تلاش شهرداری در سهولت استفاده از ناوگان حمل و نقل شهری

تلاش شهرداری در سهولت استفاده از ناوگان حمل و نقل شهری

حمل و نقل از اصول زیربنایی در جامعه است که بخش های مختلف را به هم مربوط می کند. شاید به همین دلیل است که در تقویم، روزی به نام حمل و نقل داریم. یکی از عرصه‌های مهم خدمات‌رسانی مدیریت شهری، حمل و نقل عمومی است.حمل و نقل به علت ارتباط مستقیمی که با شهروندان دارد به عنوان پیشانی شهرداری محسوب می شود و مجموعه مدیریت شهری  توجه ویژه به این بخش مهم توسعه شهری دارد، از این رو توسعه زیرساخت های حمل و نقل، نیازمند توجه ویژه است چرا که با کاهش مصرف سوخت و کاهش ترافیک، میتوان نگاه توسعه گرایانه به محیط زیست داشت.

شرایط مطلوب سرویس‌های خدماتی مانند وجود ایستگاه‌های قابل دسترس، پایانه‌های حمل ونقل و قیمت مناسب موجب تمایل بیشتر مردم به استفاده حمل و نقل عمومی می شود. حمل و نقل عمومی می‌تواند کیفیت بهتر زندگی را برای مردم به ارمغان آورد.

امروزه در تمامی شهرها سیستم حمل و نقل عمومی مورد توجه و استقبال قرار گرفته است به طوری که این سیستم‌ها نسبت به خودروهای شخصی کارایی بیشتری دارد و می تواند تاثیر عمده ای در بهبود کیفیت هوای محلی داشته باشد.

استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، تصادفات ناشی از ترافیک را کاهش می دهد و عاملی مهم در مدرن کردن جامعه شهری است. به همین روی، برای اینکه حمل و نقل عمومی به شکلی از انتخاب شهروندان تبدیل شود، ضروری است که شهروندان در سراسر سفر خود احساس امنیت و آرامش داشته باشند.

در نظام مدیریت شهری ایران، نقش شهرداری ها در توسعه و عمران شهرها مهم و اساسی است،شهرداری ها به عنوان بخشی از خدمات دهندگان در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی، نقش ویژه ای در گسترش استفاده از این ناوگان دارند. بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند شهروندان را ترغیب کند که در ترددهای روزانه خود، از این سیستم استفاده کنند تا ضمن حفظ سلامت شهروندان، به محیط زیست هم توجه شود.

شهرداری ساری همگام با دیگر شهرداری های کشور در این زمینه نقش مهمی بر عهده دارد، با بهسازی ناوگان حمل و نقل شهری، ساماندهی ایستگاه های تاکسی و اتوبوس و جانمایی تابلوهای راهنما، تلاش دارد به وظیفه خود در سوق دادن شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، عمل کند.

اجرای گذرگاه های عابر پیاده، رنگ آمیزی سرعت گاه ها، خط کشی محوری خیابان ها برای سهولت رفت و آمد و افزایش ایمنی، اجرای طرح های ترافیکی با همکاری پلیس راهور، آموزش و فرهنگ سازی جهت روانسازی ترافیک و خط کشی معابر و اصلاح مهندسی که توسط شهرداری ساری انجام شده، همگی در راستای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و ترغیب مردم به استفاده از امکانات شهری است.

سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل وسازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری، با برقراری عدالت اجتماعی در ارائه و توزیع عادلانه امکانات و خدمات حمل ونقل عمومی و شهری به شهروندان، تلاش می کنند سطح رضایت مندی و مشارکت های اجتماعی و شهروندی مردم را افزایش دهند.

فرهنگسازی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هم به همت این دو سازمان در دست اجرا است. با فعالیت مستمر مرکز کنترل ترافیک وافزایش تعداد دوربین های کنترل ترافیک در میادین و تقاطع ها، در آینده شاهد کاهش هرچه بیشتر تعداد تصادفات و تلفات جانی در شهر ساری خواهیم بود.

سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری، برای جلب اعتماد عمومی به ناوگان حمل و نقل شهری، در شرایط پاندومی  کرونا، طبق ابلاغیه ستاد مبارزه با شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، برای استفاده از  ناوگان حمل و نقل عمومی، ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی مرکز استان را به شکل مرتب انجام می دهد. این تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه ضمن ارتقای ضریب ایمنی سلامت، می‌تواند خاطری آسوده برای شهروندان استفاده کننده از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی را به ارمغان آورد. کار نظافت و ضدعفونی کردن ناوگان و حمل و نقل عمومی تا اطلاع ثانوی و تا رفع ویروس کرونا در سطح کلان بصورت مداوم  در شهر ساری انجام می شود.

شهروندان، ضلع سوم در حمل و نقل عمومی هستند تا تصمیم بگیرند مشکلات استفاده از خودروی شخصی اعم از اتلاف وقت، ماندن در ترافیک، تحمل آلودگی های صوتی و بصری و دیگر موارد را بر خود تحمیل کنند یا اینکه در کمال آرامش، از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

یکی از راه های دیگری که می تواند به واسطه فرهنگ صحیح استفاده بجا و بموقع از وسایط نقلیه مناسب موجب توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی سلامتی جسمانی و روانی شهروندان شود، استفاده از حمل و نقل پاک یا همان دوچرخه سواری و پیاده روی باشد.

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ساری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات