الگوی معماری خدمات مدیریت بحران در راههای برونشهری
پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس طی پژوهشی موفق به ارائه الگوی معماری ITS خدمات مدیریت بحران در راههای برون شهری شدند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کشور ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و وضعیت زمینشناختی از جمله کشورهای سانحهخیز دنیا به شمار میآید و همه ساله به دلیل بروز حوادث طبیعی، خسارات و تلفات زیادی به کشور وارد میشود.
مهندس احمد دهقانی، کارشناس ارشد مهندسی عمران- راه و ترابری دانشکده عمران- محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس که این پژوهش را با راهنمایی دکتر محمود صفارزاده طراحی و اجرا کرده، ضمن بیان این مطلب در خصوص اهمیت راهها در مدیریت بحران گفت: نقش راهها در مدیریت بحران از دو جنبه دارای اهمیت است. جنبه اول تاثیرات نامطلوب بحران بر بهرهبرداری از جادههایی که موجب اتصال شهرها به یکدیگر میشود و دیگری نقش شبکه حمل ونقل در کاهش آسیبهای ناشی از بحران ایجاد شده و خدمت رسانی به مناطق آسیب دیده است.
وی در ادامه به سیستمهای هوشمند حمل ونقل (ITS ) اشاره کرد و افزود: کارایی روشهای قدیمی در شرایط بحرانی مطلوب نیست که این ناشی از به روز نبودن اطلاعات شبکه و نیز تاخیر در زمان پاسخ است. بهرهگیری از توسعه فناوری در بخش مدیریت حمل ونقل باعث ایجاد شکل نوینی از کنترل و مدیریت شبکه حمل ونقل به نام سیستمهای هوشمند حمل ونقل (ITS ) شده است. سیستمهای هوشمند حمل ونقل دربرگیرنده تمام سیستمهای پیشرفته کنترل ترافیک بوده که از سه بخش دریافت اطلاعات، پردازش اطلاعات و ارائه نتایج حاصل از پردازش تشکیل شده است.
دهقانی تاکید کرد: تکنولوژی ITS راهی جهت هماهنگ کردن تقاضای سفر با عرضه، جلوگیری و کاهش حوادث، کاهش تلفات، کم کردن اثر بحرانها و سایر رویکردهای حمل ونقلی است.
وی همچنین به تشریح طرح پژوهشی خود پرداخت و گفت: در این پژوهش با در نظر گرفتن شرایط موجود در ایران روندی برای طراحی الگوی معماری فیزیکی ITS به منظور همکاری و تبادل اطلاعات بین اجزای سیستم حمل ونقل و ارگانهای فعال در زمینه مدیریت بحران ارائه شد.
دهقانی در ادامه خاطرنشان کرد: ابتدا اطلاعات مربوط به مشکلات و کمبودهای زیرساختی در منطقه موثر جمعآوری شد و سپس وظایف هر یک از پشتیبانان و ملزومات عملکردی سیستمهای مورد استفاده در بخشهای مختلف مدیریت بحران تعیین شد. در نهایت الگوی معماری ITS شامل ارتباطات بین اجزای فیزیکی سیستم و جریانهای اطلاعاتی در راستای اهداف تعیین شده ارائه شد. همچنین تمامی روند لازم برای الگوی معماری ITS خدمات مدیریت بحران با انجام مطالعه موردی محور کرج-چالوس به صورت عملی تشریح شد.
نظرات