تورهای مجازی؛ رقیب تازه نفس سفرهای نوروزی

تورهای مجازی؛ رقیب تازه نفس سفرهای نوروزی

تورهای مجازی؛ رقیب تازه نفس سفرهای نوروزی

شیوع ویروس کرونا در جهان باعث وارد شدن صدمات بسیاری بر پیکره اقتصادی و گردشگری شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌‎رسانی شهرداری مشهد، شهر مشهد به واسطه وجود حرم مطهر امام رضا(ع)، به عنوان مذهب پایتخت معنوی کشور شناخته می شود و هرساله پذیرای حدود۳۰ میلیون زائر و گردشگر ایرانی و خارجی است. صنعت گردشگری در سال‌های اخیر به شدت توسعه یافته است اما در سال جدید به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و محدودیت‌های ناشی از آن، تمامی سفرهای نوروزی و بهاری لغو شد.
شیوع ویروس کرونا سبب ایجاد ترس و دلهره و ایجاد تغییراتی در سبک و شیوه زندگی مردم شد که برای تغییر این رویکرد و از بین بردن ترس عمومی مردم در دوران پساکرونا، نیازمند ارائه یک برنامه جذاب و جلب اعتماد مسافرین هستیم.
این پیش‌بینی وجود دارد که بعد از کرونا، بازگشت به حالت اولیه زندگی به راحتی امکان‌پذیر نباشد و به جهت ضررهای محتمل‌شده به بخش گردشگری این امکان وجود دارد که هزینه سفر افزایش پیدا کند.
در این میان بازار سفرهای مجازی داغ شده و عده‌ای اینگونه سفر را تجربه کردند اما این سوال همواره مطرح شده است که آیا سفر مجازی می‌تواند جایگزین سفر فیزیکی شود؟
معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز موضوع سفرهای مجازی را به جد پیگیری کرده است. نرگس شالچیان رابع، مدیر امور گردشگری و زائرین شهرداری مشهد در این خصوص اظهار می‌کند: ویروس کرونا بر مشاغل بسیاری از جمله صنعت گردشگری تاثیر چشمگیری گذاشته است، سازمان جهانی جهانگردی اعلام کرد که ۹۶ درصد از مقاصد جهان در واکنش به ویروس کووید ۱۹ سفرها را محدود یا ممنوع کرده اند. گردشگری که تا چندی پیش یکی از درآمدزاترین صنایع بوده امروز آسیب بسیار زیادی از این ویروس دیده است.
برای خروج از این بحران باید یک برنامه مشترک ایجاد شود
وی افزود: از آنجایی که هر اتفاقی دارای پیامدهای مثبت و منفی زیادی است، شاید اکنون زمان آن فرارسیده باشد که تاملی در هرآنچه گردشگری نامیده می‌شود، داشته باشیم و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها مورد بازبینی قرار گیرد.
مدیر امور گردشگری و زائرین شهرداری مشهد با اشاره به افزایش سهم سفر جوانان و زنان در سال‌های آینده، مورد توجه قرار گرفتن شرق و آسیا، خاطرنشان کرد: اسپانیا به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ پژوهشی را در راستای برنامه‌ریزی برای این صنعت انجام دهد که طبیعتا نتایج این پژوهش می‌تواند در برنامه‌ریزی این صنعت مفید باشد.
ورود به قرن جدید در سال ۱۴۰۰
شالچیان تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در سال پایانی قرن ۱۴ هجری شمسی قرار داریم و باید آماده ورود به قرن جدید در سال ۱۴۰۰ شویم، بنابراین لزوم این بازنگری در تمامی حوزه‌ها و استفاده از همه ظرفیت‌ها ضروری است. در حوزه گردشگری، باید بحران کرونا را به فرصت تبدیل کرد و جهت تحکیم این جایگاه به برنامه‌ریزی برای جبران خسارت‌ها فکر کرد.
وی با بیان اینکه شهر مشهد سالیانه میزبان حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است، اضافه کرد: وجود ظرفیت‌های دیگر گردشگری در شهر مشهد ازجمله گردشگری سلامت، گردشگری غذا، پارک‌های آبی، مراکز خرید متعدد و ارزان و غیره، می‌تواند این شهر را به مقصدی مهم برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند.
بیش از ۵۰ درصد هتل‌های کشور در مشهد قرار دارد
مدیر امور گردشگری و زائرین شهرداری مشهد با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد هتل‌های کشور در مشهد قرار دارد، گفت: باتوجه به تعطیلی این مراکز و عدم تمایل به سفر، این مراکز تعطیل شده اند که خسارات زیادی ایجاد کرده است.
شالچیان بیان کرد: متاسفانه این ویروس در ایام پیک نوروز، اوج سفر، رونق بازار و مشاغل گردشگری شیوع پیدا کرد که این امر سبب بروز خسارات زیادی شده است در صورتی که اگر در ایام دیگری مانند پاییز و زمستان بود، زیان اقتصادی کمتری برجای می‌گذاشت.
وی ادامه داد: معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری نیز از ماه‌ها پیش با برنامه‌ریزی‌های لازم خود را آماده کرده بود تا در ایام نوروز میزبان زائران و مسافران باشد و با برگزاری جشنواره‌های متعدد در شهر مشهد فضایی تعاملی و با نشاط ایجاد کند، اما متاسفانه با شروع این اپیدمی برنامه‌ها تعلیق و به زمان دیگری موکول شد.
برای اولین بار در کشور؛ تولید تورهای مجازی از تعدادی از اماکن گردشگری شهر
مدیر امور گردشگری و زائرین شهرداری مشهد عنوان کرد: در این ایام تمایل به گردشگری مجازی در همه جای دنیا بیشتر شد، معاونت گردشگری و زیارت نیز با اقدامی چابک، ساخت تورهای مجازی از جاذبه‌های گردشگری مشهد را در دستور کار خود قرار داد و توانست در مدتی کوتاه و برای اولین بار در کشور تورهای مجازی از تعدادی از اماکن گردشگری شهر را تولید و منتشر کند.
شالچیان گفت: خانه تاریخی داروغه، خانه تاریخی توکلی، آرامگاه توس، موزه شه لافتی، حمام مهدی قلی بیک و کهن دژ تابران از جمله این اماکن بودند، همچنین ساخت تور مجازی برای سایر اماکن گردشگری مشهد در حال انجام است که به زودی منتشر خواهد شد.
وی تاکید کرد: لازم به ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند این تورها را از طریق ربات تلگرامی @mashtiranbot مشاهده کنند و از دیگر امکانات این ربات بهره ببرند.
مدیر امور گردشگری و زائرین شهرداری مشهد اظهار کرد: امیدواریم همه مردم و مسئولین دست در دست هم دهند و با برنامه‌ریزی و همتی مضاعف شاهد رونق و جبران بخشی از زیان وارد شده به این صنعت مهم در مشهد و کشور باشیم.
غزاله شهیدی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات