راهكار كاهش آلاينده تابستاني هوا

راهكار كاهش آلاينده تابستاني هوا

پنج روز پياپي است كه در تهران «ازن» هوا را آلوده مي‌كند. دبير كميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان محيط زيست مي‌گويد كه علت اصلي توليد پيش‌سازهاي آلاينده ازن، خودروها و موتورسيكلت‌هاي بنزيني هستند.

به گزارش«پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، دنياي اقتصاد ، ارتقاي استاندارد خودروهاي توليدي به يورو5 در حالي به‌عنوان يكي از راهكارهاي كاهش آلاينده‌هاي هوا از جمله «ازن» مطرح مي‌شود كه چند سال است خودروسازان زير بار اين موضوع نرفته‌اند.

عيسي كلانتري، رئيس سازمان محيط‌زيست در آخرين واكنش خود نسبت به اين موضوع به خبرگزاري «ايسنا» گفته بود كه فشارهاي زيادي روي اين سازمان براي عدم اصرار بر ارتقاي استاندارد خودروها به دليل مشكلات كشور هست اما باوجود اين ما روي اين موضوع ايستاده‌ايم.

دبير كميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز در اين باره معتقد است: ارتقاي استانداردها راهكار كاهش انتشار آلاينده‌ها از خودروهاي جديدي است كه قرار است توليد شوند. برخي به ما مي‌گويند كه چرا روي موضوع ارتقاي استاندارد خودروها سفت و سخت ايستاده‌ايد؟ در پاسخ بايد گفت كه تاثير ارتقاي استانداردهاي خودرويي بر آلودگي هوا را پنج سال ديگر خواهيم ديد و آن موقع افسوس مي‌خوريم كه چرا زودتر به سمت ارتقاي استانداردها حركت نكرديم.

به گفته اشجعي آلاينده‌هايي كه در حال حاضر در هوا منتشر مي‌شود مربوط به خودروها يي است كه بيش از پنج سال پيش توليد شده‌اند. اگر استاندارد اين خودروها به جاي يورو2، يورو 4 بود اكنون كيفيت هواي بهتري را تجربه مي‌كرديم.

او ضمن اشاره به سهم خودروهاي در حال تردد، خودروهاي فرسوده و موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري در آلودگي هوا، انتشار آلاينده‌هاي گازي و افزايش غلظت آلاينده‌هايي مانند «ازن» مي‌گويد: راه‌حل كنترل انتشار آلاينده‌ها از خودروهاي در حال تردد سخت‌گيري در معاينه فني، جلوگيري از تردد آلاينده‌ها و تعويض كاتاليست خودروهاي عمومي و تاكسي‌ها است. اجراي طرح‌هايي مانند طرح ترافيك براي كاهش تردد خودروها نيز سبب كاهش انتشار آلاينده‌هاي هوا و در نتيجه كاهش آلاينده‌هايي از جمله «ازن» مي‌شود.

دبير كميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط‌زيست ادامه داد: براي كنترل آلودگي هواي ناشي از خودروها و موتورسيكلت‌هاي فرسوده نيز مي‌توان اسقاط و از رده خارج كردن آنها را در اولويت قرار دارد. با اين اقدام در كاهش آلودگي هوا هم از منظر ذرات معلق كمتر از 5/ 2 ميكرون و هم از منظر آلاينده ازن موفق خواهيم بود. البته بايد به اين نكته توجه كرد كه در كنار اين اقدامات توليد موتورسيكلت‌هاي برقي و برقي‌سازي ناوگان عمومي نيز نبايد فراموش شود.

بر اساس آخرين اطلاعات سياهه انتشار شهر تهران، منابع متحرك 35 درصد در توليد آلاينده ناكس كه پيش‌ساز «ازن» است موثرند. بر اساس اين اطلاعات همچنين نيروگاه‌ها و صنايع به ترتيب 32 و 8 درصد در توليد ناكس تاثير دارند. اشجعي با اشاره به سهم منابع ثابت در توليد پيش‌سازهاي ازن و آلاينده‌هاي گازي مي‌گويد: تامين سوخت گاز براي نيروگاه‌ها و عدم استفاده از مازوت در آنها و كنترل مصرف انرژي در كاهش آلودگي‌هاي هوا سهم مهمي دارد.

دبير كميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط‌زيست تاكيد كرد: چنانچه ما سالانه شاهد افزايش انتشار آلاينده‌ها از منابع مختلف باشيم در نتيجه آن در روزهاي گرم سال وضعيت آلاينده ازن بدتر خواهد شد، همان‌طور كه اكنون شاهد افزايش روزهاي آلوده از منظر اين آلاينده هستيم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات