ارتقاء جایگاه شان معلمان لازمه توسعه همه جانبه ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا حیدری با بیان اینکه جامعه بزرگ معلمانمشهد یکی از اقشار بسیار تاثیر گذار بر فضای فرهنگی این کلانشهر بوده گفت: تا پیش از شرایط کرونا مدیریت شهری مشهد در ایام بزرگداشت مقام معلم برنامه ویژهای را برای تقدیر از معلمان عزیز، پیشکسوتان و پیشروان عرصه آموزش و فرهنگ سازی در نظر می گرفت. امسال اما با توجه به شرایط ویژه، این امکان مهیا نبود لذا اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به نمایندگی و در حد توان از جامعه بزرگ معلمان و از تنی چند از نامداران پیشکسوت این عرصه تقدیر کردند.
وی در جریان دیدار با یکی از معلمان پیشکسوت شهر مشهد گفت: جناب آقای حاتمی یکی از معلمان فرهیخته و استاد مسلم درس شیمی بودند که بسیاری از دانش آموزان نخبه و چهرههای موفق شهر افتخار شاگردی ایشان را داشتند و امروز وی در دوره بازنشستگی همچنان از دغدغه مندی برای فرهنگ باز نایستاده است. مناعت طبع و عزت نفس از صفات بارز جامعه معلمان بوده و چنین عزیزانی باید به جامعه معرفی شوند.
حیدری افزود: وی با وجود آنکه به دلیل شرایط کرونا و گرفتاری های خانوادگی در دوره بازنشستگی امکان حضور در فضای آموزش و برگزاری کلاس درس را نداشته اما از اقدامات خیر دست نکشیده و همچنان در یک موسسه خیریه آموزشی که از دیرباز مشغول خدمت در آن بوده به تدریس ادامه میدهد. این مهم نشان از روحیه فداکاری و بزرگ منشی جامعه بزرگ معلمان است که در این شرایط نیز نگاهی کاملا انسانی و اخلاق مدار به موضوع علم دارند.
رئیس شورای شهر مشهد در ادامه گفت: از دیگر اقدامات در خور توجه و تقدیر ایشان، راه اندازی سه کتابخانه روستایی با کمک و همراهی چهرههای فرهنگ دوست استان بوده که کاری بسیار با ارزش و نشان از رشد و بلوغ جامعه بوده و به ما یادآور میشود که رفتارهای مدنی در جامعه در حال نهادینه شدن است.
وی با تاکید بر اینکه نگاه و رویکرد حوزه آموزش به پرورش نسل های نوپا باید چند ساحتی باشد، گفت: متاسفانه امروز آموزشها در جامعه ما آموزش های یک بعدی است. در مواردی همچون مهارتهای زندگی، کارهای جمعی و مشارکتی نیاز به آموزش و مهارت آموزی برای جوانان و نوجوانان وجود دارد. امیدهای آینده جامعه باید در مواردی که به توسعه کشور کمک میکند و محصول کار جمعی است تمرین و تجربه داشته باشد. البته کرونا تا حد زیادی به این فضا آسیب زده چراکه مدرسه همیشه کانونی برای تعاملات و ارتباطات اجتماعی تلقی شده و امروز بسیاری از امور به سمت نگاه های فردگرایانه و مجازی سوق یافته است.
وی تاکید کرد: از این رو باید تلاش کنیم با گذر از این شرایط زودتر به روزهای عادی برگردیم و در این بازگشت به طور جدی نیازمند آنیم که مهارت های زندگی و اصولی همچون گفتگو و مدارا، محبت و مهربانی، گذشت و فداکاری، جایگزین رقابتهای ناسالمی بشود که رفته رفته جامعه را فرا گرفته و بخشی از آن متاسفانه از نظام آموزشی سرچشمه می گیرد.
حیدری خاطرنشان کرد: فضای مجازی و آموزش های مجازی نیز باید طوری ترتیب داده شود که به آموزش و انتقال این مفاهیم کمک کند و البته باید فضای اجتماع به نحوی آراسته شود که امکان بروز و ظهور این آموزه ها در رفتارها و کردار جوانان و نوجوانان دیده شود.
البته برای موفقیت در این عرصه باید منزلت، شان و جایگاه معلمان را ارتقا دهیم. اگر معلمین، این معماران توسعه کشور در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند و دغدغههای مسائل معیشتی و امور اولیه زندگی را نداشته باشند می توان امیدوار بود زیربنای مسائل فرهنگی و آموزشی کشور دچار تحول جدی شود.
نظرات