طرح ۸ ساله برقیکردن قطار تهران ـ مشهد
وزارت راه و شهرسازی ید طولایی در اجرای پروژههای طولانی نه از بعد مسیر بلکه در بعد زمان دارد که از جمله آنها میتوان به فرودگاه بینالمللی امام خمینی و آزاد راه تهران- شمال اشاره کرد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این میان پروژه برقی کردن خط ریلی تهران ـ مشهد اگرچه هنوز آغاز نشده است و طبق آخرین اعلام مسوولان عملیات اجرایی آن دهه فجر آغاز میشود، اما حدود ۸ سال از مطرح شدن طرح و حدود ۵ سال از تصویب آن میگذرد.
بر این اساس مطالعه خط تهران ـ مشهد که کلیه پیش نیازهای فنی از جمله دو خطه بودن، علائمی شدن و قابلیت ارتقای سرعت را داراست، در سال ۱۳۸۲ در معاونت برنامهریزی راهآهن آغاز شد اما به مرحله اجرایی شدن نرسید؛ تا آنکه پس از اثبات اقتصادی بودن طرح، در سال ۱۳۸۵ در سفر اول هیات دولت به استان خراسان رضوی تصویب و مدت زمان اجرای آن از زمان امضای قرارداد ۳۰ ماه اعلام شد. در تیرماه سال ۱۳۸۶ نیز به تایید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری رسید و در آبان ماه ۱۳۸۷ از میان ۲۰ شرکت توانمند اعلام شده برای اجرا، برنده مناقصه معرفی و پس از مدتی با دخالت سازمان بازرسی باطل شد.
اما دیماه سال گذشته مناقصه برقی شدن این خط برای دومین بار برگزار و مهلت آن ابتدا تا ۱۲ اردیبهشت و سپس ۲۰ خردادماه سال جاری تمدید شد.
اگرچه اعلام شده بود که نتایج مناقصه براساس جدول زمانبندی اعلام میشود، اما تمایل مسوولان، اجرای پروژه به روش BOT بود و در نهایت وزارت راه و شهرسازی با بر سر اجرای این پروژه با بخش خصوصی به تفاهم رسید بهطوری که علی نیکزاد- وزیر راه و شهرسازی-اعلام کرد با یکی از فعالان بخش خصوصی برای برقی کردن راهآهن تهران ـ مشهد تفاهم کردهایم و این پروژه با سرمایه بالغ بر چهار هزار و صد میلیارد تومان طی مدت دو سال اجرا میشود.
در این راستا نورالله بیرانوند - مجری طرح برقی کردن راهآهن- با بیان اینکه اجرای این پروژه به روش BOT به قرارگاه خاتم الاوصیا واگذار شده است، گفت: مدت اجرای پروژه در فاز اول دو سال و مدت بهرهبرداری ۳۹ سال تعیین شده است.
وی همچنین به متوقف شدن روند برگزاری مناقصه بینالمللی اشاره و اضافه کرد: ساخت شبکه بالاسری، خط و تامین ناوگان با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت از جزییات این قرارداد است و در فاز دوم توسعه لوکوموتیو و واگن صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه هنوز قیمت بلیت تعیین نشده است، اضافه کرد: بنا شده قیمت براساس عرضه و تقاضا تعیین شود.
طی سالهای اخیر بر توسعه حمل و نقل ریلی به شدت تاکید میشود و برای افزایش سرعت قطارها باید اقدام به برقی کردن خطوط کنیم. از سوی دیگر تا سال پایانی برنامه پنجم باید دو هزار کیلومتر خط آهن برقی شود و این درحالی است که اکنون کمتر از ۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در کشور وجود دارد.
براساس این گزارش گفتنی است، دکتر حمید بهبهانی- وزیر راه و ترابری وقت- در مراسم معارفه صاحب محمدی- مدیرعامل راهآهن - از وی خواست کارهای نیمهتمام مدیرعامل سابق، به ویژه وضعیت برقی کردن قطار تهران ـ مشهد، را به دلیل اینکه بیشتر سفرها به سمت حرم حضرت امام رضا (ع) است، به جد پیگیری کند.
اکنون بیش از ۲۷ماه از آن زمان میگذرد و هنوز عملیات اجرایی این پروژه آغاز نشده است و باید منتظر بمانیم تا مشخص شود که آیا اجرای چنین پروژهای طی مدت دو سال عملی خواهد بود؟
نظرات