تحول اساسی در کشاورزی و صنعت با بهره‌برداری از سد چناره در ایلام

تحول اساسی در کشاورزی و صنعت با بهره‌برداری از سد چناره در ایلام

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علی پوراحمد" در حاشیه بازدید سارا فلاحی نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی و فتاحی فرماندار شهرستان چرداول از ساختگاه سد مخزنی چناره، با بیان اینکه بر اساس طرح مطالعاتی، سد چناره روی رودخانه‌ای به همین نام در حد فاصل استان‌های ایلام و کرمانشاه، در 24 کیلومتری اسلام آباد و 25 کیلومتری سرابله باید تاکنون احداث می‌شد، گفت: ساخت سد چناره به‌عنوان یک پروژه ملی و تاثیرگذار در تامین آب شرب شهرستان‌های ایلام، سیروان و چرداول و همچنین تامین آب صنعت و آبیاری اراضی شهرستان چرداول سال‌هاست که به دلایلی از جمله عدم تخصیص آب و محدودیت‌های مندرج در موافقتنامه اجرایی نشده بود که با پیگیری‌ها و حمایت استاندار ایلام و مساعدت وزیر نیرو موانع برطرف و در حال آغاز فعالیت اجرایی است.
وی افزود: ظرف کمتر از دو سال تخصیص آب این طرح ابلاغ ، مطالعات سد منطبق بر تخصیص ابلاغی بازنگری و به تصویب کمیته تخصصی و یژه شرکت مدیریت منابع آب ایران  رسید و در سال 1398 موافقتنامه طرح اصلاح و در پیوست قانون بودجه سال جاری اعتباری برای این طرح پیش‌بینی شد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام تصریح کرد: اجرا و بهره‌برداری از این طرح بزرگ و موثر، تحولی اساسی در بخش صنعت و کشاورزی شهرستان چرداول و به تبع آن، رونق تولید، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه را در پی خواهد داشت.
پوراحمد درخصوص مشخصات فنی این پروژه خاطرنشان ساخت: این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی به ارتفاع حدود 100 متر، طول تاج 550 متر و حجم مخزن 77 میلیون متر مکعب با ایجاد چشم اندازی مناسب، پتانسیل توسعه گردشگری و توریسم  در منطقه ایجاد خواهد کرد.
در ادامه، "سارا فلاحی" نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این پروژه قطعاً در توسعه کشاورزی شهرستان چرداول نقش مهمی ایفا می‌کند، اظهار داشت: این طرح مهم که پس از سال‌ها انتظار از روی کاغذ به روی زمین آمده، نقش موثری در توسعه بخش صنعت و کشاورزی، تامین حق‌آبه محیط زیست و تامین آب شرب درازمدت شهرستان خواهد داشت.
وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های مشترکی که به‌عمل خواهد آمد اعتبار مورد نیاز طرح به موقع تامین تا بتوان به موازات پیشبرد طرح، تملک اراضی کشاورزی و منازل روستاهای موجود در مخزن سد انجام شود.
وی در ادامه بر استفاده از ظرفیت بنیادها و نهادهای غیردولتی جهت تامین منابع مالی این طرح و سایر طرح‌های مشابه تاکید کرد.
در ادامه چند نفر از اهالی ساکن در روستاهای موجود در حوضه سد نقطه نظرات و دغدغه‌های خود را بیان داشتند و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای تامین آب مورد نیاز مردم ناگزیر به اجرای سدهای مخزنی است، اطمینان خاطر داد که حقی از کسی به واسطه اجرای این طرح تضییع نخواهد شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات