نیاز توجه به تعمیرات و نگهداری اتوبوس ها

نیاز توجه به تعمیرات و نگهداری اتوبوس ها

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر، امیر احمد زندآور صبح امروز (یکشنبه) در یکصد و دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت:  در 12 بهمن 1357 حضرت امام خمینی پس از نزدیک به 15 سال دوری و تبعید از وطن، در میان استقبال پرشور مردم قدم به خاک ایران اسلامی گذاشت و بزرگ‏ترین استقبال تاریخ در تهران شکل گرفت.
وی افزود: استقبال گسترده مردم آگاه و بیدار ایران از امام، چنان بی‏نظیر بود که می‏توان گفت در هیچ دوره‏ای از تاریخ معاصر، مردم، از یک شخصیت، این چنین استقبال نکرده‏اند. قطعا مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی حاکمیت دین و ارزش‌های اخلاقی در جامعه بوده است، هدفی که موجب می‌شد مردم حق تعیین سرنوشت خود داشته باشند که در قبال این هدف از نفوذ و تأثیرپذیری ستمگران رهایی می‌یابند.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر افزود: دهه مبارک فجر یادآور بصیرت و بشارت ملتی منسجم و خداجوی است که توانست با هدایت رهبری دوراندیش و شجاع و با بهره گیری از تعالیم عالیه دین مبین اسلام در رویارویی با استبداد شاهنشاهی فصل جدیدی از حیات سیاسی و فرهنگی خود را آغاز کند و موجب احیای دین و معارف الهی در سرزمین کهن ایران شود.
زندآور با اشاره به اینکه فرصت توجه به سیستم اتوبوسرانی درون شهری در حال پایان یافتن است عنوان کرد: حدود 70 درصد اتوبوس ها فرسوده است و متوسط عمر ناوگان هم اکنون به 5/9 سال رسیده است. در سال 1388 یعنی 10 سال پیش، روزانه 850 هزار نفر از اتوبوس استفاده می کردند که این عدد با توجه به افزایش جمعیت و مسافرت های درون شهری در سال جاری به روزانه 500 هزار نفر رسیده است.
وی ادامه داد: طی دو سال گذشته صرفاً توانسته ایم حدود 50 دستگاه اتوبوس را بازسازی کنیم و در حدود 100دستگاه در حال بازسازی است. اکثر افرادی که از این سیستم حمل و نقلی استفاده می کنند به دلیل مشکلات اقتصادی یا کمبود خدمات موجود در شهر گزینه دیگری ندارند.
زندآور با اشاره به اینکه شکایات و مراجعات متعددی به شهرداری و اعضای شورای شهر در خصوص فرسودگی و دودزا بودن ناوگان اتوبوسرانی، سرویس دهی نامناسب، عدم رعایت برنامه زمان بندی و ... وجود دارد، اظهار داشت: هنگامی که صحبت از لزوم توجه به حمل و نقل عمومی درون شهری می شود، نگاه بسیاری از افراد به توسعه مترو و بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی جلب می گردد. در حالی که این توجه باید همه جانبه و در اولویت همه بخش های شهرداری باشد. لذا لازم است اقداماتی به صورت هم زمان صورت گیرد.
*تغییر در دیدگاه مسئولان:
وی ادامه داد: هنگامی که بحث از اتوبوس و اتوبوسرانی به میان می آید بسیاری از مسئولان به این فکر می کنند که چرا این سازمان به لحاظ مالی مستقل نمی شود و چرا باید هر ساله هزینه بسیاری از طرف شهرداری در آن صرف گردد؟
واقعیت این است که سیستم اتوبوسرانی و به طور کلی حمل و نقل عمومی در همه کشورهای دنیا غیراقتصادی بوده و یارانه دریافت می کنند. به عنوان مثال این یارانه در آلمان حدود 85 درصد و در فرانسه حدود 70 درصد است. بنابراین لازم است ضمن اصلاح ساختار و بهینه سازی هزینه ها در سیستم اتوبوسرانی شهری، نگاه واقع بینانه ای در این بخش داشته باشیم.
* توجه به تعمیرات و نگهداری اتوبوس ها
زندآور در ادامه افزود: در روزهایی از سال جاری حدود 200 دستگاه اتوبوس در تعمیرگاه اتوبوسرانی متوقف بوده، از این تعداد حدود 60 دستگاه به دلیل نبود روغن موتور و 20 دستگاه به دلیل نبود فیلتر متوقف بوده اند، در حال حاضر انبارهای قطعات یدکی اتوبوسرانی خالی شده و بسیاری از اتوبوس ها به این دلیل از چرخه سرویس دهی خارج می شوند، حتی قطعات اتوبوسهای جدید اسکانیا که با هزینه زیاد خریداری شده اند از یکی باز و در دیگری استفاده می شوند. این مساله نشان دهنده اوج بی توجهی به سیستم اتوبوسرانی است.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت بخش خصوصی در بسیاری موارد از این هم بدتر است و به دلیل بدهی زیاد به تعمیرکاران و قطعه سازان، هیچ کس حاضر به تعمیرخودروهای آنها نیست. هم اکنون تمرکز دست اندرکاران سیستم اتوبوسرانی به جای برنامه ریزی، آینده نگری و توسعه، به تلاش برای حفظ وضع موجود تبدیل شده است. لذا لازم است برنامه جامع نیازمندی های برون رفت از وضعیت فعلی در اسرع وقت ارائه شود.
* توسعه پایانه های اتوبوس درون شهری:
وی با اشاره به اینکه روزانه 18 هزار کیلومتر از پیمایش اتوبوس ها در شهر صرفا به این دلیل است که از محل دپو به محل خدمت دهی برسند و برگردند، افزود: طی سال جاری ساخت پایانه های صفه و عاشق آباد شروع شد، اما علیرغم اینکه قرار بود این پایانه ها تا شهریورماه مورد بهره برداری قرار گیرد، به دلیل ناهماهنگی بخش های مختلف شهرداری به صورت ناتمام باقی مانده است. لذا ضمن تاکید بر تکمیل این دو پایانه، لازم است سایر پایانه های پیشنهادی مطالعات طرح جامع حمل و نقل عملیاتی گردند.
* توسعه خطوط تندرو و خطوط ویژه اتوبوس:
وی اظهار داشت: علیرغم اینکه توسعه خطوط تندرو هر سال در بودجه مورد تاکید قرار می گیرد، اما در عمل یا انجام نمی شود و یا به کندی انجام می گیرد. به طوری که از 4 خط تندرو پیش بینی شده، صرفا یک خط به مرحله اجرا رسیده است. علاوه بر این در بسیاری از نقاط شهر، مشاهده می شود که اتوبوس پر از مسافر در میان انبوهی از خودروهای شخصی درون ترافیک گرفتار شده و ایستگاه های اتوبوس توسط خودروهای شخصی اشغال شده است. عملا به دلیل قدرت مانور کمتر اتوبوس در مقایسه با خودروهای شخصی تاخیر آنها در ترافیک بسیار بیشتر است. لذا لازم است در محورهای پر مسافری همچون کاوه، ضمن اجرای خطوط ویژه از ظرفیت معابر و ناوگان اتوبوس به طرز بهینه استفاده شود. لازم است معاونت حمل و نقل و ترافیک برنامه خود را در این زمینه ارائه نماید.
* بازسازی و نوسازی ناوگان:
زندآور با شاره به اینکه طی سال جاری تلاش های زیادی برای نوسازی و بازسازی ناوگان انجام گرفته که شایسته تقدیر است، افزود: توجه به ناوگان کوچک مقیاس همچون مینی بوس برای سرویس دهی محلات و نقاط کم تراکم و تکنولوژی های نوینی همچون اتوبوس برقی نیز می تواند در گسترش شبکه خدمات و افزایش تمایل شهروندان به استفاده از سیستم اتوبوسرانی و رضایتمندی آنها موثر باشد.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

    منبع خبر

    شورای شهر اصفهان

    شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

      نظرات