حملونقل، عامل ارتباط گروهها و جوامع به یکدیگر ...
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، مجتبی بهاروند، ناطق پیش از دستور یکصد و پانزدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد بود؛ متن نطق به شرح ذیل است:
خدایا جهان پادشاهی تو راست / زما خدمت آید خدایی تو راست
پناه بلندی و پستی تویی / همه نیستند آنچه هستی تویی
عرض سلام و احترام دارم خدمت خانمها و آقایان و حضار گرانقدر.
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار را تبریک عرض میکنم. نه تنها این روز، بلکه همه روزهای تقویم امسال باید متعلق به پرستارانی باشد که شجاعانه و با دست خالی در برابر ویروس کرونا، مقابله میکنند و جان عزیز خود را برای حفظ سلامت مردم میهن، به مخاطره میاندازند. همچنین در شب گذشته سنت ایرانی و اصیل شب یلدا را سپری کردیم. امیدوارم که مهمانیها و دورهمیها را به صورت مجازی دنبال کرده باشید تا بیش از این کادر درمان را به زحمت نیندازیم.
فرارسیدن هفته حمل ونقل و رانندگان که در تقویم یادآور روز 26 آذر 1362 و سالروز فرمان تاریخی حضرت امام خمینی مبنی بر جهاد تخلیه بنادر و لبیک فعالان بخش حمل و نقل کشور به این ندای تاریخی است، همچنین روز اول دی ماه روز راهدار که همزمان با فصل زمستان بعنوان خدمات ایثارگرانه راهداران صبور نام گرفته است را به تمامی فعالان، تلاشگران، همکاران، تشکل ها و رانندگان تبریک و تهنیت عرض مینمایم.
امروز دوشنبه، اول دی ماه، آخرین روز از گرامیداشت هفته حمل و نقل و رانندگان است. هفتهای که اهمیت حمل و نقل در توسعه کلانشهرها را یادآور میشود. این هفته را به همه فعالان حوزه حمل و نقل که حیات را در رگهای این شهر جریان دادند، تبریک و تهینت عرض میکنم و امیدوارم که همه این تلاشها برای داشتن حمل و نقلی ایمن، روان و پاک به بار بنشیند و ثمر بدهد.
از قرنها پیش که شهرها شکل گرفتند، عاملی که گروهها و جوامع انسانی را به یکدیگر مرتبط میکرد حمل و نقل بود.
گویی که بدون حمل و نقل رفع نیازها، حیات و زندگی معنا نداشت. امروزه نیز حمل و نقل به اندازه گذشته و حتی بیش از آن، در شکلگیری تمدنها نقش دارد که باید این نقشآفرینی را جدی گرفت.
کلانشهر مشهد، موقعیت استراتژیکی را داراست. هم در سطح استان، هم در سطح کشور و هم در سطح منطقه. این صنعت حمل و نقل است که چنین موقعیت استراتژیکی را تعریف کرده. از این رو بر عهده مدیران و سیاستگذاران کلان است که از این موقعیت به درستی بهرهبرداری کرده و برنامههای خود را به گونهای عملیاتی سازند که بیشترین نفع و عایدی را برای شهروندان و فعالان حوزه حمل و نقل به دنبال داشته باشد.
در هفته گرامیداشت حمل و نقل و رانندگان امسال، از نزدیک به 500 دستگاه تاکسی و 200 دستگاه اتوبوس نوسازی شده برای تزریق در شبکه حمل و نقل عمومی رونمایی شد که گامی موثر در راستای نوسازی و بهسازی این ناوگان به شمار میرود. همچنین 200 دستگاه دوچرخه اشتراکی با سرمایهگذاری 50 میلیارد ریالی به بهرهبرداری رسید که زمینه اشتغال 40 نفر را فراهم می آورد.
افتتاح پارکینگ زیرسطحی پروژه مجد و توقفگاه هوشمند بزرگ خودرو با اعتبار 2 هزار میلیاردریال و ظرفیت پارک هزار و صد خودرو نیز دیگر رویداد مثبت این هفته است.
در همین هفته گرامیداشت حملونقل، تعدادی از اتوبوسرانان و مینیبوسرانان دلگشاده شهرمان بخشی از حقوق خود را صرف تهیه ۱۰۰ بسته معیشتی برای نیازمندان کردند. این همدلیها نشان از وجود نیروی انسانی متعهد و با انگیزه بالای خدمتی در حوزه حملونقل دارد.
کاش که هر هفته، گرامیداشت حملونقل و رانندگان شمرده شود تا بلکه گوشهای از توانمندیها و ظرفیتهای این حوزه معرفی شود.
در حوزه اتوبوسرانی، هماکنون بیش از ۳ هزار و پانصد ایستگاه اتوبوس در کلانشهر مشهد احداث شده است که نقشه راه این ناوگان به شمار میرود. همچنین روزانه هزار و ٨٣٠ دستگاه خودروی بزرگ جمعی در مسیرهای خطوط سازمان اتوبوسرانی مشهد به سه و نیم میلیون نفر شهروندان ساکن این کلانشهر برای سفرهای درونشهری خدمت میکنند.
۴۶۶ دستگاه اتوبوس برای توانیابان، نوسازی یا مناسبسازی شده است. همچنین از چندی قبل مصوبه تخفیف ۵۰ درصدی ماهیانه برای ۶۰ سفر با تاکسی و ۶۰ سفر رایگان با اتوبوس و مترو برای این عزیزان مورد اجرا قرار گرفت. معتقدیم که هنوز باید برای برای رفاه حال توانیابان عزیزمان، اقداماتی بیش از این صورت بگیرد.
به همت شورای پنجم شهر مشهد، خط ۲ قطار شهری تکمیل و مصوبه تامین۶۰ واگن نیز برای خط یک انجام شد.
عملیات حفاری خط ۳ قطارشهری بدون توقف در حال اجراست و عملیات اجرایی خط 4 قطارشهری نیز در حال انجام است. همچنین بخشی از مسیر خط ۳، به زودی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. این در حالی است که هزینه احداث هر کیلومتر قطار شهری از ۲۰۰ میلیارد تومان از ابتدای شورای پنجم به 1000 میلیارد تومان افزایش یافته است.
همچنین مایه فخر است که مشهد با دارا بودن 200 کیلومتر مسیر دوچرخهسواری، رتبه نخست کشور را دارد. پیشبینی میشود که تا انتهای سال، مجموع خطوط دوچرخهسواری مشهد به ۲۲۰ کیلومتر برسند که رقم قابل توجهی است.
از ابتدای سال جاری حدود ۱۶ میلیون نفر به وسیله واگنهای قطار شهری در خطوط یک و دو جابجا شدند.
در حوزه پایانههای مسافربری هم اقدامات ارزنده ای صورت گرفته است. از الکترونیکی کردن فرایند تهیه بلیت و کوتاه شدن دست دلالها از سر شرکتهای مجاز مسافربری تا پایلوت قرار گرفتن اقدامات پایانههای مسافربری مشهد به عنوان الگویی ارزنده در سرتاسر کشور. هماکنون پایانه مسافربری مشهد با جابجایی بیش از ۵۰ درصد مسافران، نقش بسزایی در تسهیل حملونقل زائران ایفا میکند.
حوزه تاکسیرانی نیز با فعال بودن ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی، ثروتی قابل تأمل برای ناوگان حملونقل عمومی مشهد به شمار می رود. همچنین با توجه به شرایط ویژه کرونایی، راه اندازی سیستمهای پرداخت الکترونیک نیز از دیگرموارد شایان توجه بوده که امکان انتقال آلودگی از طریق پول را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است.
به خاطر داشته باشیم که سرمایه کنونی ناوگان حملونقل عمومی مشهد ماحصل هزاران نفرساعت، کارِ کارشناسی و میلیونها نفرساعت تلاش کارگران سختکوش و زحمتکشی بوده است. بنده در طی سه سال ریاستم بر کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد همواره سعی بر آن داشتم که صدای همه نمایندگان و فعالان این حوزه را به گوش جان بشنوم تا گرهی گشوده شود. اکنون که سال پایانی شورای پنجم است، هنگام برداشت همه آن تلاشها و فعالیتهاست. اکنون هنگام داوری شهروندان و نظارت آنان بر کلیه اقدامات و برنامههای اخیر است و خوشا به حال آنانی که نه به طمع صندلی و جایگاه و رأی، بلکه به نیت خدمت به مردم و زائران امام مهربانی ها قدم در این مسیر نهادند.
اما سخنی در ارتباط با تحقیق و تفحص از حوزه فرهنگی و ورزشی که به درخواست اینجانب و 4نفر از اعضای محترم شورا در تاریخ 08/08/1399 رسما وارد مراحل اداری شد. گزارشی در قالب 4صفحه بصورت غیر دقیق و ناقص توسط شهرداری ارائه شد که مورد اعتراض اعضای درخواست کننده قرار گرفت که در نهایت جلسه ای توسط کمیسیون حقوقی در تاریخ 30/09/1399 برگزار، که متأسفانه علیرغم دعوت قبلی مکتوب، شهردار مشهد در جلسه حضور پیدا نکردند.
شایان ذکر است بررسی موضوع طرح تحقیق و تفحص حوزه ورزش قهرمانی موضوع تخصصی حوزه فرهنگی بوده است که جا داشت بصورت خاص در کمسیون فرهنگی یا مشترک کمیسیونهای حقوقی و فرهنگی بررسی گردد. لکن متأسفانه با تصمیم هیأت رئیسه محترم شورا، موضوع فقط از طریق کمیسیون حقوقی بررسی گردید.
فراموش نکنیم؛ شهروندان چشم بینا و گوش شنوای ما هستند و تمامی رویدادها را در حافظه تاریخی خود به خاطر خواهند سپرد. امید است که نمایندگانی صدیق و صادقی برای شهروندان مان بوده باشیم. انشاالله
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
نظرات