حمایت از آثار هنری و سینمایی با اختصاص یارانه به حوزه مصرف

شهردار کرمان بیان کرد:

حمایت از آثار هنری و سینمایی با اختصاص یارانه به حوزه مصرف

شهردار کرمان گفت: در جشنواره «فیلم کرمان» از آثاری که علاوه بر داشتن نگاه انقلابی، با فرهنگ بومی شهرکرمان سازگار باشد، حمایت می‌کنیم.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شعرباف، در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، پیرامون «جشنواره ملی فیلم کرمان» برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر و گرامی‌داشت روز «جهانی قدس»، با بیان اینکه  سیاست‌های شهرداری کرمان در مورد حمایت از حوزه فرهنگ و هنر مشخص است و این رویکرد بیشتر در حوزه تولید غیرمتمرکز آثار در حوزه مردمی است، گفت: کار ما در حوزه فرهنگ و هنر درخصوص تولید آثار هنری، با نهادهای دولتی که در این خصوص وظیفه مشخص دارند، کاملاً متفاوت است.

وی افزود: حمایت مستقیم شهرداری‌ها از حوزه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی باید کنار گذاشته شود؛ چراکه اعتقاد دارم اقدامات هنری و فرهنگی که با پول مجموعه‌های اقتصادی اجرا می‎شود، پایدار نیستند؛ زیرا برگزاری رویداد فرهنگی ازطریق مجموعه‌های  اقتصادی، به سازِکار فعال بودن جنبه اقتصادی وابسته است.

شهردار کرمان، جشنواره موسیقی نواحی در کرمان را ازجمله رویدادهای فرهنگی مستقل و موفق نام برد و خاطرنشان کرد: این جشنواره به‌صورت آهسته و پیوسته، در کرمان ریشه‌دار شده است و مستقل از هر وابستگی، برگزاری همیشه آن را در کرمان خواهیم داشت.

شعرباف، با تاکید بر اینکه در حوزه هنر، مانند موسیقی نواحی باید به این سمت حرکت کنیم، ادامه داد: بخش زیادی از کار شهرداری، مستلزم ایجاد فضا و توزیع آثار هنری است.

وی افزود: باید به‌جای حمایت مستقیم از تولید، در عرصه توزیع از راه‌های مختلف ازجمله اختصاص یارانه به حوزه مصرف، از این‌گونه آثارحمایت کنیم.

شهردار کرمان، برگزاری «جشنواره ملی فیلم کرمان» را کار ارزشمندی دانست و افزود: حوزه فیلم، داستان و انیمیشن در کرمان، نسبت به سایرعرصه‌ها وضعیت بهتری دارد و حوزه فیلم مستند و داستانی به‌خوبی شکل گرفته است؛ بنابراین، «جشنواره ملی فیلم کرمان» می‌تواند جایگاه خوبی در کشور به‌دست آورد.

شعرباف با اشاره به اینکه شهرداری از طریق در اختیار قراردادن فضای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، آماده همکاری است، افزود: در حوزه ترویج و انتشار آثار هم می‌توانیم به‌جای تولید و اجرا، از برگزیدگان جشنواره ازطریق تبلیغ و نمایش رایگان فیلم در فضاهای عمومی شهر، حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: از آثاری حمایت می‌کنیم که علاوه بر داشتن نگاه انقلابی، با فرهنگ بومی کرمان سازگار است؛ بنابراین، وظیفه خود می‌دانیم تا با تبلیغات در فضای عمومی، این فیلم‌ها را معرفی کنیم.

شهردار کرمان به ظرفیت وجودی کرمان اشاره کرد و کرمانی‌بودن شخص بزرگی همچون «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» را از داشته‌های ارزشمند این شهر دانست و گفت: از لحاظ محتوایی، مستند تهیه شده از چهره‌های شاخص بر تهیه مستند از مکان‌های تاریخی ارجحیت دارد.

شهردار کرمان، به آماده‌کردن، مکان و فضای پیرامونی برای اکران فیلم و حضور مردم و مهمانان در جشنواره «فیلم کرمان» اشاره کرد و یادآورشد: باهماهنگی‌های لازم یک هفته قبل از اکران جشنواره، می‌توان از طریق تابلوها، اطلاع‌رسانی را لازم انجام داد و چهره‌های شاخص را معرفی کرد.

شعرباف افزود: پیشنهاد می‌شود، از راه‌های مختلف ازجمله استفاده از ظرفیت مساجد، برای توزیع و اکران مردمی فیلم‌ها، از فیلم‎سازان حمایت شود.

شهردار کرمان، در خصوص تولید آثار گفت: فیلم‌سازی که با موضوع گردشگری، کار خوبی برای کرمان انجام داده باشد، نیازمند حمایت و دیده‌شدن است.

شعرباف، با اشاره به اینکه کرمان به فیلمی مستند با نگاه بین‌المللی و به‌صورت دوزبانه درخصوص زیبایی‎ها و جاذبه‌ها نیاز دارد، افزود: لازم است داشته‌ها و ظرفیت شهر کرمان معرفی شود؛ بنابراین، چنین مستندی ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این نشست، با اشاره به فرارسیدن روز جهانی قدس، به برگزاری «جشنواره ملی فیلم کرمان» از ۳۱ اردیبهشت‌ماه تا سوم خردادماه خبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از رویدادهای فرهنگی و هنری در سطح ملی، در شهر کرمان برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به جشنواره‌های «موسیقی نواحی» و «سرود بچه‌های مسجد» و جشنواره ملی «شعر رضوی»  و «فیلم کرمان» اشاره کرد.

محمدرضا علیزاده، با بیان اینکه جشنواره «فیلم کرمان» بنا به تقاضای جامعه سینمایی  استان کرمان شکل گرفته است، به برگزاری اولین دوره آن در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و افزود: قرار است این جشنواره نیز همچون جشنواره «تئاتر سردار آسمانی» توسط موسسه فرهنگی «آیینه سپهر نیلگون کارمانیا» برگزار شود.

وی یاد‌آور شد: این رویداد با مشارکت سینماگران کشور برگزار می‌شود و از لحاظ تعامل بین سینماگران و ارتقای جایگاه سینمایی استان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علیزاده، با اشاره به اینکه استان کرمان از لحاظ هنرمندان شاخص در عرصه سینما، مراکز آموزشی و وجود انجمن سینمای جوان استان، جایگاه ممتازی دارد، گفت: این جشنواره که به نام «فیلم کرمان» نام‌گذاری شده، درمعرفی ظرفیت‌های کرمان تاثیرگذار است.

وی افزود: رویداد‌ها و جشنواره‌ها با نگاه به آینده، می‌توانند تاثیرگذار باشند؛ بنابراین، در صورت استمرار جشنواره‌ها، نتایج دلخواه حاصل می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، با بیان اینکه باید به این باور برسیم که فیلم، جایگاه ویژه‌ و تاثیرخوبی در جامعه دارد، بخش «سربازوطن» را ازجمله موضوعات جشنواره فیلم کرمان، اعلام کرد و گفت: پرداختن به ویژگی‌های شخصیتی سردار دل‌ها نیز بخشی از کار جشنواره است که می‌تواند تاثیرگذار و در کرمان منشا خیر باشد.

علیزاده، ضمن تشکر از شهردار کرمان به‌واسطه داشتن نگاه مثبت به فعالیت‌های فرهنگی و هنری، گفت: بسیاری از جشنواره‌ها در استان‌های دیگر توسط شهرداری‌ها برگزار می‌شود؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود که این رویه در کرمان نیز در پیش گرفته شود.

وی افزود: برای برگزاری جشنواره ملی «فیلم کرمان» چشم‌انتظار حمایت هستیم و نیاز است تا با نگاه فرهنگی شهرداری، این تقاضا پاسخ داده شود.

دبیر اجرایی جشنواره «فیلم کرمان» نیز به ارسال ۴۹۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی «فیلم کرمان» اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود ۱۶۲ اثر استانی و ۳۳۵ اثرکشوری بوده است.

محمد قاسمی ادامه داد: در این جشنواره در بخش فیلم‌نامه، موضوعات «آزاد، اقتباسی و سرباز وطن» و در بخش فیلم، موضوعات «آزاد، سرباز وطن و آسیب‎های اجتماعی» در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است؛ قرار است فیلم‌های «جشنواره ملی فیلم کرمان»، در سینما «شهرتماشای کرمان» اکران شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات