عناوین روزهای هفته صرفهجویی در مصرف آب و برق اعلام شد
عناوین روزهای هفته صرفهجویی و دستورالعمل اجرایی آن به شرکتهای زیرمجموعه وزارت نیرو ابلاغ شد.
نزدیک به سه دهه است که اول تا هفتم تیرماه هر سال، هفته صرفهجویی در مصرف "آب" نام گذاری شده است و فصل گرما تداعی کننده مباحثی چون تبخیر، کمآبی، صرفهجویی و... بوده است، اما به منظور وفاق و هماهنگی در ارکان وزارت نیرو و لزوم توجه همگانی، امسال با توجه به لزوم صرفهجویی در مصرف برق نیز این هفته با نام هفته صرفهجویی در آب و برق نامگذاری شده است.
این هفته به عنوان یک رویداد فرهنگی در افکار عمومی و رسانهها جای خود را بازکرده است و هر ساله به این مناسبت، فعالیتهای فرهنگی_آموزشی بسیاری برای ارتقای آگاهیهای عمومی در مورد آب و برق و جلب توجه افکار عمومی به این مقوله حساس انجام میشود.
افزایش آگاهی عمومی و ایجاد انگیزه و علاقهمندی برای مدیریت مصرف آب و برق محورهایی هستند که رسانههای همگانی میتوانند پیرامون آنها اطلاعرسانی کنند و مردم را از مشکلاتی که در اثر مصرف بی رویه با آن دست به گریبان میشوند، بیشتر آگاه کنند. در واقع مصرفکنندگان میدانند که تلاش امروز آنان برای رفاه بیشتر فرزندانشان و حفظ منابع آب و برق برای آیندگان است.
امسال با توجه به همهگیری بیماری کرونا و لزوم اهتمام بیشتر مردم به بهداشت فردی، میزان مصرف آب به شدت افزایش یافته است بنابراین نیازمند توجه جدی همگان به مدیریت مصرف آب و برق هستیم.
هدر دادن منابع کنونی، به معنی محروم کردن نسلهای بعدی از این مواهب الهی است. از این رو، شرکتهای آب و فاضلاب کشور، مدیریت منابع آب ایران و توانیر در این هفته با انجام اقدامهای فرهنگی به فرهنگسازی در زمینه اصلاح الگوی مصــرف آب و برق پرداخته و برنامههایی مانند هر سال در دست اجرا دارند که عنوانهای آن به شرح زیر است:
دستورالعمل اجرایی هفته صرفهجویی در مصرف آب و برق (مدیریت مصرف) یکم تا هفتم تیرماه 1399
یکشنبه یکم تیرماه- مدیریت مصرف آب و برق و خانواده
اهداف:
- فراهم کردن زمینه مشارکت خانوادهها در مدیریت مصرف
- افزایش نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف
- افزایش نقش آموزش در بستر خانواده در فهم مشترک مدیریت مصرف
- تقدیر از مشترکان کممصرف خانگی و کشاورزی آب و برق و معرفی به رسانهها
- دعوت از کودکان، نوجوانان و جوانان در امر ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در قالب برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان در صدا و سیما و یا برنامههای فرهنگی اجتماعی در جامعه
- نصب پیامهای هشداردهنده و آگاهی بخش در بوستانها، ایستگاههای مترو و سایر مراکز رفت و آمد مردم با موضوع صرفهجویی در مصرف
دوشنبه دوم تیرماه– مدیریت مصرف آب و برق، افکار عمومی و رسانه
اهداف:
1. استفاده گستردهتر از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی و شبکههای اجتماعی به منظور
2. فزایش آگاهی عمومی و بالابردن سطح دانش مصرفکنندگان آب و برق نسبت به محدودیت منابع
3. تشریح محدودیتها و معضلات کشور در خصوص میزان دسترسی به منابع آب و برق و ضرورت بسیج همگانی برای بهرهگیری از فنآوری و تجهیزات کاهنده و بهینهساز مصرف
4. اطلاعرسانی وضعیت منابع آب و تولید برق و تاثیر مدیریت مصرف بهینه آب و برق در حفظ و نگهداشت منابع برای آیندگان
فعالیتها:
- تقدیر از نقش فعال رسانهها در آگاه سازی و اطلاعرسانی جامعه در مورد مصرف بهینه آب و برق
- برگزاری نشست خبری مشترک با حضور مدیران عامل شرکت های آبفا، آب منطقهای، برق منطقهای و توزیع برق با رعایت پرتکل های بهداشتی ویروس کرونا
- ارسال عناوین و فعالیت های مربوط به هفته صرفه جویی پیش از آغاز هفته به رسانهها
- ارسال آمار و اطلاعات وضعیت منابع آب و برق به رسانهها
- انتشار گسترده ابلاغیه مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور و مدیرعامل توانیر در مورد دستورالعمل مدیریت مصرف در زمان همه گیری کرونا و توصیه های عملی مصرف بهینه برق با هدف استمرار ارائه خدمات تأمین آب و برق مستمر و پایدار به فعالان حوزه سلامت در بیمارستان ها و مراکز درمانی
سهشنبه سوم تیرماه ـ مدیریت مصرف آب و برق، صنعت، معدن، سازمانهای عمومی و موسسات خصوصی و شرکتها
اهداف:
- تبیین نقش تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف در توسعه فناوریهای کاهنده مصارف آب و برق
- تشریح ضرورت توسعه صنایع و بهرهبرداری از معادن متناسب با ظرفیتهای منابع آبی و برق کشور
- تبیین نقش سازمانها و موسسات در اعمال رویههای صحیح مصرف آب و برق در تاسیسات و ساختمان و ...
فعالیتها:
- معرفی تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف آب و انرژی و ارایه محصولات تولیدی آنها
- تقدیر از صنایع، سازمان و موسسات دولتی و غیر دولتی که به طور موثر مصارف آب و انرژی خود را کاهش دادهاند.
- ارسال اطلاعات مفید و کاربردی درمورد شیوه های بهره وری مناسب در مصرف آب و انرژی به صنایع
- تشریح برنامههای 11 گانه مشارکت صنایع در برنامه های مدیریت بار پیک برق و مشوقهای مصوب
چهارشنبه چهارم تیرماه- مدیریت مصرف آب و برق، غذا، منابع طبیعی و حفظ محیط زیست
اهداف:
- تشریح نقش آب و انرژی در امنیت غذایی
- تشریح نقش منابع طبیعی در توسعه اقتصادی جوامع و ضرورت حفظ محیط زیست برای بقا و تداوم تمدن بشری
- تشریح نقش اجرای طرح های جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب و همچنین بازچرخانی آب در حفظ و ارتقای کیفیت منابع آبی
- ارائه گزارشات و آمارهای قابل فهم جامعه با موضوع تاثیر مصرف بهینه برق در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست
- ارائه سهم کنونی از دستیابی به منابع غذا ، منابع طبیعی و حفظ محیط زیست و مسئولیت حفظ سهم آیندگان
فعالیتها:
- برپایی ایستگاه های اطلاع رسانی و پخش پیام های هشداردهنده در سطح شهرها و روستاها
- برگزاری میزگرد تلویزیونی با حضور مسئولان استان، سازمان حفاظت محیط زیست و اساتید دانشگاههای علوم پزشکی استان
- تشویق مردم از طریق رسانهها برای جلوگیری از آلودهکردن حریم رودخانهها و منابع آبی
- اطلاعرسانیدر خصوص ضرورت و اهمیت استفاده از شبکه نوین جمع آوری و دفع فاضلاب در حفاظت از محیط زیست و منابع آبی
- نصب پیام های حاوی اهمیت و نقش اجرای طرح های فاضلاب در سطح شهرها و روستاها
- اطلاع رسانی در استفاده درست و به اندازه از مواد شوینده و ضد عفونی کننده برای جلوگیری از آلودگی منابع آبی
پنجشنبه پنجم تیرماه- مدیریت مصرف آب و برق، خدمات شهری و روستایی و جلب مشارکتهای مردمی
اهداف:
- تشویق و ترغیب دستگاههای خدماترسانی شهری و روستایی به کاهش مصارف آب و برق
- تشویق و ترغیب مردم و خیرین برای سرمایهگذاری به منظور توسعه و بهبود زیرساختهای تولید و انتقال و توزیع آب و برق
- جلب مشارکت صنایع و صاحبان منابع مالی در انجام مسئولیت اجتماعی در حوزه آب و انرژی با اجرای برنامه های فرهنگ سازی
فعالیتها:
- برگزاری نشستهای مشترک با مسئولان خدمات شهری و روستایی به منظور ترغیب آنان برای کاهش مصارف آب و انرژی و جایگزین کردن پساب در مصارف آب در حوزه خدمات شهری و روستایی
- معرفی و تقدیر از خیرین در حوزه آب و انرژی
- معرفی طرحهای اجراشده با مشارکت مردم در رسانهها و یا در قالب بروشور و آگهی تلویزیونی و رادیویی
- معرفی تجربیات موفق مشارکت مردم در رسانهها و انتشار همگانی این تجربیات به ویژه در فضای مجازی
جمعه ششم تیرماه- مدیریت مصرف آب و برق و آموزههای دینی
اهداف:
- تبیین اهمیت صحیح مصرف کردن و پرهیز از اسراف از منظر تعالیم دینی
- معرفی شیوههای صحیح مصرف با اتکا به تعالیم دینی
فعالیتهای پیشنهادی:
- گنجاندن مفاهیم مرتبط با مصرف بهینه آب و انرژی در برنامه های مذهبی رسانههای جمعی
- آگاهی دهی و اطلاع رسانی درمورد فرهنگ لزوم پرهیز از اسراف در قالب مفاهیم دینی در تبلیغات محیطی
شنبه هفتم تیرماه- مدیریت مصرف آب و انرژی، اقتصاد و حقوق شهروندی
اهداف:
- تشریح ارزش اقتصادی آب و برق
- تشریح نقش و ارزش اقتصادی کاهش مصرف در حفظ منابع و جلوگیری از آلودگی محیط زیست
- لزوم رعایت قانون از سوی همگان و اطلاعرسانی در خصوص انواع جرایم و تخلفات در بخش آب و برق
- تشریح و تدوین راهکارهای رفع موانع حقوقی و قانونی در اجرای طرحهای آب، فاضلاب، برق
فعالیتها:
- اطلاعرسانی در خصوص قیمت آب، برق و قیمت تمامشده آنها در مقایسه با سایر کشورها
- نصب و انتشار پیام های مرتبط در اماکن عمومی (تبلیغات محیطی)
- برگزاری میزگردهای رسانهای (رادیو، تلویزیون، مطبوعات محلی)
- تهیه و انتشار اینفوگرافی و موشن گرافی در فضای مجازی و فضای عمومی (نصب بنر حاوی اینفوگرافی در فضاهای شهری)
- اطلاع رسانی مبتنی بر آمار به منظور تاثیر مستقیم رعایت الگوی مصرف در کاهش هزینه خانوار و کاهش قبوض قابل پرداخت
- تشریح نقش مشارکت مردم در پرداخت قبوض به استمرار ارائه خدمات تأمین آب و برق
نظرات