اطلاعات شهردار اراک از شهرداری باید در اختیار شهروندان قرار گیرد/درخوا...

اطلاعات شهردار اراک از شهرداری باید در اختیار شهروندان قرار گیرد/درخوا...

مهندس شفیعی شهردار کلانشهر اراک در نشستی با مدیران شهرداری و رابطین سامانه ۱۳۷، گفت: خدا را شاکریم که در این ماه مبارک توفیق حاصل شده که "تقاطع غیرهمسطح شریعتی" را جهت بهره برداری شهروندان آماده و در اختیار عموم قرار دهیم و همچنین علاوه بر این پل، سامانه شفاف سازی اطلاعات شهرداری تحت عنوان "عیان" را نیز رونمایی و در اختیار مردم قرار دهیم، تا ایشان بتوانند تمام اطلاعاتی که نیاز دارند اعم از طرح جامع، تفصیلی، ضوابط شهرسازی، قراردادها، بودجه مصوب، تعداد پرسنل، قراردادهای حوزه های ستادی و اجرایی را به آسانی از این سامانه برداشت نمایند.
وی در ادامه گفت: یک سری قوانین فرادست در بحث دسترسی آزاد به اطلاعات وجود دارد که اطلاعاتی که برای مردم است باید در اختیار مردم قرار گیرد و ما در مجموعه شهرداری از مردم حقوق می گیریم که به آنها خدمات ارایه دهیم و قرار نیست که اطلاعات مربوط به یک حوزه که مربوط به مردم می باشد به صورت شفاف و جامع در اختیار ایشان قرار داده نشود، لذا با توجه به این مباحث، شرایطی ایجاد شد که در این ماه مبارک تمام اطلاعات شهرداری توسط سازمان فناوری و اطلاعات که جای تقدیر و تشکر دارد، در این سامانه بارگذاری و تحت عنوان سامانه عیان در اختیار عموم شهروندان قرار گیرد.
شهردار اراک همچنین خاطر نشان کرد:در بحث تکریم ارباب رجوع و حفظ حقوق شهروندی، نیاز است که اطلاعات تمامی حوزه ها، واحدها و سازمان ها در این سامانه بارگذاری شود و هر آنچه که بنده از اطلاعات شهرداری به عنوان شهردار اراک در اختیار دارم و از آن می توانم استفاده می نمایم ،تمامی همشهریان نیز در اختیار داشته و بتوانند به این اطلاعات دسترسی آسان داشته باشند، تا بتوانند نیازهای اطلاعاتی خود را به این طریق، برطرف نمایند.
مهندس شفیعی گفت: درخواست های مردمی از شهرداری با وجود حداقل ۳۰۰ وظیفه و حتی بیشتر که تمامی خدمات آن در تک تک حوزه ها برای تمامی افراد این شهر است و به نوعی دامنه فعالیت آن گسترده و وسیع می باشد، باید به موقع و درست انجام شود.
وی تصریح کرد: این که بعضا شکایت ها و نارضایتی هایی از شهرداری وجود دارد، به منزله کم کاری نیست بلکه معنی و مفهوم آن این است که دامنه فعالیت های شهرداری وسیع می باشد که ممکن است در این دامنه وسیع درصدی هم خطا وجود داشته باشد و ما در مجموعه شهرداری به دنبال کاهش این درصد خطاها هستیم.
شهردار اراک خطاب به مدیران و رابطین سامانه ۱۳۷ شهرداری گفت: شما در شهر اراک به ۷۰۰،۶۰۰ هزار نفر سرویس می دهید، علاوه بر اینکه شهرهای اطراف نیز از فعالیت های شهرداری الگو می گیرند، به عنوان مثال اگر کار خوبی در این شهر مثل جمع آوری سرعتگیرهای غیراستاندارد سطح شهر که با رضایت خوبی از سوی شهروندان همراه بود انجام می شود، لذا ممکن است که شهرهای اطراف اراک نیز از این کار الگو گرفته و این مهم را اجرایی نمایند و به همین دلیل ما در بحث خدمت رسانی و انجام امور شهری می بایست نهایت دقت و تلاش را بکار بگیریم.
وی افزود: در بحث سامانه عیان شهرداری نیز، کلیه دستگاه های خدمات رسان و اجرایی نیز اعلام آمادگی نمودند که به این سامانه لینک شوند و همراه با شهرداری تمامی اطلاعاتی که باید در اختیار مردم قرار گیرد، را در این سامانه ثبت نمایند.
شهردار اراک همچنین گفت:این سامانه علاوه بر اطلاعاتی که ارایه می دهد، در آینده باید اطلاعاتی را دریافت و پردازش نماید و به این طریق نگاه مدیریتی از سلیقه ای به نگاه علم محور و مطالعه محور تغییر نماید و به واسطه آن مردم نیز بدانند که توسعه شهر به کدام سمت و سو می باشد و مدیران در این مسیر چه اقداماتی انجام می دهند.
شهردار اراک در این نشست گفت: در حال حاضر مجموعه شهرداری بحث بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، طرح مطالعات پیاده راه سازی مرکز شهر و بازار تاریخی، طرح مطالعات جامع شهری که برای تصویب به وزارت کشور ارسال شده، طرح تفصیلی، مطالعات طرح ۲۰ ساله چشم انداز شهر اراک در ۴ برش ۵ ساله را در دستور کار دارد و تمامی طرح ها به عنوان اسناد فرادست توسعه شهر اراک در قالب مطالعات جامع در حال انجام می باشند.
وی افزود: قطعا برنامه ۵ ساله در برش های یک ساله احصا می شود و بودجه سال آینده مجموعه شهرداری به عنوان اولین بودجه عملیاتی و بر اساس اولین مطالعات دوره ۵ ساله اول در سند چشم انداز تدوین می شود و امید است که این سند چشم انداز، شهر اراک را به مرحله ای برساند که در ۲۰ سال آینده توسعه ای که انجام می شود بر اساس مطالعه، شاخص های قابل سنجش و پایش باشد.
وی تصریح کرد: شهرداری در سال های آتی نمی تواند در انجام امور، سلیقه ای عمل نماید و قطعا مسیری که برای شهرداری ترسیم می شود بر اساس برنامه و سند چشم انداز ۲۰ ساله می باشد.
مهندس شفیعی در خصوص سامانه ۱۳۷ نیز گفت: از همکارانی که پیام های این سامانه را دریافت می نمایند درخواست می شود که تمامی پیام های شهروندان را ثبت و پیگیری نمایند و این که عنوان شود موضوعی به شهرداری مرتبط نمی باشد وجود ندارد و همه درخواست ها، دغدغه ها و پیام های شهروندان به عنوان کار شهرداری محسوب می شود و شهرداری افتخار می کند که درخواست ها و پیام های شهروندان را از طریق سامانه ۱۳۷ دریافت و پیگیری می نماید.
شهردار اراک خاطر نشان کرد:پیام هایی که در حیطه وظایف شهرداری نمی باشد و مربوط به سایر دستگاه ها می باشد نیز باید پیگیری شود تا مجموعه شهرداری بتواند حداکثر نقش خدماتی را در بین حوزه ها و دستگاه های خدمات رسان داشته باشد.
وی گفت: ما در مجموعه شهرداری به دنبال این مهم هستیم که مدیریت هماهنگ شهری را به جای مدیریت یکپارچه شهری که ساختار آن هنوز در دست مطالعه می باشد، پیاده سازی نماییم و شهرداری به عنوان محور با تمامی سازمان ها، ارگان ها و دستگاه های خدمات رسان در تعامل باشد تا درخواست های مردمی در تمامی حوزه های شهری به صورت کامل انجام شود.
مهندس شفیعی با اشاره به اینکه شهرداری فرش کف جامعه می باشد و باید تمامی خدمات ههشهریان را احصا و انجام دهد، عنوان کرد: تمامی پیام های ارسالی شهروندان در سامانه ۱۳۷، ابلاغ و دستور بنده به عنوان شهردار اراک جهت پیگیری و اجرایی شدن می باشد و باید این پیام ها به درستی و با حساسیت بالا پیگیری و اجرایی شوند، همچنین پیام های مربوط به سایر دستگاه ها نیز می بایست به درستی پیگیری شوند و پاسخ ها شفاف، روشن و صادقانه باشند.
وی گفت: اگر در پیام ارسالی شهروندان موضوعی قابل پیگیری نمی باشد دلیل آن صادقانه گفته شود و یقین بدانید که مردم نیز دلیل آن را می پذیرند چرا که وقتی مردم با یک کار ساده همچون حذف دست اندازها خوشحال می شوند و پیام های تشکر ارسال می کنند، قطعا اگر صادقانه دلیل عدم انجام یک کار و یا زمان بر بودن آن به ایشان توضیح داده شود، مردم آن را می پذیرند.
مهندس شفیعی در بخش پایانی این نشست گفت: درخواست های شهروندان از شهرداری جزوه درخواست های ابتدایی یک شهروند می باشد که باید توسط مجموعه مدیریت شهری انجام می شده، لذا تمامی این درخواست ها باید با دقت احصا و پیگیری شوند و سپس گزارش و اطلاع رسانی دقیق و شفافی به شهروندان ارایه شود تا اطمینان ایشان به شهرداری بیشتر شود.
وی افزود: اگر ما در مجموعه شهرداری نسبت به حذف دست اندازها و سرعتگیرهای غیر استاندارد سطح شهر اقدام می نماییم، باید دست اندازهای موجود در کارها و رساندن اطلاعات به شهروندان را نیز برداریم، چرا که دست اندازها و سرعتگیرها تنها فیزیکی نیستند و دست اندازهای مجازی در امور نیز وجود دارند که سیستم اداری را به سمتی پیش می برند که برای مردم مشکل ایجاد می نماید، لذا دست اندازهای مجازی در سیستم اداری و اطلاعاتی باید حذف شوند.
شهردار اراک تاکید نمود: قطعا سامانه عیان با شفاف سازی که انجام می دهد، دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات شهرداری را محقق می نماید و یقین داریم این سامانه شفاف سازی که روز به روز در حال گسترش می باشد گامی برای کاهش فساد اداری، کاهش رفت و آمدهای غیرضروری و به دنبال آن کاهش ترافیک می باشد.
مهندس شفیعی ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی سامانه عیان شهرداری اراک، بستر خدمت رسانی بهتر و بیشتر به شهروندان فهیم اراکی بیش از پیش فراهم شود.

:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات