اعتماد مسوولان پیشرفت کشتی سازی داخلی را تضمین میکند
هر چند کشتیسازی در ایران صنعت نوپایی است، اما در این مدت توانسته شایستگی خود را اثبات کند و نگاه ویژه مسوولان می تواند ادامه این مسیر را تسریع و هموارتر کند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمید رضاییان اصل در جمع خبرنگاران گفت: مسوولان و دارندگان شرکتهای کشتیرانی داخلی با اعتماد کردن به مجتمع کشتی سازی فراساحل ( ایزوایکو ) میتوانند راه ترقی صنایع دریایی کشور را هموار کنند.
وی یادآوری کرد: شرکت فراساحل پیش از این با عقد قرارداد از توان مهندسی یک شرکت آلمانی نیز استفاده می کرد که متاسفانه این شرکت به بهانه تحریمها از اجرای تعهدات خود سرباز زد.
رضاییان اصل با بیان اینکه بر اساس دستور رئیس جمهوری سفارش ساخت کشتی به کشورهای خارجی ممنوع اعلام شده و مشتریان این عرصه ملزم به دادن سفارش به صنایع دریایی داخلی شدهاند اما تاکنون این دستور نادیده گرفته شده و تا به حال هیچ گونه قراردادی مبنی بر سفارشات داخلی با شرکت ایزوایکو منعقد نشده است.
این مقام مسوول در عین حال یادآوری کرد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با سفارش تعمیر هشت فروند شناور اقیانوس پیما از مجموع ۳۵فروند شناور تعمیر شده توسط این شرکت پیشرو در امر سفارش تعمیرات بوده و شرکت ایزوایکو از کشتیرانی و نفتکش جمهوری اسلامی انتظار دارد سایر سفارشات از قبیل ساخت و تعمیرات را به شرکتهای داخلی واگذار کنند.
وی همچنین شرکت ندیم گستر را از زیر مجموعههای کار آمد فرا ساحل معرفی کرد که می تواند ۱۵۰ شناور با تناژ پایین در سال تولید کند و این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۵ فروند شناور را تعمیر کرده است.
مدیرعامل شرکت کشتی سازی ایزوایکو ساخت اقیانوس پیمای ۱۰۴ را از مهمترین فعالیت های فعلی این شرکت دانست که به مراحل پایانی خود نزدیک شده و در صورت تامین اعتبار بهمن ماه سال جاری آماده دریانوردی خواهد بود.
وی تصریح کرد: کشتیهای ساخت ایزوایکو از نظر کیفیت و قیمت تمام شده می تواند با سایر کشورهای صاحب این صنعت رقابت کند و انتظار می رود در آینده بتواند کشور چین را نیز که تنها رقیب اعتباری ( هزینه ساخت) است پشت سر بگذارد.
به گفته وی این شرکت قادر است در صورتی که از منابع مالی به موقع و مطمئن بهرهمند شود هر فروند کشتی اقیانوس پیما را ظرف مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه ساخته و تحویل دهد.
نظرات