دولت باید ۵۰ درصد اعتبار مترو تبریز را تامین کند
به گزارش شهریار، محمدباقر بهشتی امروز در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۹۶ که شورای پنجم آغاز به کار کرد، اعلام میکنند که ۶۵۰ میلیارد تومان پول برای تکمیل مترو نیاز است و البته شورای پنجم تا جایی که در توان داشت به ویژه برای خط ۱ اعتبار تامین کرده و فقط در سال ۹۸ حدود هزار میلیارد تومان اعتبار در این رابطه تخصیص داده است که ۶۵۰ میلیارد از طریق خرید اوراق مشارکت و مابقی نیز از طریق شهرداری تهیه شد.
او افزود: همچنین برای خط ۱، ۲۰۰ میلیارد تومان وام قبل از شورای پنجم گرفته شده و علاوه بر آن، ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز وام دیگری گرفته شده است.
بهشتی با انتقاد از دولت بهخاطر عدم تامین اعتبار برای متروی تبریز، گفت: بر اساس قانون، ۵۰ درصد اعتبار مترو سهم دولت و ۵۰ درصد دیگر نیز سهم شهرداری است که تقریبا تا سال ۹۶ دولت سهم خود را پرداخت کرده اما از سال ۹۶ تاکنون هیچ کمکی در این رابطه نکرده است و فقط ۵۰ درصد بدهی اقساط اوراق مشارکتی خریداری شده را پرداخت خواهد کرد.
او تشریح کرد: البته بهتر است دولت سهم خود را نقداً پرداخت کند، اما چون دولت مشکلاتی دارد و نمیتواند پرداخت کند، ناچاراً در پرداخت اقساط اوراق مشارکت کمک میکند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز در مورد مهمترین علت نیمه تمام ماندن خط۲ مترو تبریز، گفت: قبل از اینکه اعتبار لازم برای این خط تامین شود، پروژه شروع شده است. برای ساخت هر کیلومتر هم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، با محاسبه این ارقام، برای ساخت ۲۲ کیلومتر چقدر اعتبار لازم است؟ این در حالی است که دولت پولی برای پرداخت نداشته و شهرداری نیز توان پرداخت سهم خود را ندارد.
او با تاکید بر اینکه بودجه شهرداری در سال ۹۹ تقریباً سه هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: از این مقدار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه جاری است و یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باقی مانده برای تمامی سازمانها و پروژهها از جمله مترو است. لذا شهرداری توانایی پرداخت این هزینهها را ندارد و اگر تمامی بودجه شهرداری نیز هزینه شود، بازهم کافی نخواهد بود.
بهشتی گفت: پیشنهاد میدهم که در حال حاضر تمامی تمرکز و توان شهرداری برای بهرهبرداری کامل خط ۱ و قسمتی از خط ۲ (از قراملک تا استانداری) معطوف شود.
عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: عقل حکم میکند که تمام توان و تمرکز خود را برای خط ۱ مترو که بیش از ۹۸ درصد آن تکمیل شده و تنها دو درصدش باقیمانده، متمرکز کنیم و بقیه نیز برای قسمتی از خط ۲ صرف شود.
نظرات