آیین‌‌نامه طراحی معابر شهری(۱۳۹۹) ابلاغ شد/ تغییر رویکرد از طراحی خودرومحور به انسان‌محور/  بهره‌گیری از تجارب جهانی در تدوین آیین‌نامه جدید

آیین‌‌نامه طراحی معابر شهری(۱۳۹۹) ابلاغ شد/ تغییر رویکرد از طراحی خودرومحور به انسان‌محور/ بهره‌گیری از تجارب جهانی در تدوین آیین‌نامه جدید

به‌روزرسانی صورت‌‌گرفته مبتنی بر اصول توسعه پایدار بوده و طرح خیابان‌ با اولویت به شیوه‌های پیاده، دوچرخه و حمل‌و‌نقل همگانی ترویج شده است و ملاحظات طراحی هرکدام در مجلد مستقل مورد توجه قرارگرفته‌است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تحقق اهداف آیین‌نامه، به لزوم آموزش و به‌‌‌روزرسانی مداوم آن و تشکیل کمیته دائمی آموزش، پایش و به هنگام‌سازی و تیم فنی و کارشناسی پشتیبان اشاره کرد و در خصوص روند تصویب آن گفت: پیش‌نویس اولیه نسخه به‌روزرسانی‌شده این آیین‌نامه، با بهره‌گیری از آیین‌نامه‌های معتبر طراحی معابر شهری دنیا و مطالعات تطبیقی گسترده‌ای از مراجع مختلف نظیر، آشتو، راهنمای طراحی خیابان‌های شهری (NACTO)، آیین‌نامه‌های طراحی راه‌های کالیفرنیا (HDM) و چند نمونه از کشورهای استرالیا، کانادا، هند، انگلیس و دیگر کشورها و نیز استفاده از ظرفیت آیین‌نامه‌های داخلی، در انتهای سال ۹۷ توسط مشاور (دانشگاه تهران) تهیه شد و در نیمه ابتدایی سال ۹۸، طی بیش از ۲۰ جلسه ...

متن کامل خبر در سایت پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی

    منبع خبر

    پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی

    پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی

    پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی یک رسانه در شهر تهران می باشد

      نظرات

      توقف انسان محوري در حمل و نقل در ايستگاه اول آيين نامه طراحي معابر شهري پس از گذشت 3 ماه از تصويب در خان اول متوقف شده است. علي رغم تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، و تاكيد بر اجرايي سازي آن از زمان ابلاغ در مورخ 22 آذر 1399، در اطلاعيه مربوط به دوره آتي آزمون ورود به حرفه مهندسان در رشته ترافيك، كه اين آيين‌نامه مرجع اصلي تشخيص صلاحيت آن مهندسان است، همچنان مرجع قبلي كه مبتني بر اصول خودرو محوري است ملاك قرار گرفته است. موضوعي كه عليرغم تاكيد مشترك معاونت شهرسازي و معماري و معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي، با مقاومت دفتر مقررات ملي ساختمان مواجه شده است. گرچه دفتر مقررات ملي ساختمان، تنها مسئوليت برگزاري آزمون هاي ورود به حرفه را بر عهده دارد و حق دخالت و اعلام نظر روي مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري را ندارد، اما به نظر مي رسد كما في السابق تمايلات موافقان سياست هاي خودرو محوري بر ضوابط و قوانين مصوب مدافع حقوق شهروندان استيلا دارد. به راستي تا زماني كه مهندسان ترافيك بر مبناي اصول قديمي مصرح در آيين نامه سال 1373 صلاحيت دريافت كنند، چطور مي توان انتظار تغيير در رويكرد طراحي معابر شهري را داشت؟