راهآهن شمالغرب؛ حیاتیترین شبکه ریلی کشور
مدیرکل راهآهن شمالغرب کشور با اشاره به اینکه ایمنی ترافیک و پایین بودن میزان استهلاک در مقایسه با حمل و نقل جادهای از مزایای حمل و نقل ریلی بهشمار میرود، گفت: به همین خاطر توسعه شبکه راهآهن از ضروریات این بخش تلقی میشود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسن ماسوری در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان اینکه در پیشرفت و توسعه هر جامعه میتوان به تأثیر عوامل متعددی از جمله توسعه راههای ارتباطی اشاره کرد، افزود: در طول تاریخ بشر، بسته به میزان تحول و تکامل علمی و فرهنگی جامعه، راههای ارتباطی متنوعی ابداع شده که از بین انواع مختلف راهها، راهآهن با ویژگی خاص خود از جایگاه ویژهای برخوردار است.
وی با تأکید بر اینکه بخش حمل و نقل ریلی به طور انکارناپذیر در ارتقای کمی و کیفی اقتصاد و فرهنگ جامعه و همچنین جابهجایی کالاها و انسان و حتی تبادلات فرهنگ و تمدنها نقش اساسی ایفا میکند، تصریح کرد: حمل و نقل در همه اعصار نقش بنیادین در توسعه اقتصادی و صنعتی جوامع داشته و در این میان راهآهن به دلیل برخورداری از ویژگیهای ایمنی حمل و نقل و صرفه اقتصادی و نیز نقش بسیار اساسی در حفظ محیط زیست جایگاه خاصی در میان سایر روشهای حمل و نقل دارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه امکان حمل مقادیر انبوه و در عین حال حمل سریع و سالم کالا توسط راهآهن و جابهجایی مسافران به صورت انبوه، همواره سیاستگذاریهای کلان دولتها در بخش حمل و نقل را به سوی احداث راهآهن متمایل کرده است، اظهار کرد: راهآهن با نقش منحصر بهفردی که در توسعه جوامع داشته و موقعیت خاصی که ایران از نظر استراتژیکی در بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا دارد، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ماسوری از طرحهای توسعهای راهآهن در زمینه احداث خط دوم راهآهن تهران ـ میانه، میانه ـ تبریز، اتصال راهآهن اردبیل به راهآهن سراسری کشور و همچنین احداث خطوط باقیمانده راهآهن ارومیه به عنوان مهمترین طرحهای این منطقه یاد کرد و گفت: با توجه به مواردی که مطرح شد، راهآهن شمالغرب کشور جزو حیاتیترین شبکههای ریلی بهشمار میرود.
نظرات