در ادارات مالیاتی چه میگذرد/ گلایههای مودیان از مدیران مالیاتی
امسال در حالی تحول ادارات سازمان مالیاتی کشور در دستور کار جدی دولت و سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است که این موضوع در ادارات مالیاتی و در مراجعات متعدد مودیان به چشم نمیخورد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، یکی از برنامه های مهم دولت در سال جهاد اقتصادی، طرح تحول نظام مالیاتی کشور به عنوان یکی از ۷ محوز اصلی طرح تحول اقتصادی است، گرچه مسئولان اقتصادی و سازمان مالیاتی کشور انجام اقداماتی از قبیل مکانیزه کردن امور مودیان را تکرار می کنند، اما در ادارات مالیاتی وضیت دیگری را شاهد هستیم.
تنها کافی است با یک بار مراجعه به یکی از ادارات سازمان مالیاتی در هر نقطه از کشور و مشاهده وضعیت و نحوه رسیدگی به امور مردم متوجه شوید که در این ادارات چه می گذرد؟ عدم پاسخگویی، طولانی بودن پروسه رسیدی به پرونده، بی توجهی کارمندان به مودیان، انجام رسیدگی به پرونده به صورت دستی و سنتی و غیره تنها بخشی از مشکلاتی است که مردم با واحدهای مالیاتی دارند.
به طور حتم بسیاری از مردم حتی برای یک بار هم که شده برای انجام امور مالیاتی و پرداخت مالیات در هر بخشی به ادارات مالیاتی گذری دارند، همین گذر باعث می شود که با شنیدن نام ادارات مالیاتی ناهماهنگی، بی توجهی به خواسته های مودیان، شلوغی و ازدحام مودیان، صفهای طولانی، سردرگمی و غیره در ذهن نقش ببندد.
جلب رضایت مودی مالیاتی
شاید به همین دلیل است که دولت طرح تحول مالیاتی را در دستور کار قرار داده است، در این طرح به طور حتم یکی از مهمترین مسائلی که باید مد نظر قرار گیرد، جلب رضایت مردم و مودی است، مسئله ای که اگر مورد توجه مسئولان هم قرار گرفته باشد، در عملکرد چندان قابل مشاهده نیست.
خبرنگار مهر برای بررسی بیشتر وضعیت در مراجعه به ادارات مالیاتی در سطح شهر تهران با مودیان گفتگوهایی را انجام داد، یکی از مودیان که برای تسویه مالیات ساختمان به یکی از این ادارات مراجعه کرده بود به خبرنگار مهر گفت: چندین ساعت در انتظار رسیدگی به پرونده مالیاتی خود بودم، پس از اینکه نوبت به رسیدگی شد، برای انجام پروسه کار به اتاقهای متعددی مراجعه کردم.
وی با بیان اینکه برای انجام هر یک از مراحل اعم از امضای برگه مالیاتی، تائید، مهر و غیره باید در صفهای مختلف در نوبت بایستیم، افزود: این در حالی است که گفته می شود امور مودیان به صورت مکانیزه انجام می شود اما هر یک از این مراحل به صورت دستی توسط خود مراجعه کننده انجام می شود.
وی با تاکید بر اینکه انجام کارهای اداری مالیاتی پروسه ای طولانی دارد، افزود: این امر در شرایطی است که کارمندان توجهی به زمانی که مراجعه کننده در این ادارات صرف می کند ندارند و همین امر نارضایتی مودیان از این سازمان را به همراه می آورد.
مودی دیگری گفت: در حالی صحبت از انجام کارهای مربوطه به صورت مکانیزه است که انجام کارها به صورت دستی انجام می شود، تنها یک دستگاه کارت خوان در بخش صدور قبوض قرار داده اند، اما قراردادن یک دستگاه کارت خوان به منزله الکترونیکی کردن امور نیست.
وی با بیان اینکه در زمانی که نوبت پرداخت قبض مالیاتی ام رسید، دستگاه کارت خوان از ارائه سرویس باز ماند، افزود: به همین دلیل ترجیح دادم به جای منتظر ماندن برای درست شدن دستگاه به بانک مراجعه کنم و پرداخت قبض را به صورت دستی انجام دهم.
یکی دیگر از مودیان گفت: برای انجام کار مالیاتی دو روز متوالی از اداره خود مرخصی گرفته ام، در حالی سازمان مالیاتی موضوع خود اظهاری را مطرح می کند که مردم به دلیل همین مشکلات حاضر به مراجعه به ادارات و طی مراحل آن نیستند، بنابراین باید شرایط خوداظهاری مالیاتی را فراهم کنند.
در همین حین درگیری لفظی شدیدی بین یکی از مودیان و یکی از کارمندان واحد مالیاتی در گرفت، این درگیری منجر به مداخله نیروی انتظامی شد، مودی مالیاتی از عدم پاسخگویی مناسب کارمند مربوطه اظهارنارضایتی کرده و عنوان می کرد که ساعتها منتظر رسیدگی به پرونده مالیاتی خود هستم، اما هیچکس پاسخگو نیست، از سوی دیگر یکی از کارمندان که به اذعان خود گوششان از این سخنان پر است، گفت: ما با کمبود نیرو مواجه هستیم، در حالیکه تعداد مراجعات بسیار زیاد است.
به هر حال ساماندهی وضعیت ادارات مالیاتی یکی از الزاماتی است که باید در دستور کار جدی سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد و مدیران ارشد برای رفع نارضایتی های مردم باید فکری کرده و سیستم های خود را به روز و پروسه رسیدی را کوتاه تر کنند و تعداد کارمندان واحدهای مختلف مالیاتی را افزایش دهند.
طرح تحول نظام مالیاتی
به گزارش بنانیوز ،علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگو با مهر با بیان اینکه اصلاح دوم ویرایش طرح تحول نظام مالیاتی کشور در حال انجام است، گفت: در این راستا اجرای طرح جامع مالیاتی را اجرا خواهیم کرد.
وی یکی دیگر از حوزه هایی که در راستای اجرای طرح تحول مالیاتی عملیاتی خواهد شد را اصلاح فرآیندهای مالیاتی به صورت عملیاتی در حوزه های کاری و سازمانهای مالیاتی ذکر کرد و افزود: از این حیث در ۳ پایلوت تهران، اصفهان و کرمانشاه کارها آغاز شده و پس از تکمیل به سایر نقاط کشور تسری داده می شود البته این کار در ۲ اداره مالیاتی در تهران اجرایی شده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور یکی دیگر از حوزه ها را ایجاد زیرساختهای لازم و استاندارد کردن زیرساختهای فناوری اطلاعات برای اجرای طرح جامع مالیاتی دانست و تصریح کرد: این کار از سال گذشته آغاز شده و در سال جاری ادامه خواهد یافت.
سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تحول مالیاتی به عنوان یکی از ۳ محوری که امسال بر اساس دستور رئیس جمهور باید متحول شوند، گفت: یکی از بخشهای طرح تحول اقتصادی که در سال جاری با جدیت دنبال می شود، طرح مالیاتی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی طرح تحول مالیاتی، بحث مالیات بر ارزش افزوده است که کار بزرگی محسوب می شود. امسال نیز یک فرصت جدید است که بر روی اصلاح نظام مالیاتی متمرکز شویم.
وی همچنین گفته است: توفیق طرح تحول اقتصادی نیز در گرو بهره گیری موثر از عنصر فرهنگ، آگاهی رسانی صحیح و ایجاد اعتماد و اطمینان در نزد افکار عمومی جامعه از طریق رسانه های جمعی است.
وی افزوده است: بر این اساس، امروز بیش از هر زمان مقوله فرهنگ سازی مالیاتی باید درصدر برنامه های تحول نظام مالیاتی کشور قرار گرفته و اهتمام و تلاش برنامه ریزان نظام مالیاتی کشور در راستای تعامل موثر با رسانه های جمعی و به اشتراک گذاشتن دغدغه های فرارو و ایجاد فضایی مساعد برای آگاه سازی افکار عمومی و جلب مشارکت ایشان در سرنوشت اقتصادی کشور قرار گیرد.
نظرات