بشارت بهار و عید با المان‌های شهری

بشارت بهار و عید با المان‌های شهری

به گزارش شهریار، شهر به تنهایی و به خودی خود جز شاکله‌ای از خاک و سیمان و آجر نیست؛ هویت یک شهر زمانی تعریف می‌یابد که عناصر و اجزای آن متناسب با موقعیت تاریخی و جغرافیایی آن و در زمان و مکان خویش قرار داده شوند.

به عبارتی، شهر به واسطه اجزا و عناصر خود با شهروند و یا به صورت کلی با مخاطب رابطه برقرار می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت مهمترین وظیفه برای طراحان شهری در این حوزه تعریف شده تا بتوانند مجموعه‌ای از بنا و ساختمان بی‌روح را به مجموعه‌ای پویا و متحرک تبدیل کنند. فضاهای سبز، مسیرهای ارتباطی، نور و روشنایی، مبلمان شهری و المان‌های دایمی و مناسبتی، از جمله عناصری هستند که می‌توانند شهر را سرزندگی و زیبایی بخشند. در میان این اجزا، المان‌ها زبان گویای یک شهر محسوب می‌شوند؛ چرا که بیان کننده یک واقعه، یادآور یک خاطره، روشن کننده یک ابهام و نشانگر یک بخش از تاریخ و یا آداب و رسوم‌اند و به فراخور یک موضوع یا مناسبت تهیه، و در مکان مناسب نصب می‌شوند.

المان‌های شهری به طور کلی به دو قسم‌اند: المان‌های دایمی و المان‌های مناسبتی؛

المان‌های دایمی به صورت همیشگی در محل خود نصب می‌شوند و تغییر یا جابجایی در آنها یا رخ نمی‌دهد یا به ندرت رخ می‌دهد؛ نقطه مقابل آن، المان‌های موضوعی و مناسبتی هستند که در شرایط خاص تهیه و در مکان‌های ویژه نصب می‌شوند و پس از گذشت زمان مقرر، برچیده می‌شوند. مهم‌ترین نمونه این المان‌ها در تبریز، المان‌های نوروزی است که همه ساله در آستانه سال نو و فرا رسیدن نوروز تهیه و در میادین و فضاهای عمومی شهر نصب و جاگذاری می‌شوند.

چنان که از اسمشان پیداست، این المان‌ها با نگاهی بر تعاریف بجا مانده از روزگار کهن آذربایجان و با تکیه بر تاریخ و فرهنگ غنی این مرز و بوم طراحی و تهیه شده‌اند. برای نمونه، المان‌های سفره هفت سین که در چند میدان شهر گسترده شده‌اند، زیباترین و معنوی‌ترین بخش عید و استقبال از نوروز را خاطرنشان می‌شود. تخم مرغ‌های نوروزی با طرح‌های زیبا و رنگ‌های شاد بهاری، سنت دیرینه رنگ کردن تخم مرغ برای سفره هفت سین را که نشانه نمو، زایش و باروری خوبی‌ها و نیکی‌ها است، در ذهن متبادر می‌کند؛ این تخم مرغ‌ها به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز و در چهارمین جشنواره رنگ‌آمیزی تخم مرغ‌های نوروزی، طراحی و در سراسر شهر نصب شدند.

نمادهایی از گل و شکوفه بهاری توام با جملات و عبارات تبریک سال نو، بخش دیگری از این المان‌ها بود که در نوروز ۱۴۰۱، به شهر حال و هوایی مفرح بخشید. بازی‌های محلی و دورهمی‌های حاوی آداب و سنت‌های خاص، الهام‌دهنده بخشی دیگر از المان‌های نوروزی بود که با دستان هنرمند هنرمندان نامی ساخته شدند.

المان سال‌شمار به همراه المان‌های درخت و شکوفه، نوید زمانی از سال را می‌دهد که زمین نفسی تازه می‌کشد و خاک به تپش می‌افتد و درخت، قبای شکوفه بر تن می‌کند.

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در این بخش از وظیفه ذاتی خود، اجرای فضاسازی در شهر را در دستور کار قرار می‌دهد و ارتقا و اعتلای نشاط، شادابی و زیبایی را در این حوزه هدف‌گذاری می‌کند. مدیران این مجموعه به یقین جلب رضایت شهروندان را سرلوحه اندیشه‌ها، برنامه‌ها، طرح‌ها و مراحل اجرایی قرار می‌دهند تا میثاقی را که از ابتدا با شهروندان بسته‌اند، دور از تحقق نماند.

خاطره میرزایی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات