حمایت تشکل‌های کشاورزی در حل بحران آب ضروری است

حمایت تشکل‌های کشاورزی در حل بحران آب ضروری است

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، " محمد علایی، در نشستی که با موضوع تبادل تفاهم‌نامه مشارکتی برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی کمیته آب‌بران شهرستان مه‌ولات و شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزان افرادی متعهد هستند که باید به این باور برسند مدیران آبی استان در کنار آنان هستند تا مسئله آب به درستی حل شود .
وی افزود: در حال حاضر که نمایندگان کشاورزان نسبت به مسائل حفاظت و نگهداری از منابع آبی دغدغه دارند و به صورت جدی پیگیری می‌کنند، باید قدردان این هوشمندی و همراهی باشیم و با توجه به درخواست‌های قانونی کشاورزان بحران آب را در استان مدیریت کنیم .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: وظیفه مدیران بخش آب داشتن صداقت و شفافیت لازم در برخورد با کشاورزان است، اگر چه امکان دارد در این مسیر با مشکلات و نواقصی مواجه باشیم، اما نباید این امر موجب شود تا اطلاعات اشتباه را در اختیار کشاورزان قرار دهیم .
وی با بیان اینکه مردم به عملکرد مسئولان توجه می کنند، بنابراین باید به موقع مسائل را برای آنان با شفافیت تبیین و تحلیل کرد، گفت: زمانی‌که کشاورزان حمایت بی‌دریغ مسئولان و تشکل‌ها را ببینند، انگیزه بیشتری برای مشارکت و همکاری خواهند داشت .

مدیریت منابع آبی به مشارکت کشاورزان نیاز دارد
نماینده نظام صنفی کشاورزی استان خراسان رضوی با بیان اینکه مدیریت منابع آبی نیاز به مشارکت و همکاری کشاورزان دارد، گفت: برای داشتن آب پایدار در این شهرستان و استان باید چاه‌های غیرمجاز را مسدود و اضافه برداشت‌ها را به صفر برسانیم .
"احمدرضا رضازاده" اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان مه ولات 21 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی دارد .
وی افزود: برای داشتن آب پایدار در این شهرستان و استان باید چاه‌های غیرمجاز را مسدود و اضافه برداشت‌ها را به صفر برسانیم، در همین راستا افرادی که وارد انجمن صنفی یا تشکل‌های کشاورزی می‌شوند نباید هیچ چاه غیرمجاز یا اضافه برداشتی داشته باشند .
نماینده نظام صنفی کشاورزی استان خراسان رضوی ادامه داد: مدیریت مشارکتی را به مدت دو سال است آغاز کرده‌ایم و در این مدت مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز دو برابر شده است؛ همچنین توانستیم اضافه برداشت‌ها را کنترل کنیم که امیدواریم تا دو سال آینده آن را به صفر برسانیم .
رئیس هیئت مدیره نظام صنفی شهرستان مه ولات نیز در این نشست با بیان اینکه خوشبختانه این شهرستان از جمله پیشتازان خاموشی چاه‌های کشاورزی بود، خاطرنشان کرد: در ابتدای مدیریت منابع آبی کشاورزان به صورت داوطلبانه نسبت به صرفه‌جویی اقدام کردند که همین امر موجب شد در زمینه صرفه‌جویی مصرف آب نیز شهرستان مه ولات در استان پیشتاز باشد .
غلامرضا عزار ادامه داد: این شهرستان از معدود شهرستان‌هایی است که افت آب زیرزمینی آن به 20 سانتی‌متر کاهش پیدا کرده است؛ این موضوع نشان دهنده تعامل بسیار خوب کشاورزان با مدیران شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی است .
مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت مشارکت تشکل ها و نمایندگان صنفی کشاورزی در تصمیم سازی‌ها و توانمندسازی جوامع محلی در هفت دشت استان اظهار کرد: نسخه اولیه قرارداد تفاهم نامه «مشارکت و هم افزایی در راستای تصمیم سازی و تصمیم گیری در تعادل بخشی و پایداری منابع آب زیرزمینی در محدوده دشت ازغند» بین شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و نماینده تشکل‌های کشاورزی تبادل شد .
غلامرضا ممدوحی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه در راستای اجرای مقررات قانون توزیع عادلانه آب، مصوبات شورای عالی آب در خصوص طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی منعقد خواهد شد، افزود: امضای نهایی این تفاهم‌نامه در حضور مقامات استانی و مقامات وزارت نیرو انجام خواهد شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات