ساخت داخل بیش از ۱۲۵ نوع قطعه در نیروگاه ری
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، "حمید بادرستانی" با اعلام این خبر افزود: صرفهجویی انجام شده در این زمینه بیش از ۵۰ درصد بوده و قطعات ساخته شده در داخل قابل رقابت با نمونههای خارجی و در برخی موارد با کیفیت بالاتر از نمونه خارجی است
.
وی با تاکید بر اینکه بومیسازی تکنولوژی ساخت این قطعات برگ زرینی از افتخارات صنعت برق به ویژه شرکت مدیریت تولید برق ری به شمار میرود، گفت: یکی از بزرگترین افتخارات نیروگاه ری در سالهای اخیر با وجود تحریمها، توجه ویژه و اهتمام به ساخت داخل قطعات نیروگاهی مخصوصا قطعات داغ توربین بوده است و این مهم در سایه حمایت از تولید داخلی و اتکا به متخصصان توانمند در نیروگاه ری محقق شده است .
بادرستانی به ساخت انواع پرههای متحرک و ثابت توربینهای نیروگاهری اشاره کرد و گفت: تمام تعمیرات اساسی و دورهای واحدهای نیروگاه ری توسط متخصصان و پرسنل متعهد نیروگاه صورت میگیرد .
وی با بیان اینکه نیروگاهری با داشتن توربینهای گازی متنوع و نیروهای متخصص و با دانش فنی بالا جایگاه ویژهای در بین نیروگاههای کشور دارا است، گام برداشتن در راستای ساخت داخل قطعات با اتکا به خودباوری را یکی از اهداف مهم شرکت نام برد .
مدیرعامل نیروگاهری در ادامه افزود: بیش از ۶۰ نوع قطعه داغ نیروگاهی به منظور تامین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامهریزی شده پیش رو در سالجاری بازسازی شده است .
بادرستانی گفت: به منظور حفظ آمادگی واحدها برای تامین بار پیک شبکه سراسری برق کشور و کمک به پایداری تولید، تامین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامهریزی شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .
وی با تاکید بر اینکه پایداری واحدها در تابستان منوط به انجام تعمیرات و بازدیدهای پیشگیرانه است، ادامه داد: از آنجا که عمر اکثر تجهیزات بالا بوده و بازدهی تولید واحدها را تحت تاثیر قرار میدهد، در صورت عدم انجام تعمیرات پیشبینی شده ممکن است شاهد خارج شدن واحدها از مدار بوده یا تولید مورد انتظار صورت نگیرد .
بادرستانی افزود: نیروگاه ری به منظور تامین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامهریزی شده که از اوایل مهرماه آغاز شده و بیش از ۶۰ نوع قطعه داغ نیروگاهی شامل پرههای ثابت و متحرک توربین، قطعات محفظه احتراق و انواع یاتاقان را با نظارت متخصصین توانمند نیروگاه ری توسط شرکتهای داخلی بازسازی کرده است .
وی یادآور شد: ضمن صرفهجویی انجام شده، افزایش دانش فنی را در این حوزه نیز شاهد بودیم. بازسازی قطعات داغ نیروگاهری و دانش فنی نظارت بر آن بهطور صد در صد بومیسازی شده و نیروگاه ری ضمن تولید برق پایدار و مطمئن، با افتخار توانسته است نقش خود را در ارتقای دانش فنی و بومیسازی بازسازی قطعات نشان دهد .
تاریخچه نیروگاه ری
بادرستانی به تاریخچه این نیروگاه اشاره کرد و گفت: در سال 1355 نصب 44 واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی1371 مگاوات در دو تیپ جنرال الکتریک (GE) و وستینگهاوس (WH) شامل 6 واحد 32 مگاواتی آسک، 18 واحد 25 مگاواتی هیتاچی، 10 واحد 25 مگاواتی آاگ، 7 واحد 32 مگاواتی فیات و 3 واحد 85 مگاواتی میتسوبیشی شروع و در پایان سال 1356 نصب آنها به پایان رسید .
وی گفت: بین سالهای 1360تا 1388 تعداد 16 واحد شامل 10 واحد آاگ و 6 واحد هیتاچی بنا به ضرورتهایی به شهرهای دیگر انتقال یافت. همچنین یک واحد هیتاچی به دلیل حادثه از مدار خارج شد. در سال 1396 تعداد 4 واحد فیات به دلیل فرسودگی از رده خارج شد و در حال حاضر 23 واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی 818 مگاوات در حال بهرهبرداری است و با توجه به تنوع و تعداد توربینهای نصب شده، این نیروگاه یکی از متنوع ترین نیروگاههای گازی جهان بوده که تولید بخشی از برق شبکه سراسری را بر عهده دارد .
سوخت مصرفی
مدیرعامل نیروگاه ری گفت: سوخت مصرفی این نیروگاه گاز و گازوئیل است. گاز نیروگاه ری از طریق خطوط لوله گاز سراسری شرکت گاز و از طریق ایستگاه شماره 1 و 2 و 3 نصب شده و در محوطه نیروگاه که ظرفیت هر یک 110،000 مترمکعب در ساعت و با فشار psi 250 است،تامین میشود. گازوئیل از طریق لوله ارتباطی با پالایشگاه تهران در هفت مخزن ذخیره میشود. سه مخزن هر یک با ظرفیت 8 میلیون لیتر و 3 مخزن هر یک با ظرفیت 15 میلیون لیتر و یک مخزن با ظرفیت 35 میلیون لیتر که واحدهای آسک، هیتاچی، فیات و میتسوبیشی را تغذیه میکنند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرووی با تاکید بر اینکه بومیسازی تکنولوژی ساخت این قطعات برگ زرینی از افتخارات صنعت برق به ویژه شرکت مدیریت تولید برق ری به شمار میرود، گفت: یکی از بزرگترین افتخارات نیروگاه ری در سالهای اخیر با وجود تحریمها، توجه ویژه و اهتمام به ساخت داخل قطعات نیروگاهی مخصوصا قطعات داغ توربین بوده است و این مهم در سایه حمایت از تولید داخلی و اتکا به متخصصان توانمند در نیروگاه ری محقق شده است .
بادرستانی به ساخت انواع پرههای متحرک و ثابت توربینهای نیروگاهری اشاره کرد و گفت: تمام تعمیرات اساسی و دورهای واحدهای نیروگاه ری توسط متخصصان و پرسنل متعهد نیروگاه صورت میگیرد .
وی با بیان اینکه نیروگاهری با داشتن توربینهای گازی متنوع و نیروهای متخصص و با دانش فنی بالا جایگاه ویژهای در بین نیروگاههای کشور دارا است، گام برداشتن در راستای ساخت داخل قطعات با اتکا به خودباوری را یکی از اهداف مهم شرکت نام برد .
مدیرعامل نیروگاهری در ادامه افزود: بیش از ۶۰ نوع قطعه داغ نیروگاهی به منظور تامین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامهریزی شده پیش رو در سالجاری بازسازی شده است .
بادرستانی گفت: به منظور حفظ آمادگی واحدها برای تامین بار پیک شبکه سراسری برق کشور و کمک به پایداری تولید، تامین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامهریزی شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .
وی با تاکید بر اینکه پایداری واحدها در تابستان منوط به انجام تعمیرات و بازدیدهای پیشگیرانه است، ادامه داد: از آنجا که عمر اکثر تجهیزات بالا بوده و بازدهی تولید واحدها را تحت تاثیر قرار میدهد، در صورت عدم انجام تعمیرات پیشبینی شده ممکن است شاهد خارج شدن واحدها از مدار بوده یا تولید مورد انتظار صورت نگیرد .
بادرستانی افزود: نیروگاه ری به منظور تامین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامهریزی شده که از اوایل مهرماه آغاز شده و بیش از ۶۰ نوع قطعه داغ نیروگاهی شامل پرههای ثابت و متحرک توربین، قطعات محفظه احتراق و انواع یاتاقان را با نظارت متخصصین توانمند نیروگاه ری توسط شرکتهای داخلی بازسازی کرده است .
وی یادآور شد: ضمن صرفهجویی انجام شده، افزایش دانش فنی را در این حوزه نیز شاهد بودیم. بازسازی قطعات داغ نیروگاهری و دانش فنی نظارت بر آن بهطور صد در صد بومیسازی شده و نیروگاه ری ضمن تولید برق پایدار و مطمئن، با افتخار توانسته است نقش خود را در ارتقای دانش فنی و بومیسازی بازسازی قطعات نشان دهد .
تاریخچه نیروگاه ری
بادرستانی به تاریخچه این نیروگاه اشاره کرد و گفت: در سال 1355 نصب 44 واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی1371 مگاوات در دو تیپ جنرال الکتریک (GE) و وستینگهاوس (WH) شامل 6 واحد 32 مگاواتی آسک، 18 واحد 25 مگاواتی هیتاچی، 10 واحد 25 مگاواتی آاگ، 7 واحد 32 مگاواتی فیات و 3 واحد 85 مگاواتی میتسوبیشی شروع و در پایان سال 1356 نصب آنها به پایان رسید .
وی گفت: بین سالهای 1360تا 1388 تعداد 16 واحد شامل 10 واحد آاگ و 6 واحد هیتاچی بنا به ضرورتهایی به شهرهای دیگر انتقال یافت. همچنین یک واحد هیتاچی به دلیل حادثه از مدار خارج شد. در سال 1396 تعداد 4 واحد فیات به دلیل فرسودگی از رده خارج شد و در حال حاضر 23 واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی 818 مگاوات در حال بهرهبرداری است و با توجه به تنوع و تعداد توربینهای نصب شده، این نیروگاه یکی از متنوع ترین نیروگاههای گازی جهان بوده که تولید بخشی از برق شبکه سراسری را بر عهده دارد .
سوخت مصرفی
مدیرعامل نیروگاه ری گفت: سوخت مصرفی این نیروگاه گاز و گازوئیل است. گاز نیروگاه ری از طریق خطوط لوله گاز سراسری شرکت گاز و از طریق ایستگاه شماره 1 و 2 و 3 نصب شده و در محوطه نیروگاه که ظرفیت هر یک 110،000 مترمکعب در ساعت و با فشار psi 250 است،تامین میشود. گازوئیل از طریق لوله ارتباطی با پالایشگاه تهران در هفت مخزن ذخیره میشود. سه مخزن هر یک با ظرفیت 8 میلیون لیتر و 3 مخزن هر یک با ظرفیت 15 میلیون لیتر و یک مخزن با ظرفیت 35 میلیون لیتر که واحدهای آسک، هیتاچی، فیات و میتسوبیشی را تغذیه میکنند.
نظرات