جایگاه حوزه حقوقی مدیریت شهری باید اهمیت یابد

جایگاه حوزه حقوقی مدیریت شهری باید اهمیت یابد

جایگاه حوزه حقوقی مدیریت شهری باید اهمیت یابد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محسن حسینی‌پویا بابیان این مطلب در جمع همکاران حوزه حقوقی شهرداری گفت: در حوزه حقوقی چون نتیجه کارها و پرونده‌ها به‌صورت ملموس و فیزیکی دیده نمی‌شود، گهگاه زحمات و اقدامات کارشناسان این حوزه به باد فراموشی سپرده‌شده اما آثار مفید و نتایج کارساز این اقدامات بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به‌هرحال در مقام مقایسه وقتی یک مشتری به دفتر مهندسی معماری مراجعه می‌کند و درنهایت با یک نقشه مواجه شده که بابت آن حق‌الزحمه ریالی پرداخت کرده توجیه‌پذیر است اما وقتی‌که یک نفر به دفتر حقوقی و یا حتی مطب پزشک مراجعه می‌کند تمام هزینه‌ای که پرداخت کرده بابت یک برگه نسخه و یا یک برگه لایحه است. ازاین‌رو آثار و نتایج عینی و بازه آن چندان مشخص نیست.

وی اضافه کرد: در بدو ورود به شورا و زمانی که اراده بر تشکیل کمیسیون حقوقی بود برخی همکاران در شورای شهر نسبت به تشکیل چنین کمیسیونی واکنش خوبی نداشته و این کمیسیون را چندان ضروری نمی‌دانستند. اما امروز و با توجه به سابقه فعالیت کمیسیون شاهد آن هستیم طرح‌ها و لوایحی که از مسیر کمیسیون رد شده و به تصویب شورا می‌رسند مشکلات بسیار کمتری چه در کمیته تطبیق فرمانداری و چه در روند اجرا داشته و حتی در آینده نیز مشخص خواهد شد که همین مصوبات در دیوان عدالت اداری با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند.

حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: سازمان شهرداری باید نسبت به جایگاه کارشناسان حقوقی توجه بیشتری داشته در دستگاه قضا نیز لازم است وجهه و جلوه این افراد به رسمیت شمرده شود. البته همکاران ما در حوزه حقوقی شهرداری هم باید در موارد مراجعه به دستگاه قضا و مراجع حقوقی، چه ازنظر ظاهر و چه ازنظر اعتبار علمی و مدل برخورد آنچه شایسته و صلاح است رعایت و مراعات نمایند.

به گفته وی اگر چنین اتفاقاتی روی دهد به‌مرورزمان جایگاه و شهرت حوزه حقوقی مدیریت شهری ارتقا یافته و در این صورت همکاران ما در این حوزه به‌صورت خودکار به دنبال افزایش دانش و توان تخصصی و اجرایی خود خواهند بود. چنانچه این هدف میسر شود در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود که دیگر کارشناسان حوزه حقوقی شهرداری هیچ تمایلی به تغییر جایگاه، سمت و رسته فعالیت خود نداشته و برای کرسی که در اختیاردارند نهایت تلاش و پشتکار را به خرج می‌دهد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد در ادامه گفت: درصورتی‌که این جایگاه به‌طور عینی و رسمی شکل گیرد، برخلاف آنگونه که در سنوات گذشته شاهد بوده‌ایم که همکاران حقوقدان ما از حضور در حوزه حقوقی شهرداری به‌عنوان ایجاد سابقه کار استفاده کرده و پس‌ازآن به دنبال مسیرهای اشتغال و درآمدی دیگر ازجمله وکالت، سردفتری، دفتر خدمات قضایی و... خواهند بود، حضور کارشناسان حقوقی در این بخش پررنگتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با این نگاه ازنظر بنده هر چه در حوزه حقوقی بر افزایش دانش، تجربه و تخصص همکاران سرمایه‌گذاری شود در آینده نزدیک این اقدامات به نفع مدیریت شهری و حوزه حقوقی خواهد بود و منافع آن به همکاران و مدیریت شهری بازمی‌گردد.

حسینی‌پویا تصریح کرد: نکته بسیار مهم که باید موردتوجه مدیران ارشد شهرداری قرار بگیرد آن است که ارزش و جایگاه حوزه حقوقی نباید نسبت به سایر حوزه‌ها ازجمله عمرانی و خدماتی کمتر شمرده‌شده و در رده پایین‌تری موردتوجه قرار گیرد. توصیه اکید بنده به همکاران حوزه حقوقی شهرداری آن است که تمام فعالیت‌ها، اقدامات و نتایج پیگیری‌های خود را به‌طور منظم و مستمر و مستند ثبت و ضبط نمایند تا در آینده امکان رجوع و استفاده از این تجربیات برای همکاران دیگر مهیا باشد.

وی یادآور شد: توسعه کار تیمی و شورایی از دیگر توصیه‌های بنده به همکاران حوزه حقوقی شهرداری است با این هدف که در تک‌تک موضوعات تخصصی و راهبردی شهرداری گروه‌های کارشناسی تخصصی تشکیل‌شده و راجع به تک‌تک مباحث به بحث کارشناسی عمیق بپردازند. دیگر توصیه بنده آن است که باهدف تسریع در امور پرونده‌ها و تعیین تکلیف اقدامات و پروژه‌ها، بیش از آنکه به فکر برنده شدن در دادگاه‌ها باشند به فکر مصالحه و تعامل با شهروندان به نفع حقوق عمومی شهر باشند چراکه رفع‌ورجوع سریع‌تر پرونده‌ها سبب کاهش هزینه‌های تسریع درروند توسعه و عمران خواهد شد.

به گفته وی، بدون شک تسریع درروند پرونده‌ها و به سرانجام رسیدن آن‌ها و حل‌وفصل مشکلات شهر بر برنده شدن شهرداری در دادگاه‌ها اولویت و ارجحیت دارد.

وی افزود: ایجاد تعلق‌خاطر بین همکاران حوزه حقوقی نسبت به سازمان متبوع خود نکته بسیار مهم و ضروری است و توصیه دوستانه و برادرانه نسبت به همه همکاران فعال در سازمان این است که چنانچه روزی از سازمان جدا شدید دور از اخلاق و شأن انسانی و رفتار حرفه‌ای است اگر علیه سازمان دعاوی داشته و از اطلاعات خود از درون سازمان سوءاستفاده نمایید.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد در پایان گفت: امیدواری بسیاری داریم با تأمین شرایط مناسب برای همکاران و بهبود فضای کاری در این حوزه ماندگاری همکاران در حوزه حقوقی شهرداری بیش‌ازپیش افزایش‌یافته و هیچ‌کدام از کارشناسان فعال در این بخش تمایلی به خروج از این نهاد و فعالیت در بخش دیگری را نداشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات