اجرای طرح جهاد آبرسانی برای تامین آب 420 روستای خراسان رضوی

اجرای طرح جهاد آبرسانی برای تامین آب 420 روستای خراسان رضوی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سید ابراهیم علوی" در نشست با اصحاب رسانه با اعلام این خبر افزود: در فاز اول 121 روستا با اعتبار پنج هزار و 800 میلیارد ریال طی قراردادی با قرارگاه نیروی زمینی سپاه و بسیج سازندگی تامین آب می‌شوند که عملیات اجرایی در 5 شهرستان آغاز شده است.
وی با اشاره به مشارکت افراد خیر به ویژه خیر نیکوکار "حاج اکبر ابراهیمی" در آبرسانی به 50 روستای استان با هزینه 200 میلیارد ریال افزود: 114 روستای دیگر هم به همت خیرین در سال جاری با سرمایه‌گذاری 114میلیارد ریال از آب شرب پایدار برخودار می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از ارائه خدمات آبفا به 98 شهر و دو هزار و 930 روستا خبر داد و بیان کرد: از مجموع روستاهای استان به جز شهرستان مشهد دو هزار و 254 روستا تحت پوشش و 700 روستای کمتر از 20 خانوار غیر تحت پوشش است که تاسیسات آبرسانی در این روستاها توسط دهیاری‌ها و یا شوراهای اسلامی اداره می‌شود و از خدمات آبفا بی‌بهره هستند.
این مقام مسئول از خراسان رضوی به عنوان استانی با اقلیم خشک و بیابانی یاد کرد  که در سال آبی جاری تنها 145میلی متر بارندگی داشته و در مقایسه با دوره آماری سنوات گذشته که 187 میلی‌متر بوده، 22 درصد کاهش داشته است.
علوی، هزار و 333 حلقه چاه را مهمترین منبع تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان معرفی کرد و افزود: بارندگی‌های سال جاری که بعضا منجر به بروز سیلاب هم شد در تقویت آب‌های زیر زمینی موثر نبودند و در صورتی که بارش‌ها به شکل برف و آن هم در زمان و شرایط مناسب رخ دهد، امکان تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی وجود دارد، در غیر این صورت بارش‌ها به شکل باران از دسترس خارج می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در حالیکه خراسان رضوی هزار و 460 لیتر برثانیه کسری منابع آب دارد و به ازای هر نفر 120 لیتر در شبانه‌روز آب تامین می‌شود، ولی  رقم مصرف در شهرها 173 و  روستاها 199 لیتر است که این افزایش  در مناطق روستایی، از  مصرف آب در دو بخش دام و کشاورزی حکایت دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه با شروع تابستان، عمده مشکلات کم‌آبی مربوط به روستاها است عنوان کرد: 900 روستا در خراسان رضوی با تنش آب مواجه است که از این  تعداد 250 روستا به صورت دائم و مابقی به صورت فصلی با تانکر آبرسانی می‌شوند.
وی افزود: 16 شهر استان در وضعیت قرمز و 11 شهر در شرایط زرد آب شرب قرار دارند  و برای گذر از تابستان 1401،  حفر و تجهیز چاه در 31 شهر، اجرای خطوط و اصلاح شبکه در 46 شهر، ساخت مخزن ذخیره آب در 25 شهر و بازسازی ایستگاه‌های پمپاژ در شش شهر در دستور کار قرار گرفته است.
وی در پایان تاکید کرد: مدیریت تولید تا سقف سرانه استاندارد وظیفه آبفا و رعایت سرانه مصرف بر عهده مشترکان است، بنابراین رعایت الگو و پرهیز از مصرف آب در سایر بخش‌ها به گذر از پیک مصرف در سال جاری کمک خواهد کرد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات