روز جهانی خانواده

روز جهانی خانواده

صنعتی شدن، فرصت‌های بیشتر شغلی، انباشت امکانات رفاهی و بهداشتی و درمانی و آموزشی در شهرها و فرصت‌های بیشتر برای رشد و پیشرفت موجب شد مهاجرت از روستاها به شهرها افزایش یافته و شهری‌شدن و تسری فرهنگ و سبک زندگی شهری روندی رو به رشد یابد. اتفاقی که در همه دنیا و در کشور و شهر ما نیز اجتناب ناپذیر بود. آسیا بزرگترین جمعیت شهری را در بین سایر قاره ها دارد. جمعیت شهری ایرانی نیز در شصت سال اخیر رشد شتابانی داشته است به طوری که در فاصله اولین تا آخرین سرشماری، جمعیت شهری کشور بیش از 10 برابر شد.

شهرنشینی بر همه سطوح زندگی ما انسان‌ها تاثیری فزاینده می‌گذارد: از زبان و فرهنگ و سبک زندگی و نحوه لباس پوشیدن تا تاثیر بر نهاد مهمی همچون خانواده. روابط درون و بیرون خانواده، شکل و ساختار و حتی عملکرد نهاد خانواده در روند جریان شهری شدن تغییرات عدیده‌ای داشته است. در حقیقت، می‌توان گفت شهرنشینی و شهری شدن یکی از اصلی ترین و مهم ترین جریان هایی است که جهان ما و زندگی خانواده ها را دگرگون کرده و به آن شکل داده است. تاثیر مهم این جریان موجب شد امسال سازمان ملل برای روز جهانیِ خانواده، با انتخاب موضوع «خانواده‌ها و شهرنشینی»، اهمیت سیاست‌های شهری پایدار و خانواده محور را گوشزد کند.

پایداری مفهومی است که تاکنون در کنار کلمات بسیاری آن را شنیده ایم: گردشگری پایدار، اقتصاد پایدار، منابع انرژی پایدار و شهرنشینی پایدار. اما پایداری چه مفهومی دارد و شهرنشینی و سیاست‌های شهری پایدار چه خدمتی به نهاد خانواده می کند؟

پایداری سه بعد اساسی دارد: اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی یعنی مستقیم و غیر مستقیم به منافع مالی، سیاره‌ای که در آن زیست می‌کنیم و انسان‌ها مرتبط است و بر آنان تاثیر می‌گذارد. از این رو، هر تصمیمی که در حوزه فردی، ملی و بین‌المللی گرفته می شود باید با در نظر گرفتن این سه حوزه باشد.

به گفته سازمان ملل، شهرنشینی پایدار زمانی اتفاق می افتد که دستیابی به چندین هدف توسعه‌ای پایدار محقق شده و سیاست‌های شهری در مسیر آن برنامه‌ریزی شود؛ اهدافی چون ریشه‌کنی فقر، سلامت و رفاه شهروندان، دستیابی به شهرها و اقامتگاه‌های انسانی امن و منعطف و پایدار و کاهش ناعدالتی درون کشورها و بین کشورها. به زبان ساده، پایداری یعنی دستیابی به رشد اجتماعی و اقتصادی بدون آن که هزینه مضاعف به سیاره‌مان تحمیل کنیم. بخشی از این مسیر رشد در چگونگی مدیریت شهرها نهفته است و خدماتی که به شهروندانشان ارائه می‌کنند.

در همین راستا، مفهوم شهر خانواده محور مطرح می‌شود. شهری که تصمیمات شهری در راستای منافع خانواده‌ها اتخاذ شده و امکانات در بین همه گروه‌های سنی ساکن شهر عادلانه توزیع شود. کودکان، جوانان، سالمندان، زنان و مردان بتوانند بدون تحمل هزینه و زحمت مضاعف به مراکز درمانی و آموزشی دسترسی داشته باشند؛ از فضاهای عمومی بهره‌مند شوند و به انواع وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی آسان داشته باشند.

اقدامات شهرداری ساری برای حرکت به سمت شهرنشینی پایدار

شهرداری‌ها، به عنوان یکی از ارگان‌های اصلی در مدیریت شهری، نقش فزاینده‌ای در اتخاذ تصمیمات و اجرای پروژه‌ها با محوریت خانواده دارند. شهرداری ساری نیز تلاش کرده در حد توان به این مهم توجه کند. تهیه اطلس جامع کودکان و نوجوانان برای فراهم کردن مقدمات حرکت به سمت شهر دوستدار کودک شاید یکی از اصلی‌ترین کارهای مطالعاتی است که هم اکنون شهرداری ساری آن را انجام می‌دهد. احداث پارک خانواده و افزایش تعداد پارک‌های محله برای افزایش سرانه فضای سبز و مکان‌های بازی کودکان، احداث پارک ترافیک برای فرهنگ‌سازی و آموزش به دانش‌آموزان و اصلاح هندسی معابر جهت ارتقا سطح تردد و دسترسی در شهر از اقدامات دیگر شهرداری ساری برای پاسخگویی به نیازهای خانواده‌ها بود. به علاوه، خدمات‌دهی در خانه‌های شهروندی و خانه‌محله‌ها در نقاط مختلف شهر با هدف توزیع متوازن خدمات نیز از اقداماتی است که شهرداری ساری به آن توجه دارد.

مدیریت ارتباطات شهرداری ساری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات