شهر هوشمند، شهر پاسخگو است

شهر هوشمند، شهر پاسخگو است

شهر هوشمند، شهر پاسخگو است

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهر هوشمند شهری است که بتواند پاسخگوی نیازهای اصلی و اساسی خود باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سید محسن حسینی پویا در خصوص تعریف شهر هوشمند افزود: در تعاریفی که از شهر هوشمند وجود دارد فقط به جنبه‌های الکترونیکی و حوزه مهندسی نرم‌افزار و IT توجه شده است و این در حالی است که شهر هوشمند تعریف عام‌تری هم دارد. تعریفی که رفتارهای شهروندان، داده و ستاده‌های شهری در آن مد نظر است.
وی ادامه داد: به عقیده من شهر هوشمند در یک نگاه بازتر شهری است که بتواند نیازهای اصلی و اساسی خود را در درون خود پاسخ دهد. اگر آلودگی ایجاد می‌کند برای رفع آن برنامه داشته باشد؛ اگر زباله ایجاد می‌کند برای بهره‌برداری و امحای آن برنامه‌ مشخص داشته باشد و در نهایت با اکوسیستم طبیعی سازگار بوده و به آن زیان نرساند.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای شهر در ادامه بیان داشت: در موضوع شهر هوشمند ما توقع داریم که کارهای جدید و نو هم ارائه شود. کارهایی که قطعاً در بستر الکترونیکی شدن فرآیندها هم صرفه‌جویی اقتصادی را به همراه خواهد داشت و هم افزایش سرعت، دقت و شفاف‌سازی عمکلردها را به دنبال دارد.
وی به اجرای طرح ارائه خدمات کاملاً الکترونیکی در شهرداری منطقه 12 به صورت پایلوت اشاره کرد و افزود: اداره شهری چون مشهد که یک شهر فراملی محسوب می‌شود قطعاً به روش‌های سنتی، جوابگوی حجم نیازها و تقاضاها نخواهد بود و ما باید با سرعت هرچه بیشتر به ساخت بسترهای هوشمندسازی ارائه خدمات شهری در مشهد اقدام کنیم. تجربه اجرایی در شهرداری منطقه 12 تجربه خوبی بوده و نشان می‌دهد مسیر انتخاب‌شده مسیر درست و مناسبی است.
حسینی پویا اظهار کرد: شورای شهر با توجه به اینکه مقام اجرایی ندارد و عهده دار سیاست‌گذاری است اما سعی کرده با هدایت مناسب، مسیر را برای بروز و ظهور ایده‌های نو و دریافت آن‌ها از سوی مدیران شهری باز کند. نگاه ما هیچ‌گاه از بالا به پایین نبوده و سعی کردیم از خود مردم برای حل مشکلات کمک بگیریم و راه حل های پیشنهادی افرادی که خود درگیر مسئله بوده اند را مورد توجه قرار دهیم.
وی در پاسخ به وجود سامانه های مختلف و متعدد الکترونیکی ارائه‌دهنده خدمات شهری بیان کرد: سیاست کلی در شورای شهر یکپارچه‌سازی سامانه های خدمت‌دهنده شهری بوده و هست. در این راستا برنامه ریزی های خوبی شده و به نتایج مناسب هم رسیده است؛ از جمله ایجاد اپلیکیشن شهروندی «شهرمن» که با نگاه یکپارچه‌سازی کلیه خدمات الکترونیکی در مراودات عام شهری برای یک شهروند تهیه شده است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در این اپلیکیشن سعی شده با طراحی قدرتمند و قوی به گونه ای پاسخگوی نیازها باشد و شهروند ضمن سهولت استفاده از آن، از سردرگمی برای استفاده از سامانه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف الکترونیکی رهایی یابد. رایزنی‌هایی نیز شده است که این اپلیکیشن مختص شهر مشهد نباشد و سایر شهرهای کشور نیز با حمایت سازمان‌هایی چون شهرداری از آن استفاده کرده تا گستردگی و وسعت جغرافیایی دریافت و ارائه خدمت آن به نحوی باشد که مخاطب را در سفرهای برون‌شهری نیز تنها نگذارد. به این شیوه زائری که به مشهد نیز ورود می‌کند از قبل آشنایی لازم با خدمات ارائه شده از طریق این اپلیکیشن را داشته و راحت‌تر از خدمات شهری در مشهد برخودار می‌شود که قطعاً در موفقیت مشهد برای ارائه خدمات به زائر بسیار اثرگذار خواهد بود.
وی ضمن اشاره به بازدید خود از نمایشگاه شهر هوشمند در دوره قبل افزود: موضوعات روابط اجتماعی، مسائل حقوقی و قضائی و به طور عام تر حوزه علوم انسانی نیز از بسترهای بسیار بکر برای پیاده‌سازی ایده های نو در شرکت های استارت‌آپی است. متاسفانه حوزه علوم انسانی خیلی مورد اقبال این شرکت ها نبوده و ظرفیت‌های این حوزه مود غفلت واقع شده است؛ در حالی که نیاز شدیدی در این خصوص وجود دارد که قطعاً با استفاده از فضاهای الکترونیکی و نرم‌افزاری، مخاطبان و مشتریان زیادی را جلب و جذب خواهد کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات