با ایده ساخت واحدهای 30 و 40 متری در تهران مخالفیم
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان تهران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بیست و پنجمین اجلاس عالی استانها در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه وظایف وزارت راه و شهرسازی، ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد و به همین دلیل مهمترین دغدغه ما مردم هستند تا بتوانیم در جهت پیشبرد زندگی آنها، هماهنگیها را در کشور بهگونهای انجام دهیم که پیشرفت کار به حداکثر برسد و مردم بهصورت موثر از نتایج آن بهرهمند شوند .
وی، تبدیل دغدغه نمایندگان مردم به برنامه را مهم خواند و با اشاره به اینکه ما به این مهم اعتقاد داریم و در همه حوزهها در دستور کارمان قرار دارد، افزود: در بحث شهرسازی، دورههای تهیه و تصویب طرحهای جامع خیلی زمانبر بود و بر این اساس با تغییراتی که روی شرح خدمات برای مهندسان مشاور انجام دادیم، در ادامه برای تجدید طرحهای جامع به گرفتاری مردم در شهرها توجه خواهیم کرد و روش سنتی را که بر مبنای آن طرح جامع دوباره از اول تدوین میشد دیگر ادامه نمیدهیم؛ بلکه با شناسایی کاستیها، عدم انطباقها و آثار و پیامدهای مثبت و منفی که طرح گذشته روی زندگی مردم داشته است به آسیبشناسی و تعیینتکلیف میپردازیم و برای بهبود زندگی شهری تصمیمگیری میکنیم که این نکته برای ما حائز اهمیت است .
اسلامی نکته مهم دیگر را دنبالکردن شهرسازی ریلپایه عنوان و خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح در پی آن هستیم که بتوانیم ترافیک و آلودگی هوا را بهویژه در شهرها و کلانشهرها با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی به حداقل برسانیم؛ یکی از مصوباتی که در این مسیر به لحاظ قانونی دنبال میکنیم، شرکت قطارهای حومهای است که تاسیس آن تا پایان سال جزو برنامههای ما قرار دارد. در این خصوص مقدمات کار را فراهم کردهایم تا با مشارکت شهرداریها، قطارهای حومهای فعال شوند و بتوانند مسافران را از شهرهای حومه به پایتخت و یا مرکز کلانشهرها منتقل کنند که باعث میشود خودروهای کمتری به مرکز استانها و کلانشهرها تردد داشته باشد .
وی موضوع سومی که مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی قرار دارد را انتقال ایستگاههای تبادلی و ایستگاههای قطار خارج به درونشهر برشمرد و گفت: شهرداریها و شوراهای شهر باید از طرح مراکز مدیریت حمل و نقل جامع یا تیاودیها حمایت کنند تا بتوانیم نیازها، خدمات و پشتیبانیهای مورد نیاز مردم را از طریق این مراکز تامین کنیم و از حجم ترددهای پراکنده بکاهیم .
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به درخواست شورایعالی استانها مبنی بر درنظر گرفتن مکانهایی در استانها و پایتخت برای این شوراها گفت: قول دادیم که زمین مورد نیاز این شورا را در اختیارشان بگذاریم و خود آنها تامین مالی ساخت مکان را انجام دهند تا صاحب مکانی مناسب شوند .
وی در خصوص ظرفیت فعلی قطارهای حومهای، گفت: هماکنون تنها یک مسیر که به سمت ورامین و گرمسار میرود با استفاده از نیمی از ظرفیت موجود در حدود ۴۰۰ هزار نفر را جابهجا میکند که پس از انجام طرحهای توسعهای ظرفیت آن میلیونی خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدتی پیش صحبتهایی از ساخت واحدهای مسکونی کوچک برای مسکناولیها در بافت فرسوده شهر تهران مطرح شده بود، گفت: هیچ برنامهای برای ساخت واحدهای مسکونی ۳۰ و ۴۰ متری در وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد و از چنین ایدهای نیز حمایت نمیکنیم .
وی در پاسخ به این سوال که پیش از این وعده واگذاری زمین به شهرداریها را داده بودید، تصریح کرد: این طرح برای ساخت واحدهای استیجاری داده شد اما تاکنون هیچکدام از شهرداریهای کشور به این منظور به ما مراجعه نکردهاند؛ طبق قانون دوم ساماندهی مسکن و آییننامه آن ما آمادگی داریم زمین را برای ساخت واحدهای استیجاری برای اقشار خاص رایگان در اختیار شهرداریها قرار دهیم .
وی خاطرنشان کرد: ما اکنون ثبتنام طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را شروع کردهایم و زمینهایی را به این منظور در نظر گرفتهایم. در این طرح با سه نوع اقدام مواجهیم که یکی از این موارد واگذاری زمین و تامین تسهیلات برای افراد و گروهها بهمنظور ساخت واحدهای مسکونی است؛ گروهی نیز نظیر آنچه در استان کرمان شاهد هستیم خودشان زمین را تامین میکنند و ما آنان را به مزایای طرح اقدام ملی مسکن متصل میکنیم؛ نوع سوم نیز واگذاری زمین به شرکتهای سازنده است و متقاضیان را به این شرکتها متصل میکنیم تا این شرکتها واحدهای مسکونی را مطابق ضوابط و نظارت سازمان نظام مهندسی برای متقاضیان بسازند.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران
نظرات