افزایش 18 درصدی مصرف آب شرب در تبریز

افزایش 18 درصدی مصرف آب شرب در تبریز

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علیرضا ایمانلو" در نشست خبری با اشاره به اینکه آب شرب شهر تبریز به‌صورت فرااستانی تامین می‌شود، گفت: آب شرب تبريز از سه منبع زرینه‌رود با فاصله 200 کيلومتر، منطقه دامنه سهند، سعيدآباد، هروي و تصفيه‌خانه آب نهند تامین می‌شود، به‌منظور یکسان‌سازی وارد مخازن شماره 1 و 2 شهر تبریز(مخازن مادر) که حجم هر کدام از آنها در حدود 83 هزار متر مکعب است شده و جهت توزیع در سطح شهر تبریز و بین شهروندان به 23 مخزن دیگر شهر هدایت می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: به‌رغم محدودیت‌های منابع آب، در حال حاضر برداشت آب از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تامین آب شرب شهروندان کلان‌شهر تبریز انجام می‌گیرد و در برخی مواقع مصرف آب بیشتر از تولید بوده و این باعث موازنه منفی تولید و مصرف می‌شود که لازم است شهروندان محترم در مصرف بهینه آب دقت بیشتری را بعمل آورند تا دچار قطعی آب نشویم.
وی افزود: میزان تولید و تامین و توزیع آب در پیک مصرف در سطح استان حدودا 9 مترمکعب در ثانیه و در تبریز نیز در حدود 5 مترمکعب در ثانیه است.
ایمانلو اظهار کرد: با توجه به افزایش دما در روزهای اخیر و بالا رفتن میزان مصرف آب شرب شهروندان در کلانشهر تبریز 18 درصد افزایش مصرف آب نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و این ناشی از بحث شیوع بیماری کرونا در کشور است که لازم است شهروندان عزیز با بستن شیر آب در مدت زمان شستشوی دست‌ها(20 ثانیه) مصرف آب را مدیریت کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در ادامه ضمن درخواست مجدد از همشهریان عزیز درخصوص عدم اسراف آب شرب بهداشتی و صرفه‌جویی درخصوص این مایه حیات گفت: آب رکن اصلی توسعه پایدار است. فقدان یا کمبود این مایع حیات‌بخش موجب اختلال در زندگی شهروندان و بروز نابسامانی‌های فراوان می‌شود، در این راستا و در جهت جلوگیری از اسراف و هدررفت آب، الگوی صحیح مصرف آب برای هر نفر 150 لیتر در شبانه‌روز است که متاسفانه این رقم در استان ما بیش از 200 تا 220 لیتر در شبانه‌روز بوده و حتی در برخی از روزها به 250 لیتر در شبانه روز می‌رسد که امیدواریم شهروندان با دقت در نحوه مصرف آب از اتلاف بیشتر آن جلوگیری نمایند.
ایمانلو در ادامه به لزوم صرفه‌جویی 10 تا 15 درصدی در مصرف آب توسط مشترکان و رعایت الگوی مصرف اشاره کرد و از شهروندان خواست توصیه‌های شرکت آب و فاضلاب استان را جدی بگیرند تا در خصوص آب مصرفی دچار مشکل نشویم.
وی اضافه کرد: در ۲ ماه ابتدای دوران کرونا تا ۳۷ درصد و اکنون ۱۸.۵ درصد افزایش مصرف داریم و با توجه به موقعیت و توپوگرافی کلان‌شهر تبریز و اختلاف ارتفاع در بعضی از مناطق با بیش از 180 متر، با افت فشار آب مواجه می‌شویم.
ایمانلو در ادامه با مقایسه مصرف آب نسبت به زمان مشابه سال گذشته گفت: هر سال افزایش مصرف آب به‌طور میانگین 6 درصد را نشان می‌داد ولی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود 18.5 درصد افزایش مصرف در تبریز و حدود 24.5 درصد افزایش مصرف در استان را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آبفای استان آذربایجان شرقی در خصوص تکمیل رینگ جنوبی کلان‌شهر تبریز گفت: عملیات اجرایی در خصوص تکمیل رینگ جنوبی شهر تبریز 15 کیلومتر اجرا شده و 11 کیلومتر باقی مانده است که مشکل تملک دارد و در صدد حل مشکلات موجود هستیم. همچنین از این پروژه 10 کیلومتر از اجرای لوله‌گذاری مخزن 10 هزار متر مکعبی اندیشه تا مخزن تعادل با سایز 1600 میلی‌متری به اتمام رسیده است.
وی در پایان افزود: امیدواریم امسال نیز با مشارکت و همکاری مردم عزیز از طریق مدیریت مصرف آب مشکلات کمبود و افت فشار آب مرتفع گردد و همکاران شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی به‌طور شبانه روز در تلاش هستند تا آب مورد نیاز شهروندان و مشترکان عزیز را تامین کنند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات