احداث مسیرهای دوچرخه سواری به لحاظ کارشناسی هیچگونه ایرادی ندارد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر قاسم حبیب آگهی اظهار داشت: در حال حاضر مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز در حال انجام است و قسمتی از این طرح نیز درباره ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری است که نتایج نهایی آن در یک ماه آینده آماده و تکمیل خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مسیرهای دوچرخه سواری که تاکنون در شیراز احداث شده زیر نظر مطالعات دانشگاه شیراز بوده یا خیر؟ گفت: مطالعات هنوز در حال انجام است و نتایج آن بیرون نیامده و مسیرهای دوچرخه سواری که تاکنون در شیراز ایجاد شده بخش کوچکی از طرح نهایی ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری کلانشهر شیراز باشد و مسیرهای دیگر نیز در آینده احداث خواهد شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: طرح مطالعاتی ایجاد مسیر دوچرخه سواری که زیرنظر دانشگاه شیراز انجام می شود قطعا با درنظر گرفتن تمامی موارد و کارشناسی خواهد بود و اگر مسیرهای کنونی که ایجاد شده نیز نیاز به اصلاح داشته باشد در طرح نهایی بیان می شود.
- جانمایی مسیرهای دوچرخه سواری شیراز درست است؟
حبیب آگهی با اشاره به اینکه دوچرخه باید به عنوان تغذیه کننده مترو و اتوبوس مورد استفاده قرار گیرد، گفت: بیشتر سفرها در مرکز شهر کوتاه است و ترافیک نیز در این قسمت وجود دارد و به همین دلایل استفاده از دوچرخه مناسب ترین وسیله نقلیه است.
وی با اشاره به نارضایتی برخی شهروندان که مسیر دوچرخه سواری شیراز از نزدیکی منازل و یا محل کسب آنها می گذرد، گفت: هر طرح ترافیکی و جدیدی در ابتدا با مخالفتهایی مواجه می شود که در نهایت باید منافع عمومی همه مردم و شهروندان دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.
حبیب آگهی اضافه کرد: آلودگی هوا در مرکز شیراز بیش از سایر نقاط این شهر وجود دارد که احداث مسیر دوچرخه سواری و در پی آن کاهش تردد خودروها در مرکز شهر بیش از همه برای ساکنان و افرادی که دائما در این نقطه زندگی می کنند مفید خواهد بود و قطعا تردد کمتر وسایل نقلیه و خودروهای شخصی در مرکز شهر شیراز ابتدا به نفع مردم و اهالی این مناطق است.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی شهروندان باید مطالبه گری در خصوص توسعه کمی و کیفی زیرساختهای حمل و نقل سالم را از مسولان مطالبه کنند نه اینکه در مقابل آن موضعگیری منفی انجام دهند.
این استاد دانشگاه شیراز در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی کارشناسی وی از اجرای طرح ترافیک در شیراز گفت: در کوتاه مدت با راهکارهای علمی می توان ترافیک را در کلانشهر شیراز مدیریت کرد اما در دراز مدت لازم است که طرح ترافیک در این کلانشهر اجرایی شود.
- استفاده از خودرو شخصی تنها در مواقع اضطراری
این استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل در بسیاری از نقاط کشور ما بیمار است و نیاز به ریاضت کشیدن و سختی هایی دارد؛ احداث مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز گام بسیار خوبی است که درباره فلسفه و ایجاد آن هیچ کارشناسی ایرادی فنی وارد نخواهد دانست.
وی ادامه داد: نحوه اجرا و احداث مسیرهای دوچرخه سواری مسالهای است که نیاز به بررسیهای کارشناسانهای دارد که به عنوان مثال، عرض مسیرها به چه میزان باید باشد و آیا این مسیرها به صورت رفت و برگشت احداث شود و یا اینکه چه علائمی در طول این مسیرها قرار گیرد.
استاد دانشگاه شیراز در پاسخ به این سوال که آیا جانمایی مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز که در مرکز شهر و مسیرهای پرتردد انتخاب شده درست است یا خیر؟ گفت: این مسیرهایی که در حال حاضر در شیراز احداث شده بخش کوچکی از شبکه کلی دوچرخه سواری این کلانشهر خواهد بود.
وی ادامه داد: باید با دید کلی به این مساله نگاه کرد به گونه ای که مسیر دوچرخه سواری هر شهری باید شبکه ای پیوسته باشد که کل شهر را پوشش دهد و اینکه اگر شهروندی از نقطه ای از این شهر قصد سفر به محلی دیگر را داشته باشد در صورت تمایل امکان دوچرخه سواری بصورت ایمن وجود داشته باشد.
- ایمنی مسیر دوچرخه سواری
پیرویان اظهار داشت: به عنوان مثال در محل ورود خودرو از خیابان به کوچه باید اصول فنی به طور کامل اعمال شود که راننده اتومبیل بداند که از این محل دوچرخه نیز عبور می کند و حق تقدم با دوچرخه سوار است و همچنین در این محل از علائم خاص نظیر رنگ آمیزی و یا برآمدگی سطوح استفاده شود که مسیر دوچرخهسواری در محل تقاطع با عبور خودرو بالاتر از سطح خیابان قرار گیرد که راننده ناخودآگاه احساس کند که این محل که وارد آن شده بخشی از حریم دوچرخه سواری است و لذا اصول رانندگی و ایمنی را رعایت کند.
وی با بیان اینکه لازم است در سرتاسر مسیر دوچرخه سواری از علایم ویژه استفاده شود،گفت: از نظر کلی،ساخت مسیر دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز کار اصولی و درستی است که من نیز بطور کامل از آن حمایت می کنم.
- کسبه نباید با خودرو به محل کار بروند
پیرویان ادامه داد: استفاده خودرو شخصی تنها در موارد ضروری و یا برای افرادی نظیر سالمندان و معلولین که توانایی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را ندارند توصیه می شود و برای استفاده این گروه نیز باید پارکینگ غیر حاشیهای تعریف شود.
- حذف جای پارک
پیرویان با تاکید بر اینکه هر مجتمع تجاری باید موظف شود که برای مشتریان خود پارکینگ تهیه کند، اظهار داشت: اگر این کار امکان پذیر نیست، شهرداری باید با تشویق سرمایه گذار در محلهای مورد نیاز پارکینگ طبقاتی احداث کند.
او اضافه کرد: در ساخت پارکینگ نیز این نکته ضروری باید مورد توجه قرار گیرد که فاصله پارکینگ تا محل خرید باید بیشتر از فاصله ایستگاه اتوبوس و مترو تا مرکز خرید باشد که مردم به استفاده از ناوگان عمومی برای تردد در سطح شهر تشویق شوند.
- تحمل مشکلات برای هدف متعالی
وی افزود: گسترش پیاده روی و فرهنگ دوچرخه سواری باعث رونق گرفتن اقتصاد منطقه نیز خواهد شد و در پی این مساله کسب و کار کسبه محلی نیز رونق خواهد گرفت.
- ایجاد مسیر دوچرخهسواری براساس تجربه جهانی
مجتبی زوربخش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از شیراز به عنوان تنها کلانشهر کشور که از هوای پاکی برخوردار است یاد کرد و افزود: برای تداوم و حفظ این شرایط باید براساس سیستم سلامت محور و دوستدار محیط زیست سیستم ناوگان حمل و نقل را پیاده سازی کرد که طرح ایجاد مسیر دوچرخهسواری براین اساس در شیراز در حال اجرا است.
وی ادامه داد: در اجرای مسیرهای دوچرخه سواری این شهر ارتباطی منطقی نیز با سایر ناوگان حمل و نقل عمومی نظیر قطار شهری و پایانه های اتوبوسرانی و مراکز شاخص تولید و جاذبه سفر مورد توجه قرار گرفته است.
- ایجاد مسیر دوچرخه در محلهای پارک ممنوع
وی با اشاره به گلایه های برخی شهروندان شیرازی و اهالی خیابان عفیف آباد در خصوص ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده گفت: براساس قوانین راهنمایی و رانندگی تنها در یک سمت خیابان عفیفآباد توقف خودرو در حاشیه خیابان مجاز بوده و در سمت دیگر این خیابان که اکنون مسیر دوچرخه در آن محل ایجاد شده اگر خودرویی پارک میشده براساس رویه ای خلاف قانون و غیرمجاز بوده است.
معاون شهردار شیراز در ادامه صحبتهای خود اشاره کرد: اگر شهروندان در استفاده از مسیرهای دوچرخهسواری مشارکت فعالی داشته باشند قطعا این مساله نقش بسزایی در بهبود شرایط ترافیکی شهر خواهد داشت و همچنین کسبه محلی و صاحبان واحدهای تجاری نیز از این مساله سود می برند چون ارتباط بصری فرد پیاده و دوچرخه سوار به مراکز تجاری بسیار بیشتر از افراد استفاده کننده از خودرو شخصی است.
- تعریض خیابان، دعوت از خودرو شخصی است
زوربخش در بخش دیگری از صحبتهای خود اشاره کرد: تاکنون نزدیک به هشت کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شیراز احداث شده که این آمار تا ۲۲ بهمن ماه امسال به حدود ۲۲ کیلومتر افزایش می یابد.
وی ادامه داد: براساس پیش بینیها تا نیمه نخست سال ۹۸ حدود ۶۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در فازهای بعدی در این کلانشهر احداث خواهد شد.
وی در ادامه به انتقاداتی که در جامعه نسبت به پارک و تردد خودرو و موتور سیکلت در مسیرهای تازه احداث شده دوچرخه سواری در شیراز مطرح می شود اشاره کرد و گفت: متاسفانه این روند قانون شکنانه از گذشته نیز وجود داشته است، به گونهای که موتورسوارها در پیاده رو نیز تردد می کرده اند و یا اتومبیل به خیابان یک طرفه نیز وارد میشود و یا در پیاده رو توقف می کنند و این ناهنجاری هایی است که همیشه وجود داشته و لازم است با ابزارهای خاص خود با متخلفین برخورد صورت گیرد.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز
نظرات