شاخص‌ترین اقدامات مدیریت شهری مشهد در حوزه مالی

شاخص‌ترین اقدامات مدیریت شهری مشهد در حوزه مالی

شاخص‌ترین اقدامات مدیریت شهری مشهد در حوزه مالی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، بتول گندمی دراین‌باره گفت: برنامه عملیاتی 1400-97 شهرداری از اولین اقدام‌های مهم کمیسیون بود؛ کار کردن بدون برنامه فاجعه است. تهیه این برنامه وقت و انرژی زیادی از مجموعه گرفت و تمام همکارانم ساعت‌ها در شورا و شهرداری وقت گذاشتند و درحال حاضر رصد این برنامه و دریافت گزارش‌های سالانه نیز از برنامه‌های کمیسیون است. در تهیه و تکمیل این برنامه برش منطقه‌ای، برش سازمان‌ها نیز تهیه شد که اقدام منحصر به فردی در مجموعه مدیریت شهرهای کشور است.

وی افزود: یکی از شاخص‌ترین بخش‌های عملکرد حوزه مالی مدیریت شهری یافتن راهکار و اقدامات عملیاتی درخور توجه جهت تسویه بدهی‌های سنگین معوق گذشته بود که با برنامه‌ریزی شورای اسلامی شهر و پیگیری‌های معاونت‌های مالی و اقتصادی وقت شهرداری و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در اختیار شهرداری‌ها به اجرا درآمده با این اقدام ابتدا شهرداری مشهد از لیست سیاه بانک‌ها خارج شد و در ادامه اقدامات شهرداری برای اجرای طرح‌های زیربنایی خود با استفاده از ظرفیت انتشار اوراق با همراهی نظام بانکی همراه شد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر مشهد تأکید کرد: یکی از دوره‌های درخشان عملکرد بودجه شهرداری در ۱۰ سال اخیر مربوط به تحقق بودجه ۱۱۰ درصدی در سال ۹۷ بوده است. در حالی‌که بودجه مصوب شهرداری ۸ هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان بود درنهایت ۹ هزار و ۹۱ میلیارد تومان محقق شد که یکی از اتفاقات درخشان در شهرداری مشهد به حساب می‌آید. این در حالی است که تحقق بودجه در سنوات پیش از آن در بازه ۵۰ تا ۵۹ درصدی اتفاق افتاده بود.

وی ادامه داد: باتوجه به شرایط اقتصادی صنعت ساختمان و با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال 97 که این صنعت نیز دچار رکود همه‌گیر شده بود و پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم این روند می‌داد اما در شورا و با مشارکت کمیسیون‌های تخصصی، با طراحی طرح‌ها و لوایحی با موضوع رونق‌بخشی اقتصاد، مشوق‌های صنعت ساختمان و مشوق‌های ویژه طرح بازآفرینی شهری سبب تحول عمیقی در رونق این صنعت و تعداد درخواست‌ها و مجوزهای پروژه‌های ساختمانی شد که این آمار در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور کاملاً گویا و متمایز است.

گندمی در ادامه گفت: انضباط مالی از جمله دغدغه‌های دیگر کمیسیون بوده است. در این راستا از آغاز فعالیت کمیسیون و خصوصا در زمان بررسی عملکردها(تفریغ بودجه) این را به عنوان یک اصل در شهرداری جاری کردیم و باید از کارگروه بودجه و حسابرسی کمیسیون و آقای دکتر ودیعی و تیم دانشگاهی این کارگروه تشکر کنم که زحمات زیادی برای این موضوع کشیدند. ما در بررسی تفریغ بودجه سال 97 شهرداری برای اولین بار تفریغ تمام مناطق را بررسی کردیم و بخشی از مشکلات و مسائل را تکلیف کردیم که رفع شود و خروجی آن امیدوارانه بود. این انضباط مالی را در سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته با تکلیف کردن اتصال آنها به سامانه‌های مهم شهرداری از جمله سامانه قراردادها و... جهت برقراری کنترل و نظارت بیشتر اعمال کردیم.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد از دیگر اقدامات شاخص کمیسیون در سه سال گذشته به بررسی وضعیت‌های درآمدی و استفاده از ظرفیت‌های جدید در سازمان‌های مختلف شهرداری اشاره کرد و گفت: بازنگری در رویه‌ها و عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری باعث شد برخی از سازمان‌های شهرداری که پیش‌ازاین سازمان‌های یارانه‌بگیر تلقی می‌شدند و برای هزینه‌های خودروی کمک‌های شهرداری حساب می‌کردند تبدیل شدند به سازمان‌های درآمدزا که تا حدود زیادی در باب تأمین هزینه‌های خود مستقل شدند و متاسفانه عدم همراهی با این سیاست در برخی سازمان‌ها همچنان مشکل وجود دارد.


به گفته وی، سازمان‌هایی که بهترین عملکرد را در این حوزه داشتند به ترتیب عبارت بودند از فاوا، سازمان میادین، سازمان پارک‌ها، پایانه مسافربری، سازمان حمل‌ونقل، سازمان تاکسیرانی و همچنین شرکت بهره‌برداری قطار شهری.

وی یادآور شد: البته همچنان سازمان‌هایی وجود دارد که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تولید درآمد دارند اما هنوز این ظرفیت‌ها را فعال نکرده‌اند لذا در سال ۹۹ با برنامه‌ریزی‌های شورا تلاش بیشتری خواهیم داشت تا این سازمان‌ها نیز به سمت درآمدزایی سوق پیدا کنند.

دیگر موضوع مورد اشاره گندمی حذف هبه در دستگاه شهرداری بود. وی در این خصوص گفت: از ابتدای فعالیت شورای پنجم پذیرش هرگونه هبه از جانب شهرداری را ممنوع اعلام کرده و همچنین نیز واگذاری املاک و اراضی متعلق به شهرداری لغو و سیاست مشخصی در این زمینه تدوین شد که چنانچه شهرداری تمایل به واگذاری ملکی به امور عام‌المنفعه یا خیریه داشته باشد باید مالکیت آن در اختیار شهرداری باقی بماند و فقط حق انتفاع بهره برداری آن واگذار شود سیاستی که اگر در گذشته رعایت می‌شد، سرمایه و پشتیبانی شهرداری برای اداره و کنترل بهتر شهر افزایش می‌یافت.


وی همچنین به اقدامات مهم حمایتی در باب حمل‌ونقل معلولین در شهر اشاره کرد و گفت: همواره شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی یارانه پرداخت می کند که این یارانه پرداختی برای تمام شهروندان است و هرساله سرانه سهم یارانه پرداختی را نیز حسب تکلیف شورای اسلامی شهر منتشر می کند اما بخشی از جامعه معلولین از این یارانه به دلیل مشکلاتی امکان بهره مندی نداشتند. پیش‌ازاین یارانه معلولین در بخش حمل‌ونقل پرداخت نمی‌شد و معلولین ما از این یارانه بهره‌مند نمی‌شده و از آن استفاده نمی‌کردند. ازاین‌رو با یک نگاه همه‌جانبه، آسیب‌شناسی و بررسی مشکلات، اقدام به تنظیم و تصویب بودجه مشخصی جهت ایاب وذهاب دانش‌آموزان مدارس استثنایی و پرداخت هزینه سفرهای درون شهری(اتوبوس- مترو) برای معلولین کردیم.

به گفته گندمی، توجه ویژه به امور رفاهی بازنشستگان شهرداری از دیگر اقدامات خاص کمیسیون برنامه‌وبودجه در این دوره بود و با توجه به آنکه بیمه تکمیلی این عزیزان که جز تعهدات قانونی نبود اما کمیسیون سازوکار مناسبی را برای تحت پوشش قراردادن این افراد طراحی و تدوین کرده با اخذ مصوبه شورا در سال 98، ۱۲ میلیارد تومان و در سال جاری عددی بیش از این مبلغ جهت این موضوع در نظر گرفته شد. توجه به افزایش سرانه رفاهی کارکنان شهرداری اقدام بعدی است که از شهریور سال ۹۶ دچار تغییرات حائز اهمیتی شد و مهم‌تر از آن یکسان‌سازی این سیاست در تمام شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری نیز اقدام ویژه کمیسیون و شورا در حوزه امور مالی بود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات