازی خانه ادبیات ایران همزمان گردید، لذا ما با این طرح موافقت نمودیم تا بخش مسکونی این خانه تاریخی به قیمت کارشناسی خریداری شود.
در ادامه، سید مسعود ریاضی، عضو شورای شهر با اشاره به اینکه این کار فی‌النفسه کار خوبی است اما خود شهرداری باید نسبت به خرید خانه اقدام نماید و نباید ما خانه را مشخص نماییم و می‌تواند به جای خانه فرخ، خانه بهار، خانه اخوان و ... جایگزین شود. لذا پیشنهاد حذف تبصره را دارم.
انتقال مرکز انجمن ادبیات ایران به خانه فرخ مشهد با وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
هادی بختیاری، معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد هم در این باره بیان کرد: نقشی که این خانه در پرورش شاعران مشهد در نیم قرن اخیر در شهر داشته، برجسته است لذا خرید آن مورد پیشنهاد شاعران قرار گرفته است.
وی افزود: قیمت خرید خانه هم، در اسفند سال قبل کارشناسی شده و در لایحه آورده شده است که نیازمند آن است تا نسبت به وضعیت فعلی بازار مسکن، این قیمت به روزرسانی شود.
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر هم با خواندن نظریه کمیسیون مطبوعش، اذعان داشت: منزل مرحوم فرخ، از دهه‌های قبل به عنوان انجمن ادبی فرخ در کشور شناخته شده است. در این مدت حضور رهبری و اخوان ثالث در این انجمن نیز، شایان توجه است. فرخ، زاده مشهد بوده و در مشهد نیز انجمن ادبی داشته است و این منزل هم یک میراث معنوی محسوب می‌شود که دیگر شاعران و منزلشان این ویژگی را ندارند.
وی افزود: تاسیس خانه ادبیات، مطالبه ما از شهرداری است تا حوزه ادبیات و شعر در شهر مشهد با این وسیله احیا شود. وزیر فرهنگ و ارشاد هم وعده دادند مرکزیت انجمن ادبیات ایران را در صورت تملک خانه فرخ توسط شهرداری، به مشهد منتقل نمایند.
اصولی ادامه داد: بازماندگان مرحوم فرخ هم مطالبه‌ای بیشتر از قیمت کارشناسی ندارند. این ملک هم به دارائی‌های شهرداری اضافه می‌شود.
در نهایت این لایحه تصویب شد که در ماده واحده آن آمده است: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، به استناد بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری، حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۷، نسبت به تاسیس خانه ادبیات شهر مشهد مقدس با رعایت تبصره زیر اقدام نماید.
تبصره: به شهرداری مشهد مقدس می‌تواند، به‌منظور اجرای این مصوبه، از محل سرجمع بودجه خرید دارایی سرمایه‌ای سال ۱۳۹۷، نسبت به تملک بخش مسکونی خانه‌ی سید محمود فرخ (شاعر نامدار خراسانی) واقع در خیابان شهید چمران (جهانبانی)، به قیمت کارشناسی اقدام و در صورت عدم توافق، پیشنهاد جایگزین خود را به شورای اسلامی شهر ارایه نماید.
ایجاد ردیف مشخص برای حریم شهر مشهد در بودجه سنواتی شهرداری
دیگر دستور کار نیز به بررسی نظریه شماره ۳۱۶ مورخ ۹۷/۱۰/۲۳ کمیسیون مشترک عمران و شهرسازی - اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت ها - برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی و مناطق پیرامونی و کم برخوردار درخصوص طرح شماره ۵/۹۷/۱۴۷۶۶/ش مورخ ۹۷/۰۹/۰۷ با موضوع ایجاد ردیف مشخص برای محدوده و محلات هدف و حریم شهر مشهد در بودجه سنواتی شهرداری مشهد مقدس اختصاص یافت.
محمدهادی مهدی‌نیا، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر نیز در این باره بیان کرد: در جلسه ستاد عالی بازآفرینی کشور، در سال ۹۶، اعضای این ستاد موظف شده‌اند که ۳۰ درصد از اعتبارات خود را در استان‌ها به بازآفرینی اختصاص دهند. بر همین اساس باید سهم شهرداری و سایر دستگاه‌ها در مورد بازآفرینی مشخص شود. تا به امروز برش مشخصی وجود نداشت لذا امکان گزارش‌گیری نیز نبود.
وی اذعان کرد: همچنین طبق قانون باید درآمدهای حریم را فقط در حریم و روستاهای آن می‌توان هزینه کرد لذا باید درآمد شهرداری از این بخش و میزان هزینه‌های شهرداری در این محدوده‌ها مشخص شود.
این لایحه نیز با رای موافق اعضا، تصویب شد.
در ماده واحده، شهرداری مشهد مقدس مکلف شده است، با توجه به هزینه‌های بالای سالانه شهرداری در طرح‌ها و پروژه‌های واقع در محلات و محدوده‌های هدف مصوب ستاد بازآفرینی کشور و حریم شهر مشهد، نسبت به ارایه برش بودجه‌ای در آلبوم بودجه سنواتی خود، برای محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی و حریم شهر مشهد با رعایت تبصره‌های زیر اقدام و گزارش‌های مربوط را به صورت۶ ماهه، به شورای اسلامی شهر ارایه نماید:
تبصره ۱- شهرداری مشهد مقدس می‌بایست، وضعیت انجام تعهدات سایر دستگاه‌های اجرایی را وفق قوانین مربوط، رصد و به همراه گزارش هزینه‌های خود در حریم و محدوده شهر به شورای اسلامی شهر ارایه نماید تا حسب ضرورت اقدام لازم برای تبادل موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور و شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان صورت پذیرد.
تبصره ۲- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، نسبت به انجام مطالعه جامعی از روش‌های بهینه درآمد و هزینه‌ها در حریم شهر مشهد اقدام و گزارش آن را حداکثر ظرف مدت ۳ ماه به این شورای اسلامی شهر ارایه نماید.
طرح جامع ساماندهی استقرار کافوهای مخابراتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تصویب شد
اعضا در سومین دستور کار نیز به بررسی نظریه شماره ۴۱۰ مورخ ۹۷/۱۰/۲۳ کمیسیون مشترک برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی و حقوقی و نظریه شماره ۲۳۸ مورخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ کمیسیون عمران و شهرسازی و نظریه شماره ۵/۹۷/۱۲۵۲۹/ش مورخ ۹۷/۰۷/۲۶ کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌ها درخصوص لایحه شماره ۲۱/۲۴۵۳۴۱ مورخ ۹۶/۱۲/۲۴ با موضوع طرح جامع ساماندهی استقرار کافوهای مخابراتی پرداختند که تبصره یک با پیشنهاد احمد نوروزی و رای مثبت اعضا، حذف شد و کلیات و سایر جزییات این طرح تصویب شد.
ماده واحده: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود، به‌منظور کاهش اثرات مخرب و تبعات ناشی از نصب بی‌رویه کافوهای مخابراتی، ساماندهی و ایجاد وحدت رویه در طراحی، نصب یا تغییرات شبکه‌ها و زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی، نسبت به اجرای طرح جامع ساماندهی استقرار کافو‌های مخابراتی از طریق مشارکت و سرمایه‏‌گذاری بخش خصوصی (شرکت‌های دارای پروانه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور) به روش ساخت، بهره‌‌برداری، پرداخت اجاره و انتقال (B.O.L.T) به شرح مستندات پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) اقدام نماید.
تبصره : مکان‌های پیشنهادی برای نصب و استقرار کافوهای مخابراتی می‌بایست برای اخذ تاییدیه لازم، به کمیته مکان‌یابی و مبلمان شهری شهرداری مشهد ارسال شود. عدم پاسخگویی این کمیته حداکثر طی مدت دو هفته پس از ارایه درخواست، به منزله موافقت با مکان پیشنهادی می‌باشد.
روش‌های نوین به کمک بازیافت و تفکیک پسماند‌های مشهد می‌آیند
آخرین دستور کار این جلسه علنی نیز به بررسی نظریه شماره ۳۷۶ مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۰۳ کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست و نظریه شماره ۴۰۱ مورخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی درخصوص طرح شماره ۵/۹۷/۱۳۳۸۵/ش مورخ ۹۶/۰۸/۱۹ با موضوع بکارگیری روش‌های نوین در بازیافت و تفکیک از مبدا پسماندهای شهری اختصاص داشت که با رای مثبت اعضای حاضر در این جلسه، تصویب شد.
ماده واحد: شهرداری مشهد مقدس مکلف است در راستای کاهش آلودگی های زیست محیطی، کاهش هزینه های روش های سنتی جمع آوری، حمل و دفن زباله به منظور افزایش بهره وری، با استفاده از روش های نوین تفکیک از مبدا پسماندهای شهری و شیوه های عملکردی شهرهای توسعه یافته با استفاده از ظرفیت علمی، اجرای استارتاپها به نحوی اقدام نماید که تا پایان برنامه میان مدت ۱۳۹۷-۱۴۰۰ شهرداری مشهد مقدس به اهداف این برنامه و آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند در حیطه وظایف شهرداری دست یابد.
احمد پورمفردی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات