سرمایه‌گذاری 1356 میلیارد ریالی در طرح‌های انتقال و توزیع برق خراسان

سرمایه‌گذاری 1356 میلیارد ریالی در طرح‌های انتقال و توزیع برق خراسان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا ریاحی" با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه صنعت برق در استان‌های خراسان پس از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی در استان خراسان بزرگ 5604 مگاوات است که این میزان در ابتدای انقلاب 429 مگاوات بود. همچنین در سال 1357 هیچ نیروگاه تجدیدپذیری در سطح استان احداث نشده بود؛ این در حالی است که این ظرفیت در حال حاضر 61 مگاوات است.
وی با مقایسه آمار نیروگاه‌های تولید پراکنده در استان با سال 1357 ادامه داد: سال 57 هیچ نیروگاه تولید پراکنده‌ای در استان وجود نداشت در حالی که هم‌اکنون خراسان رضوی از 68 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده بهره‌مند است. همچنین در حال حاضر طول شبکه انتقال در استان خراسان بزرگ 2978 کیلومتر است که این میزان پیش از انقلاب اسلامی صفر بود. هم‌اکنون خراسان بزرگ از 9200 کیلومترمدار شبکه فوق توزیع بهره‌مند است که این میزان در ابتدای انقلاب 1797 کیلومترمدار بود.
ریاحی با بیان اینکه پیش از انقلاب استان ما از تونل انرژی برخوردار نبود، گفت: در حال حاضر خراسان از 14 کیلومتر تونل انرژی برخوردار بوده که قرار است 12 کیلومتر دیگر نیز احداث شود. هم‌اکنون ظرفیت پست‌های فوق توزیع استان 9555 مگاولت‌آمپر است؛ این در حالی است که این ظرفیت پیش از انقلاب 220 مگاولت‌آمپر بود. همچنین باید توجه داشت سال 57 هیچ پست انتقالی در استان احداث نشده بود اما هم‌اکنون خراسان بزرگ از 6518 مگاولت‌آمپر پست انتقال برخوردار است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به طرح‌های این شرکت برای دهه فجر تصریح کرد: در این ایام قرار است پروژه افزایش ظرفیت پست 132 کیلوولت خواجه‌ربیع با 32 میلیارد ریال و افزایش ظرفیت پست 132 کیلوولت بوعلی با هزینه 74 میلیارد ریال در سطح استان خراسان رضوی با حضور مسئولان استانی و کشوری به طور رسمی بهره‌برداری شود.
وی به یکی دیگر از دیگر از طرح‌های این شرکت برای بهره‌برداری رسمی در استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پروژه پست برق 400 کیلوولت بجنورد و خط تغذیه آن در قالب پویش ملی #هرهفته_الف_ب_ایران آماده بهره‌برداری شده که قرار است با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری برسد.
ریاحی خاطرنشان کرد: پست برق 400 کیلوولت بجنورد و خط تغذیه آن با مجموع هزینه 1250 میلیارد ریال احداث شده که 200 مگاولت‌آمپر ظرفیت دارد. همچنین قرار است با توسعه این پست 200 مگاولت‌آمپر دیگر نیز به ظرفیت این پست افزوده شود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به اهداف راه‌اندازی این پست عنوان کرد: کاهش بار پست‌های 400 کیلوولت منطقه، افزایش قابلیت اطمینان شبکه، افزایش پایداری شبکه خراسان شمالی، فراهم نمودن شرایط اتصال نیروگاه‌های تجدیذیر به شبکه در منطقه، فراهم نمودن شرایط تامین برق صنایع سنگین و بهبود پروفیل ولتاژ از اهداف اصلی راه‌اندازی این پست بوده است.
ریاحی در خصوص مختصات خط تغذیه پست 400 کیلوولت بجنورد نیز گفت: این خط به طول 57 کیلومتر با 164 برج احداث شده است.
‌وی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از پروژه بزرگ پست 400 کیلوولت بجنورد به میزان 4.3 مگاوات از تلفات شبکه کاهش خواهد یافت.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات