انتقال ایستگاه راهآهن شیراز به مکان نامناسب فعلی در دوره اصلاحات صورت گرفت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه انتقال غیر منطقی ایستگاه راهآهن شیراز از شرق به غرب این شهر، در دوره اصلاحات صورت گرفته است، گفت: تغییر ایستگاه مسیر ریلی اصفهان - شیراز، قبل از آغاز بکار استاندار قبلی انجام شده است.
به گزارش بنانیوز به نقل از خبرگزاری فارس ،جعفر قادری در خصوص سرانجام تعیین تکلیف تملک اراضی هفت کیلومتر انتهایی مسیر ریلی اصفهان - شیراز و دلایل تغییر مکان ایستگاه از شرق به غرب شیراز، اظهار داشت: طبق گفتههای رضازاده، استاندار قبلی فارس، تغییر ایستگاه مسیر ریلی اصفهان - شیراز، قبل از بر عهده گرفتن سمت استانداری توسط وی انجام شده است و رضازاده هیچ نقشی در تغییر مسیر نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: انتقال غیر منطقی ایستگاه راهآهن شیراز از شرق (ایستگاه پل فسا) به غرب (ایستگاه صدرا)، در دوره اصلاحات صورت گرفته است و دلیل این جابهجایی مشخص نیست.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان وقت شیراز در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان وقت در زمان تغییر محل ایستگاه، باید پاسخگوی این جابهجایی غیر تخصصی باشند، باشند، گفت: در طول مجلس هشتم و آغاز به کار نمایندگان فعلی شیراز، عملأ بخش عمدهای از این مسیر ریلی اجرا شده بود.
قادری ادامه داد: تغییر ایستگاه از شرق شیراز به غرب شیراز کاملا غیرکارشناسی و بدون توجیه علمی و منطقی صورت گفته است و هر کس که موجبات اجرای این تغییر را فراهم کرده است باید در اینباره پاسخگو بوده و مورد برخورد قانونی قرار گیرد.
* جابهجایی ایستگاه راهآهن شیراز از صدرا به قصرقمشه توسط استاندار قبلی توجیه منطقی دارد
وی با اشاره به جابهجایی دوباره ایستگاه شیراز از شهرک صدرا به نزدیکی روستای قصرقمشه، تصریح کرد: برای احداث این ایستگاه در جنوب شهرک گلستان (محل ایستگاه قبلی راهآهن شیراز) وزارت راه و ترابری نیازمند تملک ۹۰ هکتار از اراضی منطقه بود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: وزارت راه و ترابری منابع مالی برای تملک این ۹۰ هکتار اراضی پیشبینی نکرده بود و انتظار داشت که مسئولان شهری تملک این اراضی را انجام دهند.
قادری تصریح کرد: با همکاری مسئولان قبلی استانداری فارس، برای برطرف کردن این مشکل قطعهای ۳۳ هکتاری متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی در شرق منطقه "قصرقمشه " وجود داشت که با جابهجایی خاص، ایستگاه راهآهن شیراز از جنوب شهرک گلستان در امتداد ایستگاه قبلی به این منطقه انتقال یافت و با فاصله ۲ الی سه کیلومتری به سمت غرب ایستگاه قبلی منتقل شد که همین مورد موجب شده است عملیات تکمیل این خط آهن با تأخیر مواجه شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: از زمانی که محل جدید ایستگاه راهآهن شیراز تعیین تکلیف و عملیات احداث آن آغاز شد، به دلیل عدم تأمین بهموقع منابع مالی از طرف دولت و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور، احداث این ایستگاه زمانبر شد و قطارها مجبور هستند کماکان در همان ایستگاه یا توقفگاه موقت در شهرک صدرا، توقف کنند.
قادری ادامه داد: پس از آنکه ایستگاه راهآهن شیراز به غرب این شهر منتقل شد، برای بار دوم از شرق قصر قمشه نیز به نزدیک این روستا منتقل شده است یعنی ایستگاه غربی نیز، تغییر محل پیدا کرده است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: این تغییر محل فعلی که در دوره استاندار قبلی صورت گرفته است، کاملا توجیه اقتصادی دارد، زیرا در نقطه قبلی، باید ۹۰ هکتار از اراضی تملک میشد که با در نظر گرفتن هر متر مربع از آن اراضی به قیمت ۱۰۰ هزار تومان، حدود ۹ میلیارد تومان برای تملک اراضی لازم بود در صورتی که با تغییر مکان یک کیلومتری ایستگاه، ایستگاه جدید به محلی منتقل شد که ۳۳ هکتار اراضی و متعلق به دولت و وزارت راه و ترابری بود.
نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: این اراضی توسط دولت اختصاص یافت و مشکل مابقی آن هم با تغییر کاربری برطرف شد و وزارت راه و ترابری بدون آنکه حتی یک ریال هزینه تملک اراضی منطقه را پرداخت کند، اقدام به احداث مسیر و ایستگاه فعلی در نزدیکی قصر قمشه کرد.
قادری توضیح داد: جابهجایی ایستگاه از غرب شیراز در محل شمال شهرک گلستان به شرق قصر قمشه توجیه منطقی دارد و به درستی صورت گرفته است.
وزیر راه و ترابری نیز چندی پیش در همایش بزرگداشت روز راهدار، ضمن بیان اینکه ایستگاه راهآهن شیراز باید در شرق این شهر احداث میشد، از وجود معارضان بر سر راه احداث پل آخر این مسیر ریلی، مشکلات جابجایی ایستگاه، عدم همکاری استانداری وقت و دو شاخه شدن این مسیر از ایستگاه مردوشت و پرهزینه بودن احداث ایستگاه شیراز خبر داده بود.
* مشارکت وزارتخانههای راه و ترابری و دفاع و بخش خصوصی برای احداث آزادراه اصفهان-شیراز
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه آزادراه اصفهان - شیراز، حدفاصل شیراز تا ایزدخواست و به طول ۲۳۰ کیلومتر است، تصریح کرد: این مسیر به دو قسمت ۱۱۵ کیلومتری تقسیم شده است و طی دو قرار دارد ساخته میشود.
قادری افزود: در قرار داد قطعه اول که بین وزارت راه و ترابری و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منعقد شده است، از شیراز تا روستای سده اقلید به طول ۱۱۵ کیلومتر، احداث می شود.
وی اذعان داشت: در قرارداد قطعه دوم که بین وزارت راه و ترابری و بخش خصوصی (شرکت بهار دریمه) منعقد شده است، از سده تا ایزدخواست ساخته میشود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: با احداث این آزادراه فاصله شیراز تا اصفهان و تهران، حدود ۱۶۰ کیلومتر کاهش مییابد و مناطق جدید گردشگری را در طول مسیر نزدیک تر خواهد شد.
با احداث آزادراه اصفهان - شیراز طول سفر در این مسیر ۱۶۰ کیلومتر و زمانسفر بیش از دو ساعت کاهش پیدا میکند.
از دیگر مزایای احداث این آزادراه صرفه جویی در مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر معادل ۱۰۰۰ میلیارد ریال در طی سال است.
کاهش سالانه ۹۰ نفر از تلفات جانی و ۲۰۰۰ نفر مجروح ناشی از تصادفات از دیگر مزایای احداث این ازادراه است.
بنابراین گزارش با احداث این آزادراه بخش مهمی از شاهراه منطقهای آسیایی از کریدور شمال و جنوب کشور محقق میشود؛ احداث این آزادراه همچنین موجب کاهش آلودگی هوا به میزان ۱۳ میلیون پوند در سال خواهد شد.
عملیات اجرایی احداث این مسیر این مسیر فردا ،دوشنبه، با حضور وزیر راه و ترابری آغاز میشود.
نظرات