شهرستان کلات، قطب آبی خراسان رضوی برای سرمایه گذاری در بخش...

شهرستان کلات، قطب آبی خراسان رضوی برای سرمایه گذاری در بخش...

حسین خادم-کلات/ مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی به همراه معاون عمرانی فرماندار، بخشدار، دهیاران و اعضای شورای اسلامی، معاون سازمان جهاد کشاورزی و مدیر امور منابع آب این شهرستان دوشنبه 19خردادماه با حضور در شهرستان کلات ضمن گفت و گوی صمیمی با اهالی و کشاورزان منطقه در راستای رفع مشکلات تامین آب ازسدها، از تاسیسات و شبکه آبیاری و زهکشی این شهرستان بازدید کرد وی در جریان این سفر گفت: شهرستان کلات دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری در بخش تولید محصولات کشاورزی و غذایی است که باید در راستای آبرسانی به اراضی کشاورزی ، مناسب سازی شود.

به گزارش  روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی محمد علایی در  بازدید از سدها و شبکه آبیاری و زهکشی چهچهه و قره تیکان در گفت و گو با اهالی منطقه گفت: شهرستان کلات قطب آبی استان است و در صورت سرمایه گذاری بلند مدت در بخش های کشاورزی، صنعت و تصفیه خانه برای تهیه آب شرب و انتقال آن به مناطق شهری می تواند بخش عظیمی از نیازهای آبی شهروندان استان را تامین کند.

وی خواستار تعامل و هم فکری دهیاران و شورای اسلامی روستا با مدیران منابع آب شهرستان شد و گفت: به منظور حفظ و صیانت از منابع ابی و تاسیسات انتقال آب سدها به اراضی کشاورزی مدیران آب شهرستان در صدد آموزش کشاورزان برای استفاده و بهره برداری صحیح از شبکه های ابی هستند لذا ضروری است دهیاران با مزرعه بندی جناحین سدها نسبت به معرفی افراد برای برگزاری دوره های کوتاه مدت عملی و استفاده از شیرهای انتقال آب و همچنین نحوه بهره برداری و چگونگی میزان برداشت آب سدها اقدام کنند.

وی در این مراسم با اشاره به سال جهش تولید و با توجه به اهمیت رودخانه های کلات درتامین آب مورد نیاز سدها و اجرای طرح های پایاب سدها و شبکه انتقال آب به بخش های کشاورزی و صنعت گفت: بارش های سنگین و وقوع سیلاب ها در این شهرستان فرصت مناسبی برای ذخیره سازی و صیانت از منابع ابی و همچنین توسعه کشاورزی است.

علایی تصریح کرد: امسال سد چهچهه سیلابی با حداکثر جریان 270 متر مکعب در ثانیه را در بازه زمانی کوتاهی تجربه کرد که با تمهیدات کارشناسانه مهار و کنترل شد که در صورت عدم وجود سد و مدیریت سیلاب احتمال وارد آدنت خسارت به اراضی پایین دست وجود داشت.

وی با ا شاره به بازگشایی دریچه های تحتانی سد چهچهه گفت: با توجه به افزایش حجم آب برای حفظ و نگه داری فنی از سد در بازه زمانی کوتاهی دریچه های تحتانی سد بازگشایی گردید.

وی همچنین از نصب و راه اندازی لوله کشی موقت آبرسانی به اراضی روستایی توسط لوله های پلی اتیلن خبر داد و گفت: به صورت موقت این لوله گذاری انجام خواهد شد تا پس از گذشتن از فصل آبیاری محصولات با ظرفیت بیشتر نسبت به لوله گذاری های فولادی اقدام کنیم از طرف دیگر تلاش می کنیم حداکثر آب مورد نیاز کشاورزان تا پایان دی ماه از سد تخلیه کنیم تا فضای لازم برای بارش های زمستانی و بهاری در سال بارشی آینده در سد ایجاد شود.

در این مراسم محمد علایی در دیدار با اهالی منطقه و مرزنشینان با اشاره به جایگاه مهم و منحصربه فرد مرزنشینان در تامین امنیت کشوربا بررسی مشکلات و صدور دستورالعمل های لازم در راستای حل مشکلات آنان گفت: مردمان مرزنشین حافظان اصلی امنیت کشور هستند؛ لذا رسیدگی به مشکلات آنان  وظیفه تمامی مسئولان است.

وی با اشاره به طبیعت منحصر به فرد منطقه کلات گفت: جذب سرمایه گذار برای ایجاد اشتغال جوانان منطقه و توسعه اقتصاد آن باید با تهیه مدل مالی با بررسی تمامی جوانب انجام گیرد که اولویت واگذاری برای سرمایه گذاری در سدهای منطقه با مردم شهرستان کلات خواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تصریح کرد: جناح راست سد قره تیکان آبرسانی و حوضچه ها آماده تحویل به کشاورزان منطقه  است اما جناج چپ نیاز به ترمیم و بازسازی دارد که امیدواریم این بخش ها هم هر چه سریعتر آماده سازی ، بهره برداری و تحویل جهاد و کشاورزان شود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات