بهتر است از همه تخصص های اصلی و مورد نیاز در اداره شهرها،افرادی متخصص و مجرب در شوراهای شهر حضور داشته باشند

شهردار کرمان در همایش سراسری شوراهای اسلامی شهرهای استان در بم :


بهتر است از همه تخصص های اصلی و مورد نیاز در اداره شهرها، افرادی متخصص و مجرب در شوراهای شهر حضور داشته باشند

شهردار کرمان گفت: بهتر است افرادی متخصص و مجرب و از همه‌ی تخصص‌های اصلی و مورد نیاز در اداره‌ی شهرها در شوراهای شهر حضور داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری کرمان آنلاین، شهردار کرمان در همایش سراسری شوراهای اسلامی شهرهای استان در بم، با بیان اینکه نقش مردم در حاکمیت را می‌توان در سه گروه تقسیم بندی کرد، ادامه داد: این سه گروه می‌تواند شامل نقش های ایجادی،ابقایی و اصلاحی باشد.

سید مهران عالم زاده در تشریح این سه نقش افزود: نظام جمهوری اسلامی در کشورمان با حضور یکپارچه مردم در سال ۵۷ «ایجاد» شده و در طول چهل سال گذشته با حضور مردم «باقی» مانده و ان‌شاالله در گام دوم خود نیز با حضور مردم در همه‌ی ابعاد، تداوم خواهد یافت .

وی تصریح کرد: نقش سوم که قطعا مهمترین نوع نقش آفرینی شهروندان در نسبت با نظام سیاسی و اجرایی تلقی می شود؛ «نقش اصلاحی» است.

وی افزود: مردم آن گونه که بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی (ره) فرمودند به‌عنوان ولی نعمتان نظام و انقلاب، با نقدهای سازنده‌ی خود در فرایند اصلاح درونی نظام در ابعاد گوناگون نقش آفرینی می‌کنند.

شهردار کرمان گفت: شوراهای اسلامی شهر، یکی از مظاهر مشارکت مردم در فرایند اصلاح «ساختارها و عملکردها» هستند و بخشی از نقش اصلاحی مردم «در نسبت با حاکمیت» در شوراها تبلور پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از این جهت می توان به اهمیت وجودی شوراها در تحقق مفهوم حاکمیت مردم بر مردم پی برد.

عالم زاده گفت: امروز بیش از دو دهه است که شوراهای اسلامی شهر در سراسر کشور شکل گرفته و زمان آن فرا رسیده است تا یک تحلیل دقیق و آسیب‌شناسانه از ماهیت و کارکردهای شوراهای شهر صورت پذیرد .

شهردار کرمان افزود: همانگونه که در هیئت‌های مدیره سازمان های صنفی نظیر سازمان نظام مهندسی ساختمان، شاهد یک سهمیه بندی برای حصول اطمینان از حضور «همه‌ی تخصص های لازم در هیئت مدیره» هستیم؛ به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که رویه‌ای مشابه آن نیزدر شوراهای اسلامی شهرها پیاده سازی شود .

شهردار کرمان در تبیین پیشنهاد خود گفت: در حال حاضر این امکان وجود دارد که در بعضی شهرها تمام کرسی های شورای شهر به یک تخصص خاص محدود شود که این موضوع اصلا برای اداره‌ی درست شهر مناسب نیست .

وی اظهار داشت: خدا را شاکرم که شورای اسلامی شهر کرمان در این زمینه از عمده‌ی تخصص‌های لازم برای اداره‌ی شهر بهره‌مند است و به همین جهت بایستی از مردم فهیم و مطلع کرمان که با رای خود جمعی متخصص را به شورای شهر فرستاده اند، تقدیر کرد.

عالم‌زاده خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر کرمان در یک تعامل سازنده و مثال زدنی با هم قرار دارند و گواه این مطلب، تصویب همه‌ی پیشنهادها و لوایح ارایه شده از سوی شهرداری کرمان به شورا در  یک‌سال و نیم گذشته است .

شهردار کرمان گفت: با توجه به اهمیت جایگاه شوراها همه‌ی ارکان نظام، مخصوصا مجلس محترم شورای اسلامی بایستی به تکامل قانون شوراها کمک کنند چرا که در برخی موارد شاهدیم اختیارات و وظایف شورا با هم همخوانی لازم را ندارند .

وی افزود: از سوی دیگر مکانیسم تایید مصوبات در شکل فعلی ایراداتی دارد که بایستی به آن توجه شود، چرا که در شکل فعلی امکان برخورد سلیقه ای با مصوبات شورا میسر است .

عالم زاده گفت: همچنین شاهدیم که مکانیسمی برای نظارت مستقیم  شهروندان بر نحوه‌ی عملکرد نهاد شورا پس از انتخاب اعضا، وجود ندارد و در وضع فعلی شهروندی که به مصوبه ای شخصا یا به نیابت از مجموعه ای مردمی و عمومی اعتراض دارد؛ بایستی از مکانیسم های موجود در قوه قضائیه استفاده کند که عمدتا این نوع رسیدگی‌ها، زمان‌بر بوده و همین اطاله‌ی دادرسی خود یک عامل بازدارنده در طرح دعوی خواهد بود .

وی تصریح کرد: علاوه بر این در حال حاضر مرجعی برای حصول اطمینان از تطابق مصوبات شورا با شرع مقدس نیز وجود ندارد .

شهردار کرمان ادامه داد: در وضع فعلی مصوبات شورای شهر صرفا برای شهرداری الزام آور است.آن هم منوط به تایید مصوبات در هیئت‌های تطبیق و این مطلب شوراهای شهر را در سراسر کشور به «شوراهای شهرداری» تقلیل داده است .

وی گفت: دولت محترم می تواند بخشی از وظایف و تکالیف خود را به شوراهای شهر یعنی یکی از مردمی‌ترین نهادهای عمومی واگذار کند که قطعا این موضوع ثمرات مثبتی به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است دکتر «جمالی نژاد» معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، میهمان ویژه همایش سراسری شوراهای اسلامی شهرهای استان بود.

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید shahrdardarhamayeshshoraha.jpeg
JoomlaWorks "Simple Image Gallery Pro" Plugin (v۳.۱.۰) ends here

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات