تقدیر وزیر نیرو از دستگاه‌های برتر وزارت نیرو در جشنواره شهید رجایی/ اردکانیان: توسعه برنامه شايسته‌گزيني مديران و مديريت تعارض منافع در صنعت آب و برق

تقدیر وزیر نیرو از دستگاه‌های برتر وزارت نیرو در جشنواره شهید رجایی/ اردکانیان: توسعه برنامه شايسته‌گزيني مديران و مديريت تعارض منافع در صنعت آب و برق

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" در شصت و دومين جلسه شوراي راهبري توسعه مديريت وزارت نيرو با اشاره به اهميت رويکرد شايسته‌گزيني مديران در این وزارتخانه اظهار کرد: دغدغه ما بايد مدنظر قرار دادن موضوع شايسته‌گزيني باشد؛ چرا که دولت و کشور و سطوح مختلف مديريتي از مداخلات بيروني در انتخاب مديران متضرر مي‌شوند.
وی، ريشه اين مداخله‌پذيري را با نابساماني مديريتي داخل دستگاه‌ها مرتبط دانست و اضافه کرد: براي شايسته‌گزيني بايد سازوکارهاي روشن، قطعي، اندازه‌گيري شده و خالي از نقاط کور و کمي شده داشت تا باعث نشود افراد براي تصدي پست‌هاي مديريتي دنبال ميانبر و مسیر خارج از فرايندهاي تعريف شده بروند.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ارتباط برقرار کردن با افراد و مقامات ذي‌نفوذ براي تصدي پست، يک سويه نيست، اين ارتباط‌‌ها پس از انتصاب بدون هزينه نبوده و در اينگونه انتصاب‌ها ناکارآمدي‌ها، افرايش هزينه‌ها، تاخير پروژه‌ها و کاهش بهره‌وري‌ها را شاهد هستيم.
وی افزود: وزارت نيرو در راستاي سياست شايسته‌گزيني، رويکرد فراخوان عمومي براي انتخاب مديران را دنبال مي‌کند که در این رابطه اقدامی مثبت را آغاز کرده ولي هنوز این مهم فرهنگ نشده و باید تبديل به جريان شود.
اردکانیان با اشاره به پویش #هرهفته_الف_ب_ایران اظهار کرد: ما در چارچوب این پويش، 227 پروژه بزرگ در سال قبل به بهره‌برداری رساندیم و 250 پروژه را در سال جاري در دستور کار داريم که اين افتخار براي کل مجموعه صنعت آب و برق  است.
وزیر نیرو با بیان اینکه نقش ما در تبديل رويکرد فراخوان عمومي در انتخاب مديران، يک ارزش مهم مديريتي است، گفت:  اينکه وقت، ذهن و فکر مديران از مسائل حاشيه‌اي رها بوده و دغدغه آنها خدمت‌رساني به مردم باشد، کار بزرگي است.
رئيس شوراي راهبري توسعه مديريت وزارت نیرو در ادامه به اهميت موضوع مديريت تعارض منافع پرداخت و تصریح کرد: يکي از زمينه‌هايي که اگر به درستي به آن پرداخته و براي مديران و کارکنان تبيين شود در سالم‌سازي، پاکسازي، ايمن‌سازي محيط کار و حفظ منابع انساني نقش تعيين کننده‌اي دارد، موضوع مديريت تعارض منافع است.
وی ادامه داد: کارهاي خوب بايد با فرهنگ‌سازي و آموزش محدود به کار شکلي نشده و محتوايي به آنها پرداخته شود. مديريت تعارض منافع در وزارت نيرو بايد تبديل به قاعده و ضابطه شده و افراد آموزش ببينند که يکي از پيش شرط‌های انتخاب مديران از طريق فراخوان، وجود چنين سيستم‌هايي است.
اردکانیان اضافه کرد: بايد مصاديق تعارض منافع به تفکيک سطوح مديريتي احصا شود چرا که وجود تعارض منافع، ممکن است در تصميم‌سازي يا تصميم‌گيري‌هاي افراد تاثير بگذارد. تعارض منافع مفهوم وسيعي داشته و در دنيا هم روي آن کار شده است.
وی در پایان با بیان اینکه دليل ورود کارکنان به موضوعات مصداق تعارض منافع، بعضاً ناآگاهي است، گفت: بخشي از گزارش‌ نهادهاي نظارتي هم ناشي از ناآگاهي مديران و کارکنان از اين موضوعات است. بايد برای مديراني که از طریق فراخوان منصوب می‌شوند، دوره‌هاي تعارض منافع برنامه‌ریزی شود. جدي گرفتن اين بحث‌ها ضروري بوده و در دنيا نيز شاهد پايش، امتحان و آموزش مديران در مباحث تعارض منافع هستیم.
در اين مراسم، وزیر نیرو از دستگاه‌هاي برتر در سطح ملي، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، شرکت تولید نیروی برق حرارتی، برگزيدگان استانی سطح دستگاهي جشنواره شهيد رجايي در مجموع امتیازات شامل شرکت‌هاي برق منطقه‌ای غرب و توزيع نيروي برق شهرستان اصفهان در بخش برق، شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در بخش آب و فاضلاب، شرکت آب منطقه‌اي یزد در بخش آب، همچنين برگزيدگان استانی سطح دستگاهي جشنواره شهيد رجايي در رشد امتیازات شامل شرکت‌هاي برق منطقه‌‎ای سيستان بلوچستان و توزيع نيروي برق کردستان در بخش برق، شرکت آب و فاضلاب استان کردستان در بخش آب و فاضلاب، شرکت آب منطقه‌اي البرز در بخش آب تقدير به‌عمل آورد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

منبع خبر

وزارت نیرو

وزارت نیرو

وزارت نیرو

    نظرات