وضعیت مطلوب شهر به لحاظ ساختاری و سخت افزاری نسبت به گذشته / مناسب  ...

وضعیت مطلوب شهر به لحاظ ساختاری و سخت افزاری نسبت به گذشته / مناسب ...

 وضعیت مطلوب شهر به لحاظ ساختاری و سخت افزاری نسبت به گذشته / مناسب سازی قریب بر ۱۰۰  گذرگاه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدمحسن مصحفی در برنامه «اشاره» در خصوص پروژه تقدم عابرپیاده، اظهار کرد: اجرای این پروژه تصمیمی است که در شهر مشهد گرفته شده است و بابت آن بسیار خوشحال هستیم زیرا صدمات ناشی از این موضوع و کسانی که عزیزان خود را از دست می دهند، موضوع بسیار مهمی است. متاسفانه در برخی مسائل فرهنگ شهری دچار قدری کم کاری بوده ایم که باید جبران شود.
وی افزود: در زمینه فرهنگ ترافیک، رضایتی از وضع موجود وجود ندارد و باید به فکر بهبود اوضاع باشیم. یکی از کلیدی ترین نقاط در فرهنگ ترافیکی، عابرین پیاده هستند. موضوع از این جهت دارای اهمیت است که شهرداری مشهد و شورای اسلامی شهر مشهد به این جمع بندی رسیده که باید به موضوعات فرهنگ شهری و زندگی اجتماعی وارد شود و همشهریان را متوجه این موضوع کند.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: شهر به لحاظ ساختاری و سخت افزاری نسبت به گذشته دارای وضعیت مطلوبی است و طی سال های گذشته، سازندگی زیادی انجام شده و امروز مشهد شهر بزرگ و زیبایی است.
مصحفی خاطرنشان کرد: اما در حوزه فرهنگ شهر نشینی، کارهای زیادی باید انجام شود که یکی از مهم ترین آن ها بحث عابرپیاده است که در این راستا از حمایت پلیس راهور تشکر می کنم زیرا بدون حمایت آنان، شهرداری به تنهایی کاری را از پیش نخواهد برد. این موضوع اهمیت زیادی دارد که در کنار فرهنگ سازی، دستگاه های مسئول با رویکرد اقتدارگرایانه و قانون گرایانه، شهروندان را به رعایت حق تقدم عابر پیاده تشویق کند.
وی اضافه کرد: این طرح از دو سال و نیم گذشته آغاز شده است و اولین نکته ای که مطرح شد این بود که پس از دعوت شهروندان به رعایت حق تقدم عابرپیاده، باید به کیفیت خط کشی عابر پیاده و معابر توجه شود. گاها رانندگان نمی توانند تشخیص دهند که در معبری، خط عابرپیاده وجود دارد.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: با رایزنی هایی که در داخل بدنه شهرداری مشهد صورت گرفت، به این نتیجه رسیده ایم، که ابتدا زیرساخت های کار را فراهم کنیم زیرا نمی توان گذرعابر پیاده خوب وجود نداشت و توقع داشت که این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
مصحفی عنوان کرد: از سال گذشته و تا به امسال در گذرگاه هایی که تردد عابرین پیاده در آن بیش از دیگر معابر است، با همکاری معاونت عمران و ترافیک شهرداری مشهد، اقدامات خوبی آغاز شده که بی شک در کشور بی نظیر است تا به واسطه آن بتوانیم به استانداردسازی معابر نزدیک شویم.
مناسب سازی قریب بر ۱۰۰ گذرگاه در سطح شهر مشهد
وی ادامه داد: تاکنون ۹۹ الی ۱۰۰ گذرگاه با وضعیت جدید مناسب سازی شده است که این وضعیت علاوه بر زیبایی شهر سبب ایجاد نظم و انظباط در ذهن شهروندان می شود. اکنون که زیرساخت ها تاحدودی فراهم شده است، در تلاش برای جلب نظر مردم برای رعایت و حساسیت آنان برای عبور از خطر عابر پیاده هستیم.

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری اظهار کرد: همه مردم باید حق عبور و مرور همراه با ایمنی و آرامش در سطح شهر را داشته باشد. واقعیت این است که اگر جامعه در حوزه حق تقدم عابر پیاده پیشرفت کند، نقطه سرآغازی برای رعایت سایر موارد ترافیکی در ذهن مردم برجسته می شود.
رعایت حق تقدم عابرپیاده سبب کاهش میانگین سرعت خودروها در شهر می شود
مصحفی بیان کرد: با استناد بر آمار، اگر خودروی با سرعت ۶۰ کیلیومتر با عابری برخورد کند، ۹۰ درصد احتمال مرگ وجود دارد بنابراین رعایت حق تقدم عابرپیاده سبب کاهش میانگین سرعت خودروها در شهر و در نتیجه کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن می شود.
وی افزود: شهر مشهد در جغرافیایی نسبتا کوچک قرار دارد که قریب بر سه میلیون جمعیت را در خود جای داده است و شهروندان با فشردگی زیادی در این شهر زندگی می کنند بنابراین در صورت عدم رعایت برخی قواعد، در زندگی روزمره خود با دست اندازها و اشکالات زیادی مواجه خواهند شد.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری تصریح کرد: گاهی شهروندان اینگونه تصور می کنند که رعایت قانون، اختیاری است اما آمار تصادفات اهمیت رعایت قوانین را به ما گوشزد می کند.
مصحفی در خصوص افق بلند مدت طرح عنوان کرد: این کار در دستور کار شهرداری است و به طور مستمر در سال های متوالی در گذرگاه های شهر اجرا خواهد شد. همچنین کارهای فرهنگی نیز زمان بر هستند و آنچه اهمیت دارد، مایوس نشدن است.
تاثیر بسیار مثبت طرح حق تقدم عابر پیاده در کاهش آمار جان باختگان
سرهنگ حمیدرضا دهنوی رییس پلیس راهور استان خراسان رضوی گفت: ۵۱ درصد جان باختگان در سطح استان، مربوط به عابرین پیاده است و ۸۵ درصد جان باختگان شهر مشهد مربوط به دو گروه موتور سواران و عابرین پیاده می شود. از شهردار مشهد و شورای اسلامی شهر مشهد، بسیار تشکر می کنیم زیرا طرح حق تقدم عابر پیاده تاکنون تاثیر بسیار مثبتی در کاهش آمار جان باختگان داشته است.
وی اظهار کرد: براساس آمار هفت ماهه امسال در کشور، دو هزار ۱۸۱ نفر از عابرین پیاده جان خود را از دست داده اند یعنی هر ماه ۳۱۱ نفر، هر روز ۱۰ نفر و هردو ساعت و ۲۰ دقیقه، یک عابر پیاده فوت می شود. این آمار نشان دهنده اهمیت بحث عابر پیاده است.
رییس پلیس راهور استان خراسان رضوی در خصوص تاثیر اقدامات شهرداری در کاهش این آمار، بیان کرد: در حال حاضر مردم شاهد اتفاقات جدید در گذرگاه های عابر پیاده هستند که برخی از آن ها تایل فرش و برخی سنگ فرش شده و سبب افزایش انظباط ترافیکی در سطح شهر مشهد شده است که از آن می توان به تاثیرات آنی طرح نام برد.
نقاط حادثه خیز مرتبط با عابر پیاده به شهرداری مشهد اعلام شده است
دهنوی خاطرنشان کرد: نقاط حادثه خیز مرتبط با عابر پیاده به شهرداری مشهد اعلام شده است. انتظار بنده این است در بحث نقاط حادثه خیز که به محث عابرپیاده مرتبط است، شهرداران مناطق ورود کنند. اگر گذراه عابرپیاده کمرنگ باشد، حتی راننده قانونمند نیز به جهت عدم دیدن خطوط، رعایت نخواهد کرد.
وی ادامه داد: طرح کلان پروژه حق تقدم عابر پیاده از مهر ماه سال جاری به فاز اجرایی سوم رسیده و اقدامات ما در سه بخش طبقه بندی شده است؛ بخش اول اطلاع رسانی و آگهی بخشی است که هم اکنون در حال انجام است، بخش دوم مهندسی ترافیک است که اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت و بخش سوم اعمال قانون است.
رییس پلیس راهور استان خراسان رضوی گفت: انتظار ما از مردم این است که با رعایت حق تقدم، به اعمال قانون نرسیم. با اجرایی شدن بخش سوم از ظرفیت دوربین ها و حضور همکاران در سطح شهر بهره خواهیم برد.
حوریه جمالی پور

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات