اتمام دو پروژه مطالعاتی در مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی
رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از اتمام دو پروژه مطالعاتی در حوزه مالی شهرداری ها و آسفالت معابر در این مرکز خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مجید عبدالهی افزود: پروژه مطالعاتی "شناسایی عوامل افزایش هزینه های مالی در شهرداری ها و ارائه راهکارهای تعدیل آن با استفاده از تکنیک های PSO و شبکه های عصبی" یکی از این پروژه ها بود.
وی در خصوص دلایل انجام این پروژه مطالعاتی افزود: یکی از مهمترین چالش هایی که در حال حاضر شهرداری ها با آن مواجه اند، تامین منابع مالی مورد نیاز برای انجام وظایف خود و به طور اخص وظایفی است که بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری ها بر عهده آنها گذاشته شده است و هر ساله با توجه به رشد شهرنشینی و نیازهای جدید جوامع امروزی وظایف شهرداری ها زیادتر می شود که این امر گاهی عامل برخی معضلات اجتماعی در شهرها است؛ همچنین، وابستگی زیاد تامین منابع مالی مورد نیاز برای انجام وظایف شهرداری ها به دریافت عوارض شهری می تواند موجب افزایش تخلف و نابسامانی شهرها شود که خود موضوع درخور توجهی است. بنابراین، انحراف نامساعد بودجه یعنی برابرنبودن هزینه های واقعی با مبالغ مصوب بودجه ای که منجر به کسری بودجه میشود، امری مهم در اداره شهرداری ها است. در نتیجه، کنترل بودجه برای تحقق نظارت مالی و عملیاتی بر بودجه اهمیت دارد و باید انحراف از کل بودجه و سختگیرانه بودن بودجه نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی " بهبود خواص عملکردی و تولید مخلوط های آسفالتی بازیافتی با استفاده از اصلاح کننده های الیافی برای استفاده در معابر شهری و روستایی" را عنوان دیگر پروژه مطالعاتی عنوان نمود که با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به اتمام رسیده است.
عبدالهی در زمینه دلایل انجام این پروژه مطالعاتی گفت: با توجه به افزایش قیمت قیر و افزایش قیمت آسفالت عملیات بهسازی و اجرای روکش آسفالتی بسیارهزینه بر شده است. به نوعی که شهرداریها توان مرمت آسفالتهای مضمحل شده در معابر را ندارند. این در حالی است که در دنیا آسفالت های بازیافتی با قیمتی بسیار پایین تر از آسفالتهای متداول در حال اجراست. این آسفالتها با تراشیدن آسفالتهای مضمحل شده از سطوح معابر، اضافه کردن افزودنی برای احیای خصوصیات تولید می شوند. این آسفالتها با وجود ارزانی، معایبی همچون مقاومت پایین در برابر ترک خوردگی را دارند. در این مطالعه سعی بر این بوده است که با استفاده از الیافهای ترکیبی مقاومت ترک خوردگی آسفالتهای بازیافتی بهبود داده شود و نتایج حاکی از آن بود که با استفاده از الیاف میتوان تا حد زیادی ضعف آسفالتهای بازیافتی را در برابر ترک خوردگی جبران کرد.
شایان ذکر است علاقه مندان می توانند جهت بهره برداری از این دو پروژه به پرتال مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی، قسمت معاونت پژوهشی- پروژه های مطالعاتی- پروژه های اتمام یافته، مراجعه فرمایند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها
نظرات