فن­اوری‌­های نوین در عملیات برف‌­روبی و یخ‌­زدایی

فن­اوری‌­های نوین در عملیات برف‌­روبی و یخ‌­زدایی

شهریار تبریز / آذر کریم‌­زاده: از آنجایی که شرایط پایه از شهری به شهر دیگر بسیار متفاوت است، ممکن است "بهترین عمل" وجود نداشته باشد. با این حال، گزارشی که رویکردهای مختلف را گرد هم می­‌آورد، راهنمای بسیار خوبی برای توسعه روش‌­های متعدد یا مقابله با پیامدهای لجستیکی پوشش برف خواهد بود. از این رو، دولت­‌های محلی با یک چالش منحصر به فرد روبرو هستند : از یک سو، همه مشتاق برای برف­روبی سریع و کارآمد هستند. از سوی دیگر، اجرای آن هزینه دارد و هیچ کس نمی­‌خواهد برای زیرساخت­‌های برف­روبی که به ندرت استفاده می‌­شود، هزینه بپردازد.

برف‌­روبی از خیابان­‌ها و جاده‌­ها با استفاده از وسایل نقلیه تخصصی توسط خدمات راه­‌های عمومی شهری، منطقه‌­ای و کشوری یا توسط شرکت­‌های خصوصی که با مقامات قراردادی دارند انجام می­‌شود . در مورد جاده­‌ها و دسترسی­‌های خصوصی، آنها به مالکان واگذار می­‌شوند که برف­‌روبی را شخصاً انجام می­‌دهند یا آن را به شرکت‌های تخصصی واگذار می‌­کنند. بنابراین حذف برف بخشی از زمینه نگهداری زمستانی برای حفظ شرایط ایمنی و تداوم فعالیت­‌های اقتصادی است.

یک چالش منحصر به فرد

در سطح زمین، برف شهری می­تواند یک خطر زیست­‌محیطی باشد. به جای خود برف، پاک کردن آن است که می­‌تواند مشکل ­ساز باشد. نمک هنوز یک راه حل بسیار رایج در بسیاری از کشورها است، اما روان‌اب نمکی از جاده­‌ها در نهایت بر روی آب­‌های سطحی و زیرزمینی و همچنین شیمی خاک، حیات وحش و در نهایت مردم تاثیر می­‌گذارد. در سال ۲۰۰۴ کانادا نمک را سمی اعلام کرد چرا که برف شهری پاک شده اغلب مملو از زباله است. در سال ۲۰۱۵، بوستون مجبور شد با ۱.۵ متر برف در یک ماه و تقریباً دو برابر آن در تمام زمستان، یعنی ۲.۸ متر برف مقابله کند. این شهر ۱۱ محل برف­‌روبی را به عنوان منطقه تخلیه ایجاد کرده است. تمام آن برف حاوی ۸۰ تن زباله، از بسته ­بندی شیرینی ­پزی گرفته تا دوچرخه بود. برخی از شهرها، حتی در کشورهای ثروتمند و توسعه ­یافته، هنوز برف اضافی را با ریختن آن در آبراه ­ها همراه با همه زباله­‌ها و آلاینده ‌های موجود در آن دفع می­‌کنند : یک راه حل شهری یک مرحله ‌ای بدون آینده. در شهرهای پوشیده از برف، کاربران حمل‌ونقل عمومی می‌توانند از پیاده‌روها و پله‌های برقی مجهز به رادیاتور برای لغزندگی کمتر بهره ببرند، دو اقدامی که کار کلی برف­‌روبی را آسان­تر می­‌کند. در سال ۲۰۱۰، تقاضا برای نمک به حدی بود که بسیاری از جوامع در شمال آلمان مجبور به ترک استفاده از آن شدند. با این حال، راه حل­‌های دیگری در سطح خصوصی امکان پذیر است.

رویکردهای جالب در رابطه با برف­ روبی

چگونه شهرهای سراسر جهان از شر برف خلاص می‌­شوند؟ متداول­ترین راه حل این است که آن را پاک کنید، حمل کنید و در جایی رها کنید. به عنوان مثال، در مینیاپولیس (مینسوتا، ایالات متحده)، برف به یک زباله­‌دانی عمومی بزرگ منتقل می­‌شود. بوستون از تعدادی "سایت­‌های برف­روبی" برای ذخیره برف استفاده می­‌کند و در صورت نیاز، شیکاگو می­‌تواند از ۵۰۰ مکان شهری، از باغ­‌های عمومی گرفته تا پارکینگ ‌ها استفاده کند. برخی از شهرها فقط برای سهولت در ترافیک خیابان‌­ها را پاکسازی می­‌کنند. با این حال، شهرهای کانادا مانند مونترال و تورنتو نیز تلاش ‌های قابل توجهی برای پاکسازی خیابان­‌ها از برف انجام می­‌دهند تا فضاهای پارک ماشین آزاد شود. پس از طوفان شدید برف، آنها پارکینگ خیابان به خیابان را ممنوع اعلام کرده و فضاهای رایگان در آن محدوده ‌ها را فراهم می‌­کنند. این شرایط موقتی امکان از بین بردن انبوه برف‌ها را فراهم می‌­کند که مکان‌های رزرو شده برای وسایل نقلیه را به هم می­‌زند.

علاوه بر این، در سئول (کره جنوبی)، کیت‌­های برف ‌روب رایگان در بیش از ۱۲۵۰ مکان در سراسر شهر برای تشویق مشارکت کاربران موجود است. در بخش‌هایی از ژاپن، سیستم‌های آبپاش در جاده‌ها با پاشیدن آب گرم‌تر زیرزمینی، خیابان‌ها را پاکسازی می­‌کنند. در ایالات متحده، شهر هلند در میشیگان یک سیستم بازیابی حرارت هدر رفته برای پاکسازی خیابان‌­های پوشیده از برف ایجاد کرده است. در کشورهایی چون چین و روسیه از یک فن­آوری به نام دانه دادن به ابرها استفاده می ­شود که روش خاصی جهت باردار کردن ابرها بوده و به ذوب بیش از پیش برف می­‌انجامد. در این روش ساختار کریستال­‌های برف در اثر استفاده از بخارهای حاوی مواد شیمیایی ازجمله یون نقره، پودر سیمان یا یخ خشک به داخل ابرها دستخوش تغییرات شده بنابراین نقطه ذوب برف بالا رفته و خیلی سریع آب می­‌شود. سرانجام، در کشور نروژ نیز برف‌­روبی عظیم ­الجثه ساخته شده که معادل ۲ هزار اسب بخار قدرت داشته و توان پارو کردن برف را تا چهار و نیم برابر در عرض یک ساعت دارد.

استراتژی برف ­زدایی

هدف این استراتژی برف ایجاد، برقراری ارتباط و هماهنگ کردن عملیات­‌های مختلف برف­‌روبی در سراسر قلمرو است. استانداردهای عملیاتی و همچنین ضرب­الاجل‌هایی را با فعالیت برای تمام جاده­ها و پیاده‌­روها تعیین می­‌کند. این خط مشی در شرایطی که عادی تلقی شود اعمال می ‌شود. در صورت وقوع یک طوفان برف بزرگ (بیش از ۴۵ سانتی­متر)، کوکتل­‌های آب و هوا، رویدادهای خاص، اقدامات اضطراری و غیره، ضرب‌­الاجل‌­های ذکر شده در استراتژی ممکن است محقق نشود. در طول فصل زمستان، در برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و کانادا دپارتمان فعالیت ‌های عمومی شهر بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر از خطوط خیابانی و ۱۱۰۰ کیلومتر پیاده‌­رو را تعمیر و نگهداری می­‌کند. استراتژی برف بر اساس محورهای اصلی زیر تدوین شده است :

چشم‌­انداز استراتژیک، ایمنی کاربران و روان­‌سازی جریان ترافیک، بهینه ­سازی منابع، توسعه پایدار، برابری در سطح خدمات و حمل و نقل عمومی. با این استراتژی، شهر می­‌خواهد سابقه زیست‌محیطی خود را با اجرای استراتژی‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای بهبود بخشد که به هدف مدیریت پاشیدن برف بر زمین، به حداقل رساندن حرکت خودروهای شخصی، کاهش تعداد گذرگاه ­ها در یک خیابان، اتخاذ مدیریت بهتر مواد مذاب و ساینده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

روش‌­های نگهداری زمستانی

کنترل برف و یخ در جاده­‌ها با استفاده از مواد شیمیایی یخ‌­زدا یک فعالیت مهم در نگهداری زمستانی است. در شبکه راه­‌های اصلی، به طور کلی از کلرید سدیم استفاده می­‌شود. مطالعات مختلف و تجربیات عملی کارایی بالای عملکرد کلرید سدیم را با توجه به ایمنی راه و اقتصاد ملی ثابت کرده است. روش‌­های پیاده‌­سازی در سال­های اخیر در سراسر جهان رو به بهبود بوده است. نمک پیش­ مرطوب­ شده و استفاده از آب نمک به تنهایی به طور گسترده‌­ای در جاده‌­ها و مسیرهای دوچرخه­سواری رایج است. با این حال، تحقیقات نشان می‌­دهد که حتی با نمک پیش ­مرطوب­ شده در آب نمک ۳۰ درصد، پتانسیل صرفه ­جویی در نمک با فن­آوری پیش­مرطوب شده به طور کامل محقق نمی‌­شود. بنابراین، پخش­ کننده‌های جدیدی توسعه یافته‌اند که سهم بیشتری از آب نمک و یا اجرای آب نمک به تنهایی توسط نازل‌های اسپری را ممکن می‌سازد.

در سراسر جهان، پروژه ‌های علمی و رویکردهای عملی در مورد عوامل یخ­زدا و کاربرد آنها انجام می­ شود. علاوه بر تکنیک ­های پخش، حسگرهای موبایل نیز برای تعمیر و نگهداری زمستانی توسعه یافته­اند. چنین حسگرهایی به منظور اندازه­گیری اطلاعات حیاتی برای زنده ماندن در زمستان مانند دما، شرایط جاده و ضخامت لایه­های آب و یخ توسعه یافته­اند. با اندازه­گیری­های دقیق از شبکه­ای از حسگرها، ارائه این اطلاعات به کاربران جاده نیز امکان­پذیر خواهد بود. این کار را می­توان با استفاده از رابط­های وب انجام داد که در آن مسیرهای بالقوه به سمت مقصد کاربر در جاده می­توانند قبل از حرکت بررسی شوند. رسانه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند راه‌های دیگری برای انتقال این اطلاعات خواهند بود. اگر کاربران در حال حاضر در راه باشند، می­توانند با استفاده از علائم دیجیتالی جاده یا سایر ابزارهای مشابه از آنها مطلع شوند.

در مقایسه با جاده ­های روستایی یا بزرگراه­ها، رانندگی زمستانی در شهرها از بسیاری جهات متفاوت است. شیوه­های مختلف حمل و نقل، کمبود فضا برای ذخیره برف، جاده­های اغلب بسیار باریک و خیابان ­های یک طرفه، برنامه­ ریزی جاده­ های زمستانی را بسیار پیچیده می­ کند. تعدد فعالان مسئول (شهرها، ساکنان، شرکت­های حمل و نقل عمومی و غیره) منجر به فواصل و زمان­های مختلف خدمات در جاده­های مجاور یا در قسمت­های مختلف جاده (پیاده­ رو، مسیر دوچرخه­سواری، خط اتوبوس، خیابان) می­ شود.

یکی از ویژگی ­های شهرها مناطق پیاده ­رو با تعداد زیادی از مردم در حال پیاده ­روی و خرید در آنجا هستند. پس از آن نگهداری زمستانی در دوره ­های اوج یک چالش است. بنابراین انجام تعمیرات زمستانی شبانه برای داشتن مناطق عابران پیاده تمیز و عاری از یخبندان در روز ضروری است. چالش دیگر کمبود فضا برای ذخیره موقت برف در مناطق شهری است. برای حذف برف از مناطق ترافیکی عمومی باید آن را تخلیه کرد. برخی از شهرها محدودیت ­هایی برای ذخیره و تخلیه برف­های آلوده دارند که باید برداشته شده و به خارج از مراکز شهر منتقل شوند. حتی اگر مناطق بزرگی وجود داشته باشد که بتوان برف را آنجا ذخیره کرد، این مکان­ها اغلب توسط مبلمان و تجهیزات شهری اشغال می ­شوند. با توجه به درصد بالای سطوح آب­ بندی شده، خاک­های متراکم شده و سایر عوامل محیطی، درختان و سایر گیاهان نسبت به خاک طبیعی در کنار جاده­های بین شهری با مشکلات بیشتری مواجه هستند. بنابراین استفاده از کمترین میزان ممکن از محصولات پخش­کننده در نگهداری زمستانی شهری بسیار مهم است. تعدد شیوه­های حمل و نقل (اتوبوس، تراموا، مترو، هواپیما...) بسیار زیاد است و به دلیل مسائل سیاسی برای کاهش استفاده از خودرو در آینده حتی بیشتر از این خواهد شد.

بررسی طرح برف شهرداری در مونترال

مانند هر سال، خدمات فنی شهرداری به سختی کار می­کند تا عابران پیاده و رانندگان بتوانند با خیال راحت تردد کنند. با کوچک­ترین هشدار هوای زمستانی، مجدداً طرح برف شهرداری فعال می­ شود.

در خصوص برف­روبی  از مسیرها، توافقی بین اپراتور و بخش فنی می­تواند مهارت هر یک و همچنین تعهدات آنها را در زمینه نگهداری زمستانی مشخص کند. بنابراین، مشاهده می­کنیم که خطوط اتوبوس به طور کلی در سطوح خدماتی مقامات محلی در نظر گرفته می‌شوند و اغلب زمانی که در جاده هستند اولویت داده می‌شوند. مسیرهای تراموا یا حمل و نقل عمومی در سایت خود معمولاً توسط بخش فنی مقامات محلی یا اپراتور حمل و نقل عمومی مراقبت می­شود. این وسایط حمل و نقل به دلیل ماهیت ساختاری آنها برای شهر و مشکلات پردازش آنها مانند دسترسی به مسیرها، به طور کلی موضوعات خاصی را در بر می­گیرند. تا آنجا که به تراموا مربوط می­شود، چندین اپراتور برای جلوگیری از تشکیل یخ در خطوط و تجمع برف، آنها را در شب خالی می­کنند. دپارتمان فنی همچنین ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی را در زمانی که در پیاده‌رو قرار دارند که خود برف را پاک می­کند، در نظر می­گیرد. در نهایت، دسترسی به انبارهای حمل‌ونقل عمومی پردازش می‌شود، مگر اینکه بخشی از محدوده مورد رسیدگی بخش فنی نباشد. در این مورد، ممکن است همکاری با شهرداری محل دپو در نظر گرفته شود تا امکان تداوم خدمات برای گردش حمل و نقل عمومی فراهم شود.

زمان کار در طول بحران

یک وضعیت بحرانی زمستانی می­ تواند چندین روز ادامه داشته باشد. در این زمینه باید به ساعات کار و زمان استراحت نیروی کار توجه ویژه­ای شود. در عمل، به نظر می­رسد ضروری است که از آغاز بحران، همه منابع سرویس را مستقر نکنیم تا بتوانیم شرایطی را که احتمالاً ادامه دارند، پیش­بینی کنیم.

کیفیت برف­روبی بسته به فضای موجود برای عبور خودروهای برف­روب در نوسان است. در برخی جاها، به‌ویژه محله‌های متراکم‌تر، خیابان­ها یا پیاده ­روهای باریک‌تر، محدودیت­های برف­روبی با حضور وسایل نقلیه پارک شده در خیابان افزایش می‌یابد. مقررات پارکینگ کلید برف­روبی کارآمد، مدرن کردن خدمات و انعطاف­پذیری بیشتر است. شهر می­ خواهد با شهروندان همکاری کند تا راه حل­ های مطلوبی را بیابد تا از کیفیت و کارایی برف­روبی اطمینان حاصل کند و در عین حال پارک کردن را برای کوتاه­ترین زمان ممکن، در دوره­های محدودتر و هدفمندتر ممنوع کند.

برف­ روبی  و یخ­زدایی جاده­ ها

کیفیت برف ­روبی ضامن موفقیت عملیات یخ­زدایی جاده است. در واقع هرچه برف کمتری در جاده باشد، عملیات یخ­زدایی موثرتر است. بنابراین جاده با سرعت بیشتری به شرایط ترافیکی ایمن باز می­گردد. یکی از موادی که بیشتر توسط اداره مربوطه در شهرداری برای نگهداری شبکه راه­ها استفاده می­ شود، کلرید سدیم است. هنگامی که در محلول (آب نمک) قرار گرفت، نقش آن جلوگیری از چسبیدن برف و یخ به جاده یا شکستن لایه برف یا یخی است که قبلاً تشکیل شده است.

برای موثر بودن، نمک باید به مقدار کافی در مکان­های مناسب و در زمان مناسب استفاده شود. به رطوبت، گرما و زمان نیاز دارد تا حل شود و آب نمک به اندازه کافی برای پاکسازی مسیرها تشکیل شود. بنابراین، گسترش آن به ندرت در دمای سطح جاده زیر ۱۵- درجه سانتیگراد انجام می­شود، دمایی که برای عملکرد مطلوب مناسب تلقی نمی ­شود. در هوای سرد که شرایط جوی جاده اجازه استفاده موثر از نمک در جاده را­ نمی ­دهد، پخش مواد ساینده (ماسه، سنگ­های کوچک) در اولویت قرار دارد. ساینده ­ها هیچ اثر ذوبی روی برف یا یخ ندارند. در عوض، نقش آنها ایجاد چسبندگی لازم بین تایرهای خودرو و جاده و ایجاد امکان سفر ایمن است.

ابزار مداخله

پرسنل مسئول عملیات پخش مواد از نمودارهای پخش برای تصمیم­ گیری آگاهانه استفاده می­کنند. این ابزارها مفاهیم اصلی آب و هوای جاده را در بر می­‌گیرند و حاصل تجربه و دانش پرسنل تعمیر و نگهداری این بخش هستند. آنها یک پایه محکم برای استفاده موثرتر از مواد در طول عملیات تعمیر و نگهداری زمستانی فراهم می­ کنند. به منظور به دست آوردن اطلاعاتی که به تصمیم ­گیری کمک می­ کند، وزارت دارای شبکه­ ای متشکل از ۵۰ ایستگاه هواشناسی جاده‌­ای ثابت و بیش از ۲۲۵ ایستگاه سیار هواشناسی جاده­ای است که در خودروهای وزارتخانه نصب شده‌­اند. این شبکه از ایستگاه­ها اطلاعاتی را در مورد : دمای سطح مسیرها، دمای هوا، ترافیک شبکه، دمای نقطه شبنم، جهت و قدرت باد و رانندگی برف­روب ارائه می­دهند.

رانندگان برف­روب خدمات ضروری را به مردم ارائه می­دهند : آنها جاده­ها را در فصل زمستان قابل دسترس و ایمن می­کنند. به عنوان بخشی از کار خود، آنها باید تکنیک­های برف­روبی و پخش دقیق را اتخاذ کنند. بنابراین، برای اینکه برف از جاده‌­ها پاک شود و مواد به طور موثر در جاده پخش شوند، کامیون­‌های برف­روب به دلایل زیر باید با سرعت کمتری نسبت به شبکه حرکت کنند :

· رانندگی با سرعت بسیار بالا بر کیفیت برف­روبی تاثیر می­‌گذارد.

· در سرعت خیلی زیاد، برف پخش شده ممکن است تا حدی به جای اینکه از جاده رانده شود، پشت خودرو بیفتد و دید عملیات را برای کاربر کاهش دهد.

· پخش کردن نیز زیاد موثر نیست، زیرا مواد در خارج از خط ترافیک پراکنده می­شوند.

با توجه به میزان برف­روبی در شبکه بزرگراهی متشکل از بیش از دو خط در مناطق شهری، اغلب عملیات با استفاده از چندین وسیله نقلیه انجام می‌­شود که هر کدام برای پاکسازی یکی از خطوط ترافیکی کار می­‌کنند. این تکنیک "برف­روبی  با ساختاری فشرده" نامیده می­شود. بنابراین، کامیون‌­های برف­روب چاره‌­ای ندارند جز اینکه در مسیر خود بمانند تا پاکسازی شوند، حتی اگر مسیر گذر باشد. تلاش برای وارد کردن یا برگرداندن یک سازه گاوآهن محکم ایمن نیست. اگرچه این عملیات ممکن است معایبی برای کاربران شبکه داشته باشد، با این وجود برای ایمنی آنها و حفظ سیال بودن شبکه ضروری است.

مسیرهای زیست­ محیطی زمستانی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، استفاده از نمک جاده در زمستان ضروری است. با این حال، اجتناب از استفاده بیش از حد و مدیریت مسئولانه استفاده از آن مهم است. به منظور حفاظت از محیط زیست، برخی از جاده­ها در شبکه این وزارتخانه به عنوان مسیرهای زیست­ محیطی زمستانی تعیین شده ­اند. این مسیرهای زمستانی جاده ­ای است که تحت یک روش تعمیر و نگهداری جایگزین قرار دارد، به این معنا که فعالیت­ های برف‌­روبی از جاده تشدید شده و استفاده از مواد ساینده ترجیح داده می­ شود. لازم به ذکر است که معیارهای خاصی بر اجرای چنین رویکرد نگهداری حاکم است :

۱. اولویت ایمنی راه؛

۲. حمایت جامعه؛

۳. تاثیر بر یک یا چند منطقه آسیب­پذیر (تالاب یا محیط آبی، زیستگاه حیات وحش و غیره).

مسیرهای زیست­محیطی زمستانی ترکیب توسعه پایدار و سفر ایمن را ممکن می­‌سازد.

در نقاط مختلف جهان، اپراتورهای تحقیقات و عملیات تعمیر و نگهداری زمستانی در حال توسعه روش ­ها و فن­آوری ­های جدید برای بهبود کار برف­روبی و کاهش قابل توجه نمک جاده مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری زمستانی جاده ­ها، ریل­ ها، بزرگراه­ ها، پیاده­ روها و پارکینگ­ ها در زمستان هستند. تجهیزات مدرن این پیشرفت‌ها را برای کاهش استفاده از نمک جاده، مدیریت اثرات زیست‌محیطی، بهبود رانندگی در زمستان، ایمنی و تحرک و کاهش هزینه‌های کلی ترکیب می­کنند.

اثرات زیست ­محیطی در مقابل منافع آن

هر ساله مطالب زیادی در مورد اثرات زیست­‌محیطی مواد شیمیایی ضدیخ و یخ زدا بیان و چاپ می‌­شود. در حالی­که مطالب اندکی در مورد منافعی که برای کیفیت سفر به همراه دارد بیان می­‌شود. واقعیت این است که مواد شیمیایی ضدیخ و یخ­زدا نقش مهمی در جابجایی ایمن کالا و مردم دارند. زمانی که این مواد بارها و به میزان زیادی استفاده شوند می­‌توانند موجب آلودگی آب­های مصرفی شوند. البته توجه شود که میزان خسارتی که وارد می­شود بستگی به نوع و کاربری آب مصرفی دارد و در ضمن به سیستم زهکشی طراحی شده جهت تخلیه آب­های سطحی نیز وابسته است. آب­های سطحی به اندازه آب­های زیرزمینی نسبت به مواد شیمیایی حساس نیستند به این دلیل که جریانی که در این آب­ها وجود دارد باعث می­شود مواد شیمیایی مایع بلافاصله پس از ورود به آب­های سطحی با آن ترکیب شده و در نتیجه رقیق شوند. مواد شیمیایی از طریق خاک به سفره آب زیرزمینی نفوذ می­‌کنند و چون در آب­های زیرزمینی جریان وجود نداشته یا کند است لذا مواد شیمیایی درون این نوع آب­ها حل نمی­‌شوند. استات منیزیم کلسیم و استات پتاسیم از جمله موادی هستند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می­‌کنند، زیرا این مواد حاوی اسیدهای تجزیه‌­پذیر ضعیفی هستند. کلرید سدیم و کلرید کلسیم و کلرید منیزیم موادی هستند که یون­‌های آنها بر روی سطح جاده باقی می ­ماند و در نتیجه این یون­‌ها نه فقط موجب آلودگی آب ­های زیرزمینی می­‌شوند بلکه موجب خوردگی سازه‌­های پل­‌ها و وسایل­ نقلیه نیز می­‌شوند.

در مونترال، برف­روبی هوشمند شامل دو مرحله است :

برای شهروندان :

– اپلیکیشن موبایل Info-Neige MTL: برنامه­ریزی و پیشرفت عملیات بارگیری برف و ممنوعیت پارک را به اطلاع شهروندان می­‌رساند.

– نقشه ای که در سایت برف­روبی شهر موجود است، پیشرفت برف­روبی را برای هر طرف خیابان در روز و شب نشان می­دهد. این کارت رابطی مناسب برای تلفن‌­های هوشمند و تبلت­‌های دیجیتال ارائه می‌­دهد.

- سیستم INFO-Remorquage: توسط سرویس پلیس مونترال استفاده می­‌شود و در وب­سایت شهرداری موجود است، عملکردهای جستجو را با موقعیت جغرافیایی بهبود می‌­بخشد و دسترسی به اطلاعات را برای شهروندان در یک وسیله نقلیه یدک­ شده تسهیل می­‌کند.

برای شهر :

- Planif-Neige توسط مناطق شهری برای برنامه­‌ریزی مسیرهای بارگیری برف استفاده می­‌شود. نشان دهنده پیشرفت عملیات است و برنامه‌­هایی مانند INFO-Neige MTL و نقشه وب را با داده­‌های باز پوشش می­‌دهد.

– SIT-Neige شامل یک سیستم و تجهیزات مسافت­ یاب است که برای مدیریت تراکنش‌­های مربوط به عملیات بارگیری و دفع برف استفاده می­‌شود.  GPS ها اطلاعات مکان برف‌زن را به برنامه‌های Info-Neige MTL و نقشه برف‌کشی ارائه می‌کنند.

برف­روبی هوشمند : راه­حل هوشمند برای مدیریت برف­روبی  و توزیع وسایل نقلیه حمل برف

شهر Trois-Rivières در کشور کانادا، زمستان گذشته یک سیستم کاملاً جدید برف­روبی به نام SIRV را ارائه کرد که اجازه می­داد تا میزان انتشار گازهای گلخانه­ای و همچنین هزینه­‌های مربوط به عملیات برف­روبی را کاهش دهد. سیستم جدید اعزام خودرو به وسیله کامپیوتر، امکان ردیابی مکان­‌های نیاز به برف­روبی را در زمان واقعی به ناوگان برف‌افکن می‌دهد تا تعداد بهینه­‌ای از کامیون‌ها را بر اساس مسافت طی شده، تعداد کامیون‌های منتظر و همچنین مناطق محدودیت عبور کامیون ارسال کند.

این سیستم جدید امکان بهینه­ سازی حرکت کامیون­‌های حامل برف را فراهم می‌­کند. هر کامیون مجهز به یک تراشه است که اسکنر آن را در محل تخلیه برف تشخیص می‌­دهد. هنگامی که کامیون از جلوی این اسکنر عبور می­‌کند، به سمت جایی که باید برف خود را جمع کند هدایت می­‌شود تا از منتظر ماندن چندین کامیون پشت لودر جلوگیری شود، که همچنین از منتظر ماندن برف­روب­ها به دلیل نداشتن کامیون و در نهایت این که چندین کامیون برای همان برف­ روب وجود دارد جلوگیری می­‌کند . این روش باعث صرفه­ جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه ­ای می­ شود.

بهینه سازی عملیات

سیستم پیاده ­سازی­ شده در این شهر یک راه ­حل کامل برای مدیریت عملیات برف­روبی ارائه می­ دهد:

دسترسی به انبارها، صورتحساب عمومی / خصوصی، مدیریت تامین­کنندگان، مدیریت وسایل نقلیه حمل و نقل، مدیریت برف ­افکن ­ها، توزیع خودکار وسایل نقلیه حمل برف، نظارت برف­روبی در زمان واقعی (GPS)، گزارش بهره­وری برف ­افکن­ ها، گزارش بهره ­وری کامیون. این راه ­حل امکان آن را فراهم می ­آورد که به طور خودکار و ایمن تعیین شود که آیا تخلیه در انبار از بار یک عملیات عمومی است یا از یک بار خصوصی (خواه از یک برف­روب شهری یا نه). بنابراین سیستم مقادیر برف را برای هر انبار و صورت حساب مدیریت می­‌کند. به علاوه، زمانی که یک برف‌افکن انبار را ترک می‌­کند، با استفاده از یک صفحه نمایش که نشان می‌دهد راننده باید برای بار بعدی کجا برود، به‌طور خودکار به سمت بهینه‌ترین برف­افکن هدایت می‌شود.

فن­آوری

فن­آوری مورد استفاده، تجهیزات پیشرفته و همچنین نرم­ افزار مدیریت سرویس گیرنده- سرور و فرآیندهای پیشرفته را ترکیب می‌­کند تا بدون توجه به شرایط، کارایی عملیات را تضمین کند. تراشه‌خوان‌های قوی RFID در انبارها نصب شده‌اند که امکان دسترسی به سایت، کنترل موانع و همچنین مدیریت تخلیه را فراهم می‌کنند. هر دستگاه برف ­افکن مجهز به یک تراشه خوان RFID برای مدیریت بار، یک مودم سلولی و یک گیرنده GPS برای موقعیت‌یابی بلادرنگ است. هر وسیله نقلیه حمل برف مجهز به یک تراشه است که نیازی به نصب خاصی ندارد چرا که قابل اعتماد، ایمن و ارزان است. زمانی که یک وسیله نقلیه از انبار خارج می‌­شود، یک الگوریتم قدرتمند مقصد بهینه بعدی را محاسبه می‌­کند. این مقصد را می­توان بر روی یک صفحه نمایش نصب شده در خروجی انبار، ارسال از طریق SMS یا دیکته شده از طریق امواج AM / FM منتقل کرد.

مدیریت تخلیه

این سیستم امکان مدیریت آسان تخلیه برف را برای هر انبار فراهم می­کند که می­تواند به طور دقیق و خودکار تعیین کند که آیا تخلیه بار از یک عملیات عمومی است یا از یک پیمانکار خصوصی. برای دستیابی به این هدف، تشخیص می­‌دهد که آیا تراشه نصب­ شده روی وسیله نقلیه قبلاً توسط یک تراشه­ خوان بر روی یک برف­روب عمومی خوانده شده است یا خیر.

بهره ­وری عملیات

حجم زیادی از اطلاعات در مورد استفاده از برف ­افکن­ ها، وسایل حمل و نقل و همچنین زمان انتظار توسط سیستم جمع ­آوری می ‌شود. بنابراین، امکان تهیه گزارش بهره ­وری برف ­افکن­ ها برای یک عملیات وجود دارد. این گزارش شاخصی از کاربرد برف‌افکن در حین کار را تولید می­کند که تعداد متر مکعب پرتاب در ساعت توسط هر برف­افکن را نشان می‌دهد. هدف به حداقل رساندن زمان استندبای برف‌­افکن و عدم بارگیری وسایل نقلیه و در نتیجه به حداکثر رساندن این شاخص است. گزارش بهره‌­وری نیز برای وسایل نقلیه حمل و نقل در دسترس است تا از میانگین زمان بین بارگیری و تخلیه با توجه به مسافتی که باید طی شود مطلع شود.

توزیع هوشمند

یکی از نوآوری­‌های اصلی این پروژه، ماژول توزیع منحصر به فرد برای وسایل نقلیه حمل برف است. هنگامی که یک وسیله نقلیه از انبار خارج می‌شود، یک الگوریتم مقصد بهینه بعدی (برف‌افکن) آن را محاسبه می‌کند. شماره برف‌افکن، منطقه آن و آدرس فعلی آن بر روی یک پانل بیرونی نمایش داده می‌شود یا از طریق امواج AM/FM مخابره می‌شود تا اپراتور راننده را از مقصد بعدی­اش مطلع کند. الگوریتم توزیع چندین فاکتور مانند موقعیت برف­ افکن‌ها، زمان سفر بین انبار و هر برف‌افکن، مناطق محدودیت برای انواع خاصی از کامیون‌ها، تعداد کامیون‌هایی که در حال حاضر در حال حرکت هستند یا در انتظار هر برف‌افکن هستند را در نظر می­گیرد. این سیستم با استفاده از تمام این عوامل، برف‌افکن بعدی را که به کامیون‌ها اختصاص داده می‌شود، تعیین کرده و در عین حال اطمینان می‌دهد که کامیون‌ها به گونه‌ای توزیع ‌شوند که هیچ برف‌افکنی کمبود کامیون نداشته و یا کامیون‌های زیادی در انتظار نداشته باشد. هدف از الگوریتم کاهش زمان انتظار کامیون و افزایش شاخص بهره‌وری برف‌افکن ­هاست. هنگامی که این تعادل حاصل شد، سیستم ممکن است کاهش تعداد کامیون­ها را برای عملیات فعلی پیشنهاد دهد.

روش‌­های نوآورانه یخ­زدایی

در مقایسه با متدهای سنتی، روش‌­های پیش­گیری از یخ­زدگی و یخ‌­زدایی با تهیه محلول­‌های نمکی راهکارهای موثری در کاهش هزینه­‌های اقتصادی و پیامدهای زیست­ محیطی بوده‌­اند. از طرف دیگر با مقایسه میزان کارایی و تاثیرات زیست ­محیطی مواد مورد استفاده، محلول کلرید منیزیم ماده بسیار مناسبی به عنوان جایگزین نمک است و اثرات زیست­ محیطی کمتری را در بر دارد. روش‌­های بدیعی برای یخ­زدایی معابر در کشور ژاپن استفاده می­‌شود به عنوان مثال : (۱) استفاده از برق برای گرم کردن سطح جاده‌­ها و یخ­‌زدایی در مناطق برون شهری؛ (۲) استفاده از آب­‌های زیرزمینی حاوی املاح نمک­ های مختلف؛ (۳) استفاده از مخزن ذوب برف؛ (۴) استفاده از کانال‌­های زیرزمینی ویژه انتقال برف در دو طرف خیابان. در ذیل به چندین نمونه از روش­‌های برف­روبی و یخ­زدایی در کشورهای مختلف می­پردازیم:

بتن گرم شده به جای برف­روبی

صفحات بتنی داغ که برف‌ها و یخ را اغلب با هزینه کمتر از برف­روبی دستی آب می‌کنند. این فن­آوری به امکان گرم کردن پل کبک به منظور جلوگیری از پخش نمک‌­های یخ­زدایی که باعث زنگ‌­زدگی ساختار آن می­‌شود، می‌­پردازد. به جای اینکه سیم‌ها یا لوله‌های مایع حرارتی را از طریق بتن عبور دهند، روش‌هایی که به طور یکنواخت گرم نمی‌شوند، قطعات آهن و کربن را وارد بتن کرده‌­اند. این امر اجازه می­‌دهد تا جریان الکتریکی مستقیماً از بتن عبور کند، چرا که بتن رسانای خوبی نیست و در مورد تبدیل جریان الکتریکی به گرما مقاومت نشان می­‌دهد. علاوه بر این، اسلب­‌های پیش ساخته شده که از بتن ریخته شده در محل نبودند هر گونه تعمیر را تسهیل می­‌کند. این فن­آوری در سال­‌های بعد با همان مصالح ولی با کاهش ۵۰ درصدی هزینه­‌ها به اجرا درآمد. هزینه­‌های کاهش یافته اکنون این گزینه را نسبت به برف­روبی  با دست توسط کارگران (حداقل برای بخش عملیات) ارزان­تر می­‌کند.

این استارتاپ کاربرد آن را بر روی سطوح جاده‌ها پیش‌بینی نمی‌کرد، بلکه در مکان‌هایی که عابران پیاده تردد می‌کنند، چرا که دسترسی به آن‌ مکان­ها برای ماشین‌های برف­روب دشوار است، مانند گذرگاه­ها، ورودی­های ساختمان­های عمومی، ایستگاه­های اتوبوس، مسیرهای دوچرخه­سواری و همه مکان­هایی که مردم در حال راه رفتن هستند. علاوه بر این، در بسیاری از گذرگاه­ها و پل‌ها، برف­روب­های مکانیکی (زمانی که بتوانند عبور کنند) در نهایت چوب یا آلومینیوم را می­شکنند که ایده‌آل نیست. بنابراین ذوب برف یا یخ با بتن گرم­کننده مزیت حفظ این ساختارها را دارد.

سیستم متحرک برف­روبی

وان گریپر (VanGripper) یک سیستم متحرک سبک است که برای عملیات ایمن در حین کار برف­روبی روی سقف نیمه تریلرها طراحی شده و خطر سقوط را به شدت کاهش می­دهد. این وسیله یک جایگزین اقتصادی و چندمنظوره برای سیستم­‌های مکانیکی عظیم موجود ارائه می‌­دهد. شرکت برف­روبی زمین­‌های اکسل قبلاً چندین نمونه اولیه از آن را ساخته و حتی از این نمونه­‌ها در محل کار استفاده کرده است. پس از مطالعه دقیق استانداردهای سختگیرانه در مورد ایمنی کارگران در ارتفاع، مفاهیمی مبنی بر نیاز به قطعات کمتر، مقرون به صرفه بودن، رعایت استانداردها و تاکید بر استفاده از آلومینیوم به دلیل سبکی و قطعات پلی اتیلن با چگالی فوق­العاده بالا به دلیل قابلیت لیز خوردن روی برف و یخ ارائه شد. نتیجه کاربرد این سیستم این است که سبک وزن بوده، به سرعت راه­اندازی می­شود و به راحتی روی لبه­‌های جعبه کامیون، پشت اپراتور که کار را انجام می‌­دهد، می­‌لغزد. حرکات را تا یک راهرو ایمنی در مرکز جعبه کاهش داده و حرکات جانبی خطرناک را محدود می‌کند. این جسم که از ساختاری محکم و فشرده ساخته شده است، به کمربند، کابل­‌ها و یک نردبان با محافظ ضدسقوط اضافه شده است که اپراتور را در انجام کار خود ایمن می‌­کند.

ربات برف­خوار : پاکسازی خیابان­‌ها کار ساده‌­ای نیست و انگیزه زیادی می­‌طلبد، به همین دلیل است که ژاپنی­‌ها که علاقه زیادی به رباتیک دارند، ربات یوکیتارو را طراحی کردند. ربات یوکیتارو که توسط انجمنی از شرکت­‌های خصوصی، چندین آزمایشگاه تحقیقاتی و با همکاری چندین شهرداری طراحی شده است، قصد دارد خیابان‌­ها را پس از بارش‌­های سنگین برف پاکسازی کند. این دستگاه مجهز به ۲ دوربین و GPS است و می‌تواند به طور خودکار سطوح پوشیده از برف را با فرو بردن برف از طریق «دهن بیل‌مانند» خود تمیز کند و پس از گذشتن آن را به شکل یک بلوک یخ مکعبی دفع کند.

گریدرهای مدولار : به عنوان بخشی از اجلاس جهانی نوردیک، یکی از بزرگ­ترین تولیدکنندگان تجهیزات برف­‌روبی در کانادا، نسل جدیدی از تجهیزات برف­‌روب را برای کامیون­های ۱۰ چرخ ارائه کرد که هدف آن ایجاد انقلابی در کارایی برف­روبی جاده است. طراحان بر اساس سه اصل اساسی ایمنی جاده، محیط زیست و اقتصاد، به توسعه این محصول منحصر به فرد روی آوردند. این گریدر به طور کامل یخ و برف سفت شده را پاک می‌­کند. گاوآهن جانبی که به صورت پشت سر هم با گریدر کار می­کند، تنها تجهیزاتی در نوع خود است که به راننده اجازه می‌­دهد بدون خروج گاوآهن از زمین، سریع­تر به موانع واکنش نشان دهد. علاوه بر این، گاوآهن هرگز مانع از میدان دید اپراتور نمی­‌شود. با برف­روبی کارآمد، ردپای محیطی شهرداری را نیز بهبود می‌­بخشد، زیرا علاوه بر کاهش مصرف سوخت خودروهای برف­روب، اپراتور از برف‌­زداهای متداول کمتری (نمک، کلرید کلسیم) استفاده می­‌کند که امکان کاهش قابل توجهی در هزینه‌های مربوط به نگهداری زمستانی را فراهم می‌کند. گریدر و گاوآهن جانبی تجهیزات مدولار هستند، یعنی می‌توان آن‌ها را از کامیون حامل در یک لحظه جمع‌آوری و جدا کرد. در حال حاضر، چندین شهر و شهرداری در کبک و ایالات متحده در یک نمایش خصوصی از این کامیون­های برف­روب ابتکاری استفاده کرده­‌اند. آزمایش‌هایی که در زمستان سال گذشته توسط تیم شهرداری با افراد شرکت Innova-Tech انجام شد نشان داد که این برف‌روب فراتر از پیش‌بینی‌هایی که مخترع آن هنگام تصور محصول خود داشت، در زمان، انرژی و هزینه صرفه‌جویی می‌کند.

آسفالت گرم­‌کننده : با یخبندان در مسیرهای عبور و مرور خود خداحافظی کنید. در طول زمستان، برف و یخ می‌­تواند روی بتن و آسفالت جمع شود و خطر لغزش برای افراد و وسایل نقلیه ایجاد کند. راهرو یا خطوط گرم شده جایگزینی سازگار با محیط زیست برای سیستم‌­های هیدرونیک یا یخ­زدایی دستی است. این بدان معنی است که سطوح گرم شده دیگر نیازی به سنگ نمک یا سایر عوامل یخ­زدای خطرناک ندارند. این سیستم‌­ها که مجهز به کابل یا قاب برای راهروهای گرم شونده، واحدهای کنترل کم مصرف با سنسورهای پیچیده و تجهیزات جانبی هستند، می­‌توانند در زیر راهروهای بتنی و آسفالت نصب شوند و در برابر همه چالش­های آب و هوایی مقاومت کنند. پس از نصب، سیستم بدون نیاز به تعمیر و نگهداری است، بنابراین می‌توانید زمستان‌های آینده را بدون هیچ نگرانی پشت سر بگذارید.

آینده برف شهری

اما یک لحظه صبر کنید، آیا گرمایش زمین مشکل برف­روبی شهری را به سهولت حل می­‌کند؟ کارشناسان معتقدند که بارش برف احتمالاً کمتر خواهد بود، اما گرم شدن کره زمین تعداد و شدت طوفان­‌ها را افزایش می­‌دهد. در هر صورت، به نظر می‌­رسد که برف­‌روبی شهری برای مدت طولانی یک چالش باقی خواهد ماند.

_______________________________________

منابع :

https://www.laval.ca/Documents/Pages/Fr/Citoyens/transport-deneigement-et-travaux/strategie-neige.pdf

https://www.lesoleil.com/2020/03/03/du-beton-chauffant-au-lieu-du-deneigement-da6b9b6ca430e8da37337f2946f3fdb6

https://aqtr.com/association/actualites/deneigement-intelligent-solution-intelligente-gestion-deneigement-repartition-vehicules-transport

https://www.urban-hub.com/fr/cities/enneigement-un-defi-urbain/

https://monlatuque.com/une-innovation-latuquoise-au-service-du-deneigement/

https://int.design/en/projects/systeme-securitaire-de-deneigement-pour-semi-remorques-vangripper/

https://www.transports.gouv.qc.ca/fr/entreprises-partenaires/municipalites/entretien-hivernal/Pages/entretien-hivernal.aspx

https://umq.qc.ca/publication/montreal-deneigement-intelligent/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات