«شهر من» بیش از 76 هزار کاربر فعال دارد
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمد عینالقضات در صد و دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد به ارائه گزارشی از عملکرد حوزه خود پرداخت و اظهارکرد: در ادوار مختلف شهرداری مشهد همواره به دنبال ایده ای برای ارائه زیرساختی های خود به شهروندان مخصوصا هوشمندسازی بوده است و ایجاد درگاه واحد همیشه به عنوان مدینه فاضله برای شهرداری ها مطرح بوده است.
وی افزود: خوشبختانه در دوره فعلی با روی کار آمدن آقای کلایی و آل شیخ این ایده با تشکیل مدیریت یکپارچه خدمات و کسب و کار شهری عملیاتی و در بهمن ماه 1398 از اپلیکیشن "شهرمن" رونمایی شد.
مدیر پروژه ساماندهی شبکه یکپارچه خدمات و کسب و کارهای شهری شهرداری مشهد بیان کرد: این اپلیکشین در نوع خود بی سابقه است و نسخه اندروید آن در کافه بازار، مایکت و گوگل پلی قرار گرفت اما اخیرا به دلیل تحریم های موجود اکانت نرم افزار در گوگل پلی مسدود شده است که در آینده این مشکل را برطرف خواهیم کرد.
عین القضات خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به تحریم نرم افزارهای ایرانی در اپ استور، در ابتدا در تلاش بودیم نسخه تحت وب را برای نسخه IOS ارائه دهیم اما به دلایل مختلف کارشناسی این کار صورت نگرفت و نرم افزار در اپ استورهای ایرانی همچون سیب آپ، سیبچه و اناردونی قرار گرفت که به زودی، در اپ استور نیز ارائه خواهد شد.
وی اضافه کرد: به طور کلی و در یک نگاه تاکنون 153 هزار و 398 کاربر این نرم را نصب کرده اند و این نرم افزار 76 هزار و 245 کاربر فعال دارد و 12 سرویس در آن فعال است که تا اوایل آذر ماه چندین سرویس دیگر نیز به آن افزوده خواهد شد.
مدیر پروژه ساماندهی شبکه یکپارچه خدمات و کسب و کارهای شهری شهرداری مشهد در خصوص سرویس های فعال در اپلیکیشن شهر من تصریح کرد: این سرویس ها شامل چشم شهر، آساپ، بلیت الکترونیک مترو، کیف پول شهروندی، اطلاع رسانی، نقشه همراه، نظرسنجی مکان محور، نظرسنجی عمومی، توزیع سهمیه بندی، شخصی سازی من کارت، مسابقات و باشگاه شهروندی است.
عین القضات عنوان کرد: سرویس چشم شهر با هدف مشارکت شهروندان در انتقال مسائل شهری و سهولت انتقال و پیگیری مسائل شهروند ایجاد شده است و تاکنون 26 هزار و 598 کاربر از این سرویس استفاده کرده اند. اخیرا محلیه یار و همیار محله در منطقه 9 به صورت پایلوت به این سرویس افزوده شده است که در اوایل آذرماه شاهد توسعه چشم گیر آن خواهیم بود.
وی ادامه داد: "آساپ" اولین سرویس هوشمند پارک حاشیه ای در کشور است که با هدف خود اظهاری پارک حاشیه ای با تعبیه پارکومترها در بستر موبایلی و تغییر نقش سنتی پارکبانان و اطلاح فرآیند قبلی الیت ایجاد شده است. این سرویس ماهانه 10 ساعت پارک رایگان و 30 درصد تخفیف تعرفه را در اختیار شهروندان قرار می دهد و تاکنون 23 هزار و 107 دفعه توسط شهروندان استفاده شده است.
مدیر پروژه ساماندهی شبکه یکپارچه خدمات و کسب و کارهای شهری شهرداری مشهد گفت: "کیف پول شهروندی"، سرویس دیگری است که در اپلیکیشن شهر من ارائه می شود و سبب پرداخت امن، سالم و سریع از طریق رمزنشان شده است، در حال حاضر 45 هزار و 438 کاربر از این سرویس استفاده می کنند و طی 6 ماه گذشته چهار میلیارد و 528 میلیون و 197 هزار و 169 تراکنش ریالی در این سرویس صورت گرفته است.
عین القضات با بیان اینکه بلیت الکترونیکی مترو با هدف سهولت خرید، پرداخت سالم، امن و هوشمندانه و امکان مشاهده سوابق خرید و استفاده از مترو ایجاد شده است، اظهار کرد: تاکنون 47 هزار بلیت توسط این سرویس به فروش رفته است.
وی افزود: سرویس دیگر مربوط به شخصی سازی من کارت است. در گذشته تصویر اشخاص بر روی من کارت چاپ می شد اما این موضوع هزینه و مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده بود اما امروز به وسیله این سرویس به راحتی امکان رصد رفتارهای شهروندی در استفاده از حمل و نقل عمومی فراهم شده است و می توان مشوق ها و تخفیف های شهروندی را برای آنان لحاظ کرد.
مدیر پروژه ساماندهی شبکه یکپارچه خدمات و کسب و کارهای شهری شهرداری مشهد بیان کرد: سرویس نظرسنجی عمومی و نظر سنجی مکانی از دیگر سرویس های ارائه دهنده خدمات در این اپلیکیشن است که اخیرا برای موضوع کوه پارک مورد استفاده قرار گرفت و پنج هزار و 650 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و که خوشبختانه برسااس آن 90 درصد شهروندان از کوه پارک رضایت داشتند.
عین القضات خاطرنشان کرد: نقشه همراه مشهد نیز توسط فاوای شهرداری مشهد توسعه یافته و سبب مشاهده نقشه همراه مشهد، مسیریابی حمل و نقل عمومی، جست و جوی المان ها و امکانات شهری مختلف و مشاهده زمان بندی خصوص اتوبوسرانی و ... شده است. همچنین سروی اطلاع رسانی نیز با اتصال به پایگاه خبری شهرآرا، اطلاع رسانی آب و هوا، اطلاعات مناسبتی و اطلاع رسانی از خدمات شهری به ارائه خدمات می پردازد.
وی اضافه کرد: از سرویس های دیگر می توان به توزیع و سهمیه بندی اشاره کرد که تاکنون اقداماتی همچون توزیع بیش از دو هزار نهال، توزیع بیش از 60 هزار ماسک و محلول ضدعفونی کننده و توزیع بیش از دو هزار بلیت نمایشگاه بین المللی در آن انجام شده است و از جمله برنامه های در حال اقدام آن می توان به توزیع بلیت سینما، تئاتر و کلاش های آموزشی اشاره کرد. در بخش مسابقات نیز بیش از 10 عنوان مسابقه به صورت الکترونیک در این سرویس برگزار می شود و 28 هزار و 130 کاربر از این سرویس استفاده می کنند.
مدیر پروژه ساماندهی شبکه یکپارچه خدمات و کسب و کارهای شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در باشگاه شهروندی نیز تاکنون اقداماتی همچون جمع آوری بیش از 50 میلیون رکورد اطلاعاتی از شهروندان، شناسایی و ثبت داده های بیش از 10 میلیون رفتار شهروندی، اعطای بیش از 20 هزار جایزه به شهروندان با تنوع موضوعی بیش از 70 نوع، اهدا چهار هزار و 260 امتیاز به شهروندان، همکاری با بیش از 30 پذیرنده برای اعطای جوایز و ترویج اقدامات خیرخواهانه همچون اهدای ماسک به نیازمندان را ارائه کرده است.
عین القضات در خصوص اقدامات پیش رو در باشگاه شهروندی تصریح کرد: ایجاد زیرساخت بانک اطلاعاتی جامع شهروندی، تعریف گام تخفیف هوشمند، درگاه هوشمند اطلاع رسانی یکپارچه شهروندی، قیمت گذاری هوشمند حمل و نقل عمومی، امکان تعریف رویداد شهروندی با هدف تحقیق رفتارهای شهروندی موردنظر و امکان گروه بندی شهروندان براساس عملکرد قبلی و اختصاص تسهیلات ویژه بر این اساس از جمله اقدامات در پیش رو باشگاه شهروندی است.
وی ادامه داد: حدود هفت سرویس دوچرخه اشتراکی، ساماندهی کارگران، خود اظهاری کنتور برق، خرید سازمانی، توسعه چشم شهر، فروشگاه اینترنتی شهرما، جمع آوری هوشمند پسماند، سامانه جامع تاکسیرانی از جمله برنامه هایی که در آینده به اپلیکیشن شهر من اضافه خواهد شد. همچنین تفاهم نامه هایی با شرکت های دولتی و خصصوص منعقد شده است که از جمله آن می توان با برگزاری مسابقه مشترک با آستان قدس اشاره کرد.
مدیر پروژه ساماندهی شبکه یکپارچه خدمات و کسب و کارهای شهری شهرداری مشهد گفت: از جمله چالش های موجود نیز می توان به نیاز بیشتر به تبلیغات و اطلاع رسانی خدمات و امکانات اپلیکیشن شهر من، عدم وجود ساختار رسمی، واگذاری به بخش خصوصی، توسعه در کلان شهرها و انتشار نسخه IOS در اپ استور اشاره کرد.
نظرات