راهداری همچنان در رنج کمبود اعتبارات
مرسوم است که چهار تا شش درصد ارزش راهها باید به نگهداری آنها اختصاص داده شود، اما متاسفانه این مقدار در کشور ما حدود یک درصد است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، در اکثر کشورهای دنیا بیشرین اولویت اعتبارات به پروژههای راهداری اختصاص مییابد، اما متاسفانه در کشور ما، راهداری از کمبود اعتبارات رنج میبرد و این در حالیاست که هرگونه غفلت در نگهداری و بهسازی شبکه راههای موجود لطمات جبرانناپذیری به اقتصاد کشور وارد میکند.
در این راستا علی حقایق - کارشناس حمل و نقل، اظهار کرد: با توجه به اینکه راه یکی از وسایل اصلی و بنیادی زندگی اقتصادی و اجتماعی انسان در جهان امروز است، باید به نحوی باشد که به طور دائم قابل عبور بوده و حرکت وسائط نقلیه در آنها با سرعت مناسب و بهطور راحت و مطمئن انجام شود، اما مدتی پس از بهرهبرداری به تدریج وضعیت جوی و طبیعی، حجم ترافیک، بار محوری وسائط نقلیه عبوری و چگونگی اجرای پروژه بر اساس مشخصات فنی باعث فرسایش ساختمان راه میشود.
وی تاکید کرد: بنابراین لازم است که راه به محض آغاز دوره بهرهبرداری و در تمام مدت عمر که زیر عبور وسائط نقلیه قرار میگیرد، نگهداری مستمر داشته باشد تا از هم گسسته و متلاشی نشود.
به گزارش ایسنا، بنا به اعلام دستاندرکاران این حوزه، راهداری از حمل و نقل مهمتر است و در نتیجه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. به عبارت دیگر باید راهداری را به عنوان اقدام پایه و اولیه در نظر گرفت و فقط راه نساخت و سپس آن را رها کرد.
در این راستا عزیر فیلی - مدیرکل نگهداری راه و ابنیه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، اظهار کرد که در راستای نگهداری و بهرهبرداری از آزادراهها، چند آزادراه کشور که مالکیت آنها کاملا دولتی است، به بخش خصوصی واگذار میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه آگهی مناقصه را داده و فراخوان را اعلام کردهایم، گفت: به دنبال شناسایی پیمانکاران توانمند هستیم.
فیلی در ادامه با اشاره به اینکه مالکیت آزادراههای تهران قم و تهران قزوین کاملا دولتی است، افزود: بنا داریم در سال ۱۳۹۰ نگهداری این دو آزاد راه را به بخش غیردولتی واگذار کنیم تا براساس برنامهای که ارائه میدهیم، طی مدت ده ساله نگهداری را انجام دهند.
مدیرکل نگهداری راه و ابنیه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با انتقاد از محدودیت منابع مالی در این بخش و با اشاره به اینکه تنها یک چهارم بودجه مورد نیاز اختصاص داده میشود، تصریح کرد: واگذاری نگهداری راهها به بخش غیر دولتی در راستای ارتقای ایمنی و استانداردسازی انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد دادهایم نرخ عوارض واقعیتر شود،افزود: نرخ عوارض با شیب ملایم بالا میرود.
فیلی با اشاره به اینکه بخش خصوصی از بهرهبرداری از آزادراهها استقبال میکنند، اظهار کرد: بنا بود دولت از محل اوراق مشارکت و بودجهی دولت به نگهداری راهها اختصاص دهد، اما این امر هنوز قطعی نشده است.
مدیرکل نگهداری راه و ابنیه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به اینکه فروش اوراق مشارکت بیشتر برای ساخت آزادراهها به کار گرفته میشود، خاطرنشان کرد: در حال مذاکره هستیم تا با دریافت مجوز، منابع حاصل از فروش سهام و اوراق مشارکت را به نگهداری راهها اختصاص دهیم.
به گزارش ایسنا، کل ارزش راههای کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید چهار درصد به نگهداری راهها اختصاص داده شود که اکنون تنها حدود یک درصد به آن داده میشود.
نظرات