در یکصد و ششمین جلسه شورای شهر اهواز چه گذشت؟
یکصد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز با شش دستور کار برگزار شد.در ابتدای این جلسه محمدجعفر فلسفی در نطق پیش از دستور خود با تذکر چند نکته به شهردار اهواز اظهار کرد: شهردار اهواز به همراه اعضای شورای شهر باید نشستهای مستمر با شهروندان برگزار کنند؛ چنین جلساتی در دوره نخست شورای شهر اهواز برگزار میشد و آثار مثبتی داشت. با برگزاری این جلسات علاوه بر ایجاد شفافیت و پاسخگویی، میتوانیم از نظرات مردم و نخبگان در روند برنامهریزی و مدیریت شهری بهرهمند شویم و این جلسات میتواند زمینه ایفای بیشتر نقش مردم و سازمانها در توسعه و حل مشکلات را فراهم کند .
وی افزود: تذکر بعدی در خصوص سرعت پایین و لاکپشتگونه در روند حل برخی مشکلات است. برخی اقدامات از جمله پر کردن چالههای خیابانها، ترمیم آسفالت و انجام توافق با شرکت آبفا برای اجرای طرح شورا در قالب تهاتر معطل ماندهاند در حالی که این موارد در جلب رضایت مردم نقش مهمی دارند .
فلسفی ادامه داد: همچنین تکمیل طرح بدنهسازی و کف سازی میدان نهضتآباد مورد اعتراض شدید مردم است و علیرغم تاکید و طرح آن در کمیسیون عمران و شهرسازی، این موضوع در پروسه اداری مانده است. کاری که با مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان به سرانجام میرسد اما ارادهای از سوی شهردار اهواز برای انجام این کار نیست و این مساله باعث شرمندگی اعضای شورا در مقابل مردم شده است .
وی بیان کرد: وعده اجرای پروژه سرمایهگذاری صندوق ذخیره بسیجیان در احداث مجمتع فرهنگی، رفاهی و تفریحی در دوره آقای کتانباف داده شده است . این پروژه حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری را در برداشت. توفقنامه اجرای این پروژه امضا و موضوع رسانهای شد و در دستور کار سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای شهرداری اهواز قرار گرفت و مصوبه شورای عالی سرمایهگذاری را هم داشت .
عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: حداقل یک سال کار کارشناسی و فنی برای این پروژه انجام شد و در مرحله تنظیم قرارداد بود اما چرا در ۱۰ ماه گذشته رها شده و هیچ قدمی برای به نتیجه رساندن آن برداشته نشده است؟ در حالی که میتوانست یکی از افتخارات شورای پنجم باشد. بنابراین خواستار اقدام عاجل شهردار در پیگیری این پروژه هستیم .
وی تصریح کرد: هر شهرداری که وعده اجرای پروژهای را میدهد، شهردار بعدی ملزم به اجرای آن است به ویژه اگر مصوبه شورا یا شورای عالی سرمایهگذاری باشد .
فلسفی گفت: همچنین مراجعات و اخبار واصله حکایت از آن دارد که سازمانهای خدماتی در شهر در ماههای پایان سال فشارهای مختلفی را متوجه شهروندان کردهاند تا بتوانند منابع مالی خود را تقویت کنند. در شرایطی که فشارهای اقتصادی بر مردم وارد شده و انتخابات مجلس پیش رو است، نباید رفتارها به گونهای باشد که مردم را منزجر کند. توسل به پلمب و قطع آب و برق در این شرایط کار درست و پسندیدهای نیست به ویژه اینکه مراتب قانونی نیز به درستی انجام نمیشود .
عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: همچنین مسئولین گزارشی در خصوص افزایش ۵۰ درصدی تلفات ناشی از رانندگی در سطح اهواز ارائه دادهاند. قطعا علل و عوامل مختلفی در این امر دخیل بوده است که باید مورد بررسی و واکاوی قرار بگیرد .
وی با بیان اینکه نقاط حادثهخیز مشخص هستند، تصریح کرد: در این زمینه شهرداری باید به وظیفه خود عمل کند و اقدامات لازم برای برنامهریزی و اصلاح نقاط حادثهخیز را در دستور کار قرار دهد .
فلسفی بیان کرد: قطعا سرعت بالا در مسیرهایی مانند خیابان مدرس و پل شهید کجباف بیتاثیر نبوده است و نصب دوربینهای کنترل سرعت میتواند این مشکل را حل کند .
عضو شورای شهر اهواز افزود: این مساله حفظ جان مردم است که باید همه روی آن حساس باشیم. شهرداری تنها در این زمینه پاسخگو نیست و هیچکس نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد و حتی میتواند جنبه جرم داشته باشد. شهرداری نیز به سهم خود باید پاسخگو باشد. مسئولان استان باید اعتبارات مناسبی در اختیار شهرداری قرار دهند تا شهرداری بتواند به سرعت اقدامات لازم را انجام دهد .
فلسفی گفت: از شهرداری بابت تصمیم برخورد با عرضهکنندگان قلیان به ویژه در پارکها تشکر میکنیم، گر چه با تاخیر بود اما امیدواریم با جدیت استمرار یابد .
در ادامه محمدرضا ایزدی اظهار کرد: در دو سه روز اخیر عدهای از کارکنان منطقه یک شهرداری اهواز به شورا مراجعه کردند و خواستار پرداخت شش ماه حقوق معوقه خود بودند. مطالبات این کارگران به سالهای ۹۴ و ۹۵ مربوط میشود .
وی افزود: در دوره شورای پنجم، ماهانه حقوق کارگران پرداخت شده است اما پیمانکار حدود شش ماه طلبکار است و بعضا برخی کارگران شش ماه حقوق دریافت نکردهاند .
عضو شورای شهر اهواز گفت: اگر درآمد منطقه یک مکفی بود و امکان پرداخت حقوق این کارگران وجود داشت، قطعا شهردار وقت، حقوق آنها را پرداخت میکرد اما به علت عدم ساخت و ساز و در پی آن درآمد کم شهرداری در دو سه سال گذشته، مطالبات پیمانکار پرداخت نشده و به تبع آن شش ماه حقوق کارگردان پرداخت نشده است. منطقه یک شهرداری نمیتواند علاوه بر پرداخت ماهیانه حقوق مطالبات را هم پرداخت کند .
ایزدی ادامه داد: در دوره آقای کتانباف، دو میلیارد تومان بابت هزینه سنوات بازنشستههای شهرداری اهواز پرداخت شد و دو میلیارد تومان دیگر نیز در این راستا باید پرداخت شود .
وی افزود: از طرف دیگر، شهرداری منطقه یک ماهانه، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به حساب متمرکز شهرداری مرکز واریز میکند و این درآمد از این منطقه خارج میشود .
عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: باید هر چه سریعتر مساله حقوق کارگران حل شود زیرا حدود پنج روز است که در برخی نقاط منطقه یک شهرداری اهواز، کار رُفت و روب انجام نمیشود. امروز صبح نیز جمعیتی از کارگران اعتصاب کردند .
ایزدی بیان کرد: در جلسهای که با پیمانکار و شهردار منطقه یک داشتیم، مقرر شد که هر کدام در ۴۸ تا ۷۲ ساعت، یک حقوق کارگران را پرداخت کنند تا حداقل کارگران چهار ماه مطالبات داشته باشند. در این راستا شهردار منطقه یک چکی صادر کرده است اما پیمانکار چکهای دیگر را هم جهت مطالبات خود قرار داده است و سه ماه حق بیمه کارگران را هم پرداخت نکرده و اکنون دفترچه بیمه کارگران باطل شده و نمیتوانند کارهای درمانی خود را انجام دهند .
عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای شهر اهواز در ادامه در این خصوص اظهار کرد: بخشی از مطالبات پیمانکار پرداخت شده اما پیمانکار مطالبات قبلی خود را میخواهد . وی افزود: پیمانکار باید بیمه کارگران را پرداخت می کرد تا دچار مشکل نشوند .
مهران باباپور نایب رییس شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: پیمانکار نمیتواند حقوق کارگران را به عنوان مطالبات خود برداشت کند. همه پیمانکاران مطالبات دارند و اینکه حقوق کارگران یا حق بیمه کارگران را پرداخت نکند، کار درستی نیست .
مازیار جهانبخشی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز اظهار کرد: اگر شهردار منطقه میخواست کار درستی انجام دهد و مطالبات کارگران را پرداخت کند، نباید پول را به پیمانکار میداد و باید مستقیم به حساب کارگران پرداخت میکرد.
محسن موسویزاده عضو شورای شهر اهواز در خصوص لایحه تاسیس پاسگاه تخصصی اجراییات شهرداری اهواز، اظهار کرد: در بحث اجراییات ما پول پرداخت میکنیم اما گاهی اوقات نمیرسند ماموریتهای خود را آن گونه که باید و شاید انجام دهند. به همین دلیل تصمیم به تاسیس پاسگاه تخصصی اجراییات شهرداری گرفتیم تا موارد شهری را کنترل کنیم. در حال حاضر این کار در قم و کرج انجام میشود .
وی گفت: همچنین به خاطر تنوع مشکلات و مسائلی که در شهرداری اهواز وجود درارد، تصمیم گرفتیم شعبه قضایی تخصصی پروندههای شهرداری اهواز تشکیل شود .
مهران باباپور عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: تشکیل پاسگاه تخصصی نیاز نیست و میتوانیم در این زمینه تفاهمنامهای امضا کنیم .
وی افزود: باید در این زمینه همه موارد بررسی شوند و به جمعبندی برسند تا تصمیمگیری کنیم .
محمدجعفر فلسفی رییس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: در این راستا نیروی انتظامی طرف ما است که باید نخست با آنها صحبت کنیم شاید پیشنهاد بهتری دارند و سپس اقدامات لازم انجام شوند .
وی افزود: همه ماموریتهای اجراییات با پاسگاه پیش نمیرود زیرا بعدها زمانی که میخواهند آب بخورند هم میگویند باید با پاسگاه هماهنگ کنیم .
در ادامه غلامرضا جودی مدیرکل اجرایی معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز اظهار کرد: اکنون شرایط به نحوی است که اجراییات ما در شیفت صبح اغلب مناطق نیروی انتظامی ندارند بنابراین تشکیل تاسیس پاسگاه تخصصی اجراییات باید پیگیری شود تا همیشه این نیروها مستقر باشند .
وی افزود: در گذشته پایگاه داشتیم که کار پشتیبانی از عوامل و نیروهای اجراییات را انجام میدهد . جودی ادامه داد: وظایف این پاسگاه این است که زمانی که اجراییات در هر منطقه دچار مشکل میشوند یا درگیری رخ میدهد، وارد کارشوند .
در نهایت لایحه تاسیس پاسگاه تخصصی اجراییات به تصویب اعضای شورا رسید.
در ادامه جلسه رئیس سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز گفت: در حال حاضر برخی اتوبوسهای بخش خصوصی حدود یک سال است که وارد خط نشدهاند و شرایط به گونهای است که فعالیت آنها خودمختارانه شده و به زور فعالیتشان را کنترل میکنیم .
کوروش سبزعلی درخصوص لایجه فروش اموال اسقاطی و غیرقابل استفاده این سازمان، اظهار کرد: ساخت این ۱۲۲ دستگاه اتوبوس به سال ۸۶ برمیگردد که تا سه سال کار کردند و پس از آن موتور ۱۰ اتوبوس جابهجا شد اما باز هم تنها یکی دو سال کار کردند و سپس از رده خارج شدند .
وی افزود: سازمان اتوبوسرانی را با ۱۰۹ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتم و اکنون ۱۵۵ اتوبوس فعال در اهواز وجود دارد اما با احتساب اتوبوسهای گردشی، ۱۸۸ اتوبوس داریم. روزانه تعدای از این اتوبوسها خراب میشوند و آنها را اورهال میکنیم .
سبزعلی با بیان اینکه تا آخر سال جاری ۴۰ اتوبوس نیز بازسازی میشوند، گفت: با فروش این اتوبوسها میتوانیم قطعات مورد نیاز را خریداری و اتوبوسها را بازسازی کنیم .
سبزعلی گفت: در حال حاضر برخی اتوبوسهای بخش خصوصی حدود یک سال است که وارد خط نشدهاند و شرایط به گونهای است که فعالیت آنها خودمختارانه شده و به زور فعالیتشان را کنترل میکنیم .
رحیم کعبعمیر رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز نیز با اشاره به لایحه فروش اموال اسقاطب و غیرقابل استفاده سازمان اتوبوسرانی اظهار کرد: عمر اتوبوس ۱۰ سال است اما این اتوبوسها ۱۰ سال کارکرد نداشتهاند و با دو سه سال فعالیت از رده خارج شدند .
وی افزود: این اتوبوسها با گرمای خوزستان و شرایط این استان سازگاری نداشتند. سیستم خنککننده این اتوبوس ها نیز مشکل داشت و در شرایط خوزستان جوابگو نبود .
کعبعمیر گفت: تعداد اتوبوسهای فعال در اهواز بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ اتوبوس متغیر است و ممکن است دوباره کاهش یابند، اما زمانی که آقای سبزعلی سازمان اتوبوسرانی را تحویل گرفت، تعداد اتوبوسها ۱۰۹ اتوبوس بوده است. برخی اتوبوسها برای دو تا سه ساعت تنها تعمیر میشوند و به همین دلیل تعداد اتوبوسها گاهی متغیر است .
وی با اشاره به مشکل ایجاد شده در زمینه نبود کارتهای اتوبوس (بلیت الکترونیکی) گفت: در حال حاضر حساب و کتاب مشخص نیست و نمیتوانیم بگوییم کارکرد هر اتوبوس روزانه چقدر است؟
در نهایت لایحه فروش اموال اسقاطی و غیرقابل استفاده سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز از طریق مزایده، از سوی اعضای شورای شهر تصویب شد.
گفتنی ست که یکصد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز با شش دستور کار برگزار شد که لایحه واگذاری امور خدمات شهری (تنظیف، جمعآوری، حمل پسماند و نخاله ساختمانی) منطقه یک شهرداری اهواز و لایحه بودجه سال ۹۸ سازمان مدیریت حمل و نقل بار تصویب شد . همچنین در این جلسه، لایحه فروش اموال اسقاطی و غیرقابل استفاده سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز از طریق مزایده نیز با اکثریت آرا به تصویب رسید.
همچنین تاسیس پاسگاه تخصصی اجراییات و تاسیس شعبه قضایی ویژه پروندههای شهرداری اهواز نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اهواز
نظرات