شیراز به عنوان داوطلب شهر ملی دوچرخه معرفی شد
کلانشهر شیراز در نخستین همایش استانی نقش شهرداران در توسعه ورزش همگانی به عنوان داوطلب شهر ملی دوچرخه معرفی شد و شهردار شیراز به عنوان رئیس و معاون حمل و نقل و ترافیک به عنوان نایب رئیس کارگروه شهر ملی دوچرخه انتخاب شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، پس از معرفی شهرشیراز به عنوان شهر داوطلب دوچرخه و در راستای پیشبرد اهداف این طرح کارگروه شهر ملی دوچرخه شیراز تشکیل و از سوی فدارسیون دوچرخه سواری کشور، مهندس اسکندرپور شهردار شیراز به عنوان رئیس و دکتر زوربخش معاون حمل و نقل و ترافیک به عنوان نایب رئیس کارگروه شهر ملی دوچرخه انتخاب و معرفی شدند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در نخستین همایش استانی نقش شهرداران در توسعه ورزش همگانی با اشاره به تاکید برنامه ششم توسعه بر افزایش سهم دوچرخه در سفرهای درونشهری به ۶ درصد در سال ۱۴۰۴، سهم شیراز در این شاخص را کمتر از یک درصد اعلام کرد.
دکتر زوربخش از برگزاری پیاده روی های خانوادگی و سه شنبه های بدون خودرو به عنوان نمونه هایی از تعامل شهرداری با مجموعه اداره کل ورزش و جوانان یاد و اضافه کرد: شهرداری شیراز از ابتدای سال ۹۸ پنجشنبه و جمعهها را به بحث ورزش همگانی و برگزاری تورهای شیراز گردی اختصاص داده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ایجاد و توسعه مسیرهای دوچرخه سواری در این شهر را یک الزام برای این کلانشهر دانست و افزود: در ابتدای ایجاد این مسیرها مقاومتها و ناهماهنگیهایی بود، اما با گذشت زمان و مشاهده تبعات مثبت آن، مسائل خیلی زود حل شد.
وی با بیان اینکه در سند چشم انداز ۱۴۰۴، بالغ بر چهار درصد از سیستم حمل و نقل درون شهری شیراز به دوچرخه اختصاص یافته است، گفت: برای جلوگیری از ایجاد یک فاجعه ترافیکی در این شهر چارهای جز افزایش این نوع سفر نداریم.
زوربخش با اشاره به شبیه سازی سیستم حمل و نقل درون شهری شیراز توسط مرکز تحقیقات دانشگاه این شهر، افزود: براساس این شبیهسازی اگر روند رشد استفاده از خودروها در شهر شیراز ادامه یابد در سال ۱۴۱۵ تمام شریان ها و معابر اصلی قفل خواهد شد.
زور بخش جلوگیری از بروز چنین فاجعه ترافیکی را وظیفه مسئولین ذیربط دانست و با طرح این سئوال که تا چه زمانی می خواهیم با ساخت پل و زیرگذر و روگذر گرههای ترافیکی را موقتاً باز کنیم؟ افزود: در دهه آینده سیستم دوچرخه سواری به عنوان یک سیستم حمل و نقل پایدار، پاک دوستدار محیط زیست و طرفدار سلامت اجتماعی، نقش عمدهای را در حمل و نقل و سفرهای درون شهری بازی میکند و اگر در شهر شیراز این موضوع جدی گرفته نشود با ابر مشکل روبرو خواهیم شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز احداث ۲۳۸ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری را از برنامههای شورا و شهرداری در این کلانشهر دانست و گفت: تاکنون ۱۴ کیلومتر از این مسیر در هسته مرکزی شهر ایجاد شده است.
نظرات