روابط عمومی شورای شهر مشهد با کمترین منابع مالی و ...
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، احسان اصولی در حاشیه بازدید از روابط عمومی شورای شهر مشهد، که به مناسبت 27 اردیبهشتماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی انجام شد، ضمن تبریک این روز به تمامی مجموعههای فعال در این عرصه، اظهارکرد: براساس نگاهی کلیشهای و سنتی، روابط عمومی متولی تبلیغ و معرفی مجموعه خدمات و محصولات دستگاهی مشخص محسوب میشود؛ گاه همین نگاه سنتی هم صرفا به چهرهسازی از مدیران ارشد و برندسازی آنها تقلیل مییابد.
اصولی با بیان اینکه چنین نگاه رسوب یافتهای آفت هر مجموعه است، گفت: روابطعمومیها باید از وارد شدن به چنین عرصههایی پرهیز کرده و مراقبت کنند که در دام آن نیفتند.
وی خاطرنشان کرد: براساس نظرات اساتید و صاحبنظران حوزه ارتباطات، اقدامات روابط عمومی بیشتر باید معطوف به هدایتگری افکار عمومی باشد تا جامعه و مخاطبان خود را با اهداف و برنامهها آشنا کنیم و از نظرات و دیدگاه های آنها در این جهت بهره ببریم.
اصولی با تاکید بر اینکه روابط عمومی باید بازتابدهنده نقاط قوت و ضعف هر دستگاه و نیز انتقال دهنده پیشنهادات و انتقادات و راهکارهای اثرگذار و مفید در جهت ارتقاء عملکرد سازمانی باشد، افزود: خوشبختانه روابط عمومی شورای شهر مشهد تمامی موارد یادشده را مدنظر داشته و در دام پرداختن به رفتارهای صرفا تبلیغاتی نیفتاده است.
وی تصریح کرد: روابط عمومی شورا پیوسته سعی داشته مجرایی دوسویه بین مردم و اعضای شورای شهر، بعنوان منتخبان شهروندان باشد؛ تلاشهای قابل توجه و قابل تقدیری هم در این زمینه انجام شده که این پایهگذاری و ریلگذاری بدون شک در آینده میتواند مبنای رفتاری و رویکردی در حوزه مدیریت شهری و بویژه شورای شهر باشد.
اصولی با بیان اینکه مجموعه روابط عمومی شورا با امکانات و بودجه و نفرات محدودی درحال فعالیت است، گفت: در عین حال، این محدودیتها موجب کاسته شدن از کیفیت کار آنها نشده و حتی گاه در مقایسه با روابط عمومی برخی دستگاهها و نهادها که از اعتبارات بالا و تعداد پرسنل متعددی برخوردارند، توانسته عملکرد بهتری از خود نشان دهد و جایگاه خوبی کسب کند؛ البته روابط عمومی شهرداری نیز اقدامات اثرگذاری داشته که قابل تقدیر است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دغدغهها، مدیران و افرادی هستند که تخصصی در روابط عمومی ندارند ولی انتظاراتی از روابط عمومی دارند که در هیچ قاعده، برنامه مشخص و هدف خاص رسانهای نمیگنجد.
اصولی افزود: گزارش دادهها، اقدامات، فعالیتها و عملکرد هر بخش باید در مکان و زمان مشخص خودش و بر مبنایی روشن کار شود و در فضای رسانهای قرار گیرد چراکه در چنین شرایطی، قابل بهرهبرداری خواهد بود.
وی با بیان اینکه اگر مجموع اطلاعات و اقدامات و رویکردها توسط روابط عمومی به شکل انبوهی روی کانالها و رسانهها بارگذاری شوند، بدون شک هیچ کارکرد و اثرگذاری روی مخاطب نخواهند داشت، گفت: نباید انتظار داشته باشیم که روابط عمومی دائما عکس و خبر و گزارش و مطالب مربوط به حوزه کاری بخش مشخصی را منتشر کند؛ گزارش این اقدامات باید در زمان و شرایط مناسب و با مقدمه و موخره مشخص باشد تا اثربخشی لازم را شاهد باشیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد تاکید کرد: روابط عمومی باید ذهن جامعه را مبتنی بر حقایق و واقعیتهای موجود ساماندهی کرده و مانع از شکلگیری سوء تفاهمها و سوء برداشتها شود.
اصولی در ادامه گفت: بعنوان مسئول کارگروه ارتباطات و رسانه شورای شهر مشهد پیوسته این موارد را به روابط عمومی شورا و مدیریت شهری تاکید کردهایم.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه روابط عمومی شورای شهر، با ثبات خوبی که برخوردار بوده، و همچنین روابط عمومی شهرداری دستاوردهای خوبی داشتهاند و امیدواریم مجموعه این اقدامات بتواند در نهایت به نفع شهر، مدیریت شهری و شهروندان باشد.
نظرات