شهرداری مشهد، بهعنوان نهاد مجری و پاسخگو، در ...
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، قربانعلی شیرازی در سلسله نشستهای گفتمان توسعه شهری که با موضوع «نقد و بررسی طرح تفصیلی پیشنهادی برای بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی» برگزار شد، با بیان اینکه سال 70 براساس طرح مهرازان، محدوده کنونی بهعنوان محدوده بهسازی و احیاء در اطراف حرم مطهر رضوی پیشنهاد شد، اظهارکرد: قبل از این طرح شاهد طرح خازنی بودیم؛ طرحی که هم برای شهرداری به عنوان مجری و هم برای شهروندان و ساکنان از نظر فهم، مطلوب بود و پاسخگویی مناسبی میتوانستیم داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: سالها براساس همین طرح به شهروندان پاسخگویی شد ولی بدنه حاکمیت به جمعبندی رسید که طرح خازنی طرح خوبی نیست و وزیر وقت مسکن و شهرسازی در نامهای به مقام معظم رهبری به ضرورت توجه ویژه نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اشاره کرد.
شیرازی با بیان اینکه امروز هم ما در حال تکرار همین ادبیات و تکرار تاریخ هستیم، افزود: بزرگترین هنر ما این است که از تاریخ درس و عبرت بگیریم و چه خوب است همان جلسات و صحبتهای مطرح شده در آن زمان را مرور کنیم.
مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد با اشاره به رویکرد مداخله مستقیم در نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی که به واسطه طرح جدید اجرایی شد، گفت: این رویکرد در شرایط مکانی و زمانی وقت، تصمیم حاکمیت بود و شهرداری با آن به جد مخالفت کرد چراکه از یکسو تحمیل هزینه سنگینی به شهرداری داشت و از سوی دیگر موجب مهاجرات ساکنان بومی میشد.
شیرازی در ادامه تصریح کرد: امروز هم حاکمیت دوباره تصمیم جدیدی گرفته و تمام آنچه درگذشته اتفاق افتاده را به گردن مجری طرح میاندازد.
وی با انتقاد از عدم نظرسنجی از شهرداری مشهد برای تهیه طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر توسط مشاور، گفت: ما به عنوان مجری طرح با حداقل روزانه 100 نفر از ساکنان بومی ارتباط داریم و گفتگو میکنیم و آنها حقوق خود را از ما مطالبه میکنند و پاسخ دریافت مینمایند؛ با این شرایط، مشاور از نظرات تخصصی مدیران شهری مشهد استفاده نکرده است.
شیرازی افزود: اگر طرح پیشنهادی مشاور منجر به رضایت مردم نشود، حاکمیت از مشاور حمایت نخواهد کرد؛ پس توجه داشته باشید که این طرح باید منجر به رضایت مردم شود.
مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد خطاب به مشاور طرح تفصیلی اظهارکرد: از بدنه کارشناسی و تخصصی مدیریت شهری مشهد در تصمیمگیری و تصمیمسازی خود استفاده نکردید؛ در سطح مدیریتی تعاملاتی صورت گرفته ولی این تعاملات صرفا ارزش مدیریتی دارد و فاقد ارزش تخصصی است.
شیرازی افزود: مشاور از شهرداری مشهد که تجربه کار و فعالیت و ارتباط با مردم بافت را دارد، هیچ نظرسنجی کرده و باید بدانند که هیچ فرآیند غلطی به محصول صحیح منتج نمیشود.
وی با بیان اینکه وقتی شورای شهر و شهرداری کنار گذاشته میشود، درواقع تجربهای 20 ساله نادید گرفته شده است، گفت: شهرداری به عنوان مجری طرح، اشکالات فرآیندها را کامل میشناسد و از موانع تحقق طرح آگاه بوده ولی از این ظرفیت بهره گرفته نشده است.
شیرازی در ادامه تصریح کرد: بزرگترین اشکال فرآیند تهیه طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر این است که شهرداری مشهد، به عنوان مجری طرح هیچ دادهای از این سند شهری ندارد و اطلاعات ما براساس مکاشفه با مردم گفتگو میکنیم.
وی گفت: شهرداری مشهد از خواستهها و پیشنهادات ساکنان آگاه بوده و میتوانست حامی مشاور باشد و به مردم بگوید نگران نباشند چراکه دغدغهها و مسائل و مشکلات آنها لحاظ شده و با اجرای طرح جدید برطرف میشوند ولی اینگونه نشد؛ حال نگرانیهای خود را وظیفه داریم از چنین تریبونهایی اعلام نماییم.
شیرازی با بیان اینکه سند طرح تفصیلی و ویژه براساس سندهای بالادستی تهیه میشوند و تغییر سند باید فرآیند خود را طی کند، افزود: این رویه و روال رعایت نشده و ما امروز تغییراتی را در طرح پیشنهادی شاهد هستیم که از منظر شهرسازی تحقق آنها امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به طرح پیشنهادی مشاور تصریح کرد: این طرح معایب مختلفی دارد که یکی از آنها، نبود هیچ رد و اثری از قطارشهری در طرح است؛ آن هم در شرایطی که این محدوده دو خط صلی قطارشهری مشهد یعنی خطوط 2 و 3 را پشتیبانی میکند و شهرداری نیز تاکید ویژهای به پروژهها داشته که رعایت احداث زیرساختهای قطارشهری لحاظ شوند.
مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه شهرداری مشهد هیچ خصومتی را مشاور طرح نداشته و ندارد، گفت: ما صرفا تمایل داشتیم در تهیه طرح کمک کنیم ولی مشاور این مهم را نخواست؛ این مهم بهعنوان سند بماند برای افرادی که سال 1378 از شهرداری مشهد بخاطر مخالفت حذف شدند.
شیرازی در پایان گفت: درهر حال امیدوارم روزی دستاندرکاران طرح قانع شوند که از همه ظرفیتهای کارشناسی شهر و شهرداری استفاده نمایند و این همافزایی باعث رضایت شهروندان و زائرین امام رضا(ع) شود.
نظرات