بررسی پیشنهاد وزارت نیرو در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر هیئت دولت، پیرو تصویب و ابلاغ قانون برگزاری مناقصات در سال ۱۳۸۳ آیین نامههای اجرایی آن و توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی وقت کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
از جمله این آیین نامهها میتوان به آییننامه اجرایی بند (ج) ماده (۱۲) قانون برگزاری مناقصات که ضوابط، موازین و معیارهای ارزیابی کیفی مناقصه گران را تشریح میکند، اشاره کرد.
بنا بر این گزارش، در بند (الف) ماده (۱۷)، بند (پ) ماده (۱۸)، بند (الف) ماده (۱۹) و بند (پ) ماده (۲۱) این آییننامه به ترتیب معیارهای ارزیابی تجربه پیمانکاران بر اساس اطلاعات مربوط به تعداد و نوع کارهای مشابه اجرایی برگزاری مناقصات انجامشده در رشته و زمینه کار در پنج سال گذشته، ارزیابی حسنسابقه در کارهای قبلی بر اساس میانگین امتیاز ارزیابی کارفرمایان کارهای قبلی در پنج سال گذشته، ارزیابی توان مالی پیمانکاران بر اساس اطلاعات حداکثر پنج سال گذشته و ارزیابی توان فنی و برنامهریزی بر اساس سوابق پنج سال گذشته پیمانکار، تعیین میشود.
این موضوع در حالی است که وضعیت سالهای اخیر کشور موجب شده حتی بسیاری از پیمانکاران بزرگ و باسابقه نیز از کسب این امتیاز به علت عدم انجام فعالیت متناسب در پنج سال گذشته محروم گردند و بدینترتیب، فرآیند ارزیابی کیفی مناقصهگران با حذف تعداد زیادی از شرکتکنندگان با مشکل مواجه شده و در برخی موارد سبب تجدید مناقصه گردد.
بنابراین به عنایت به موارد فوق، وزارت نیرو پیشنهاد کرده تا ضمن اصلاح آیین نامه اجرایی بند (ج) ماده (۱۲) قانون برگزاری مناقصات، موضوع ضوابط، موازین و معیارهای ارزیابی کیفی مناقصه گران، به منظور حفظ و امکان استفاده بهینه از توان و ظرفیت پیمانکاری کشور و حضور تعداد قابل قبول مناقصهگران دارای صلاحیت در فرآیند ارزیابی کیفی برای ایجاد فرآیند رقابتی، مدت زمان 5 سال در موارد مذکور به 10 سال افزایش یابد.
نظرات