۱۴ برنامه‏‌ آتی وزارت نیرو در حوزه پژوهش و فناوری

۱۴ برنامه‏‌ آتی وزارت نیرو در حوزه پژوهش و فناوری

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سيدمحمدمهدي نوربخش" به مناسبت هفته پژوهش در گفت و گو با پاون از جمله این برنامه‌ها به استقرار نظام جامع پژوهش و فناوري وزارت نيرو، تدوين برنامه کلان پژوهش و فناوري وزارت نيرو، ايجاد ظرفيت‌هاي كارآموزي براي دانشجويان و ایجاد فرصت مطالعاتي اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در صنعت آب و برق اشاره کرد.

وی دیگر برنامه‌های آتی پژوهش و فناوری را حمایت از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، توسعه زیست بوم نوآوری نیرو، راه‏اندازی صندوق پژوهش و فناوری، راه‏‌اندازی پارک علم و فناوری نيرو، برنامه دکترای مشترک وزارت نیرو، حمایت از واحدهای نوآور، ايجاد فن بازار صنعت آب و برق و راه‏ اندازي مرکز نوآوري اجتماعي، راه‌اندازی کارخانه نوآوری آب و آبفا و شبکه متخصصان و پژوهشگران عنوان کرد.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو همچنین گفت: تولید و توسعه علم و دستیابی به فناوری برای ارتقای جایگاه علمی کشور در جهان و کسب ثروت به منظور بهبود وضع زندگی مردم و رفاه عمومی، مرهون مطالعه و پژوهش نخبگان، دانشمندان، محققان و فناوران دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مراکز دولتی و غیر دولتی است.

نوربخش تاکید کرد: به منظور ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در کشور، با تصویب شورای فرهنگ عمومی، هفته چهارم آذرماه به نام "هفته پژوهش و فناوری " نامگذاری شده است.

وی اظهار داشت: هفته پژوهش و فناوری، فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا کلیه ذینفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور برای آینده، برنامه‌ریزی و اقدامات بهتر و مهم‌تری را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو گفت: مهم‌ترین رسالت هفته پژوهش و فناوری این است که، این تفکر را در اذهان مسئولان و مردم ایجاد و احیا کند که پژوهش و فناوری نقش مهمی در پیشرفت کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیشینه حضور وزارت نیرو در مراسم کشوری هفته پژوهش و فناوری بیش از دو دهه و سابقه برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری بیش از 5 سال دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری با توجه به شرایط کشور و بیماری کرونا، برگزاری جشنواره به سمت مجازی شدن سوق پیدا کرده است. وزارت نیرو از این شرایط به عنوان یک فرصت جدید برای ایجاد حرکتی نو و زیربنایی استفاده کرده است.

نوربخش گفت: ایجاد زیرساخت جشنواره مجازی، پایه و آغازی برای این تحول است. به عبارت دیگر وزارت نیرو این جشنواره را مبدأ و زیرساختی برای حرکت به سمت بازار عرضه و تقاضای ایده، مهارت، فناوری و محصول در چارچوب زیست‌بوم نوآوری می‌داند. برنامه‌ وزارت نیرو تبدیل این جشنواره به پلتفرمی دائمی برای ایجاد فن‌بازار و ارتباط مستمر میان صنعت آب و برق، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های ارائه دهنده محصولات و خدمات صنعت آب و برق است.

وی اظهار داشت: در این پلتفرم، شرکت‌های عملیاتی نیازها و اولویت‌های تحقیقاتی و دستاوردهای خود را به صورت مجازی در معرض تماشای عموم قرار می‌دهند.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو گفت: از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و شرکت‌های صنعتی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آماده خود را به اشتراک گذاشته و زمینه معرفی و ارتباط در حداقل زمان ممکن و با حداقل هزینه فراهم خواهد شد. در حقیقت این رویداد، مؤلفه و ابزاری مهم در استقرار زیست‌بوم نوآوری نیرو به حساب می‌آید. همچنین از سال جاری، ارزیابی عملکرد سالانه شرکت‌ها در موضوع تحقیقات و فناوری، در حاشیه همین جشنواره صورت پذیرفته و از شرکت‌های برتر در کنار پروژه‌های برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: هفته پژوهش و فناوری، فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

منبع خبر

وزارت نیرو

وزارت نیرو

وزارت نیرو

    نظرات