گراميداشت روز جهاني تالاب ها  در جوار تالاب بين المللي گاوخوني برگزارشد.

گراميداشت روز جهاني تالاب ها در جوار تالاب بين المللي گاوخوني برگزارشد.


گراميداشت روز جهاني تالاب ها جمعه 11 بهمن ماه با حضور مسئولان استاني و فعالان و دوستداران محيط زيست اصفهان در كنار تالاب بين المللي گاوخوني برگزار شد

به گزارش «پارما» از ايمنا ، 13 بهمن ماه برابر با دوم فوريه روز جهاني تالابها نامگذاري شده است. 49 سال پيش در چنين روزي در شهر رامسر معاهده اي جهاني براي حفاظت از تالابها به تصويب رسيد كه به كنوانسيون رامسر معروف است؛ وظيفه كشورهاي عضو اين كنوانسيون مراقبت از تالاب هاي ثبت شده و تنوع زيستي است. شعار امسال روز جهاني تالابها " زندگي در تالاب‌ها شكوفا مي شود" است.

اين كنوانسيون هم‌اكنون دو هزار و 186 تالاب به وسعت 200 ميليون هكتار را پوشش مي‌دهد و تالاب بين المللي گاوخوني نيز از جمله تالابهاي ثبت شده ايران در اين كنوانسيون است.

از اين رو در آستانه روز جهاني تالاب‌ها شماري از فعالان و دوستداران محيط زيست اصفهان - جمعه 11 بهمن ماه- در كنار تالاب گاوخوني گردهم آمدند.

در اين مراسم حدود 400 نفر از سمن هاي زيست محيطي "طبيعت ياران،  جمعيت اميد دوستداران زاينده رود، صلح با طبيعت، پيام سبز، جمعيت دوستداران محيط زيست ورزنه، زيست بان پايدار و جمعيت دوستداران نجف آباد، نمايندگان مجلس، مسئولان استانداري، اداره كل حفاظت محيط زيست و شركت آب منطقه اي استان اصفهان و تشكل هاي زيست محيطي استان يزد حضور داشتند.

حشمت الله انتخابي عضو هيئت مديره جمعيت دوستداران محيط زيست اصفهان در اين مراسم اظهار كرد: مدتها بود كه رابطه ما با اين منشا حيات قطع شده بود و به همين دليل به كيفيت و كميت آب جفا كرديم.

وي ادامه داد: در گذشته و تا سال 72 سالانه دوميليارد مترمكعب آب وارد تالاب گاوخوني مي شد اما متاسفانه با سو مديريت آبي كه بايد به خانه خودش مي رسيد به جاهاي ديگري تخصيص يافت و تالاب گاوخوني و شرق اصفهان دچار مشكلات شد.

اين فعال محيط زيست با اشاره به ورود الاينده هاي صنعتي به تالاب گاوخوني، خاطرنشان كرد:  ما از نظر كمي و كيفي تمام آلاينده هاي صنعتي را براساس مطالعات دانشگاهيان خيزش ريزگردهاي سمي در مرحله اول تا شعاع 200 و در مرحله دوم تا شعاع 500 كيلومتر را تحت تاثير قرار مي دهد از اين رو پيگير حقابه تالاب گاوخوني هستيم  زيرا مي دانيم اگر آب به تالاب نرسد فاجعه بزرگي رخ خواهد داد.

همچنين سيد عبدالحسين ميرميران صنف كشاورزان اصفهان مديرعامل جمعيت اميد دوستداران زاينده رود در اين مراسم با بيان اينكه گاوخوني به ايران تعلق دارد و مشكلات آن مختص به يك منطقه نيست، اظهار كرد: حوضه آبريز زاينده رود  و كشاورزان در سالهاي آخير با دشواري هايي روبه رو بودند و وقتي اندكي از حقابه شان حدود 40 درصد جاري مي شد تا رودشتين بيشتر نبود و از آنجا دو قسمت مي شد و عملا رودخانه زاينده رود آب محيط زيست جريان پيدا نمي كرد.

وي ادامه داد: با پيگيري محيط زيست لايروبي از چهارسال پيش آغاز شد و خوشبختانه امروز آبي جريان يافت.

مديرعامل جمعيت اميد دوستداران زاينده رود با بيان اينكه سال آبي گذشته سالي پرباران در 60 سال اخير بود، خاطرنشان كرد: آبي كه به همت مسئولان استان هم اكنون در رودخانه جريان دارد طي ماه بهمن و اسفند به ميزان 20 ميليون متر مكعب جاري رهاسازي خواهد شد؛ جريان آب در شهر اصفهان در حال حاضر سه مترمكعب است و به ميزان دو متر مكعب بر ثانيه نيز به سمت تالاب جريان دارد.

در ادامه طاهره دادخواه عضو جمعيت اميد دوستداران زاينده رود نيز به خبرنگار ايمنا گفت: در سالهايي كه زاينده رود دچار مشكل شده است و بيشتر روزهاي سال آب قطع بود با باز و بسته شدن هاي مقطعي آبي به گاوخوني نمي رسيد.

وي با بيان اينكه سال 85 نيز سيلابي به تالاب رسيد اما در سال هاي اخير آب به تالاب گاوخوني نرسيده است، افزود: سهم تالاب گاوخوني از سيلاب فروردين ماه امسال نيز  زهآب بود و در حال حاضر با رهاسازي اخير  به رغم اينكه سهميه اي براي تالاب مشخص شده است حدود پنج درصد آب به تالاب رسيد.

اين فعال محيط زيست با بيان اينكه مشكل حوضه آبريز زاينده رود به رغم تغييرات اقليمي، مديريتي است، گفت: مشكل حوضه آبريز زاينده رود و گاوخوني با اراده و مديريت صحيح قابل حل است و مي توان 176 ميليون مترمكعب آب را تامين كرد.

در برنامه منابع و مصارف و براساس قنون پس از شرب حقابه زيست دادخواه اظهار كرد: به رغم اينكه براساس قانون پس از شرب حقابه زيست محيطي در اولويت است اما در سال هاي اخير شاهد بوديم كه آبي به گاوخوني نمي رسيد از اين رو حقابه تالاب براساس قانون از سازمان محيط زيست بايد مطالبه شود تا حقابه اي كه در شوراي هماهنگي زاينده رود تعيين مي شود به تالاب برساند.

در پايان اين مراسم فعالان محيط زيست بيانيه اي صادر كردند كه در ادامه مي خوانيد:

"تالاب ها يكي از مهمترين اكوسيستم هاي كره زمين با كاركردهاي متعدد از جمله زيست بومي، اجتماعي و اقتصادي فراوانند كه كه امروزه در معرض تهديدهاي فراواني قرار دارند و تهديد آنها خطري است براي انسان ها، در اين ميان تالاب بين المللي گاوخوني همچون نگيني در فلات مركزي ايران و گنجينه اي براي ايران از اهميت خاصي برخوردار است. ما شركت كنندگان در مراسم بزرگداشت روز جهاني تالابها در سال 98 با توجه به شعار روز جهاني تالابها در سال 2020 كه عبارت است از زندگي در تالابها شكوفا مي شود و تنوع زيستي تالابها داراي اهميت است توجه مسئولان را به موارد زير معطوف مي داريم:

1- رودخانه زاينده رود و تالاب بين المللي گاوخوني يك اكوسيستم به هم پيوسته است كه احيا و پايداري هر يك در گرو احيا و پايداري ديگري است؛ بنابراين ما خواهان تامين همزمان حقابه زيست محيطي هر دو هستيم.

2- با توجه به به مصوبه هيات محترم وزيران كه پس از شرب حقابه محيط زيست در اولويت است خواهان تامين حقابه زيست محيطي طبق مصوبه هستيم.

3- لازم است در راستاي تعادل بين منابع و مصارف آب هر گونه بار گذاري در حوضه زاينده رود و حوضه هاي مجاور كه به زاينده رود وابسته است متوقف شده و براي كاهش مصارف برنامه هاي جامع و عملي با مشاركت ذي نفعان تدوين شود.

4- بسيج همه دستگاههاي اجرايي و قواي قضايي و انتظامي به ويژه سازمان هاي مردم نهاد و تشكل هاي كشاورزي و تمامي دوستداران زاينده رود براي جلوگيري از تجاوزات به حريم و بستر زاينده رود از سرچشمه تا تالاب به منظور حفظ اموال عمومي و حفظ كمي و كيفي آب رودخانه انجام شود.

5- با توجه به مشاركت فعال جوامع حاشيه تالاب به ويژه شهر ورزنه اميدواريم اين شهر به عنوان اولين شهر تالابي كشور در كنوانسيون جهاني رامسر به ثبت برسد.

6- برخي شنيده ها نگراني هايي را از احتمال صدور مجوز استخراج معدني از بستر تالاب به وجود آمده است. عملي كه مانند پاره كردن شكم گاوخوني توسط فرصت طلباني است كه منافع آنها در گرو خشكي تالاب است. در صورت انجام تير خلاصي بر همه تلاش ها براي احياي تالاب بين المللي گاوخوني خواهد بود. بر اين اساس نه تنها با هر گونه برداشت املاح معدني و هر گونه اقدام مشابه در حال و آينده مخالفيم بلكه خواهان توقف بي رويه برداشت نمك و ديگر معادن حاشيه تالاب هستيم كه موجب تخريب بيشتر گاوخوني مي شود.

7- پيشنهاد مي شود به جاي نگاه‌ها و اقدامات غير معقولي همچون برداشت نمك براي معيشت جامعه محلي حاشيه نشين از راهكارهاي مطابق با ويژگي هاي سرزميني با مطالعه علمي كافي استفاده شود.

8- برنامه مديريت جامع حوضه آبريز تالاب گاوخوني كه حاصل سال ها مطالعه و مذاكره بين ذي نفعان است از سكون فعلي خارج شده و تا اندك فرصتي باقي است عملياتي شود.

در پايان درخواست جريان دائمي و به هم پيوسته رودخانه زاينده رود و تالاب بين المللي گاوخوني متعهد مي شويم با همدلي و همراهي در هر مكان و مقامي كه هستيم همه همت خود را براي احيا و حفاظت اين ميراث جهاني براي ايراني پايدار به كار گيريم."

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات