اصول طراحی خیابانی

شهریار تبریز / آذر  کریم‌زاده: اهمیت پیاده‌روی فراتر از پیاده‌روی‌های لذت‌بخش عصرانه و کافه‌های پیاده‌رو است. برای بخش عمده‌­ای از جمعیت که در مناطق شهری با تراکم بالا زندگی می­‌کنند، پیاده­‌روی تنها جایگزین موجود است.

بسیاری از افراد «اسیر پیاده‌­روی» هستند، به این معنی که نمی‌­توانند از روش دیگری برای حمل و نقل استفاده کنند. در نتیجه، شرایط محیط عابر پیاده برای اینکه پیاده‌روها بتوانند نیازهای روزانه خود را برآورده کنند، بسیار مهم است. علاوه بر کمک به پیاده‌روان اسیر، زیرساخت‌های بهبودیافته عابر پیاده تاثیر قابل‌توجهی بر بدتر شدن کیفیت هوا خواهد داشت.

پیاده‌روی همچنین به پایداری طولانی‌مدت از طریق تاثیر مشخص آن بر استفاده از زمین کمک می‌کند. پیاده‌روی همچنین داشتن «چشم رو به خیابان» را در بر دارد که احتمالاً موثرترین اقدام پیشگیری از جرم شهری است و امنیت کاربران آسیب‌پذیر، به‌ویژه زنان و کودکان را بهبود می‌بخشد.

اصول طراحی خیابان (خیابان‌ ­ ها فضاهای عمومی پویا هستند)

در شهرها، خیابان­‌ها ضروری­‌ترین اماکن عمومی هستند که کمتر مورد استفاده قرار می­‌گیرند. خیابان­ها نقش مهمی در زندگی عمومی شهرها و جوامع دارند و باید به عنوان فضاهای عمومی و همچنین راهروهای حمل و نقل ساخته شوند.

در محدوده پوشش ساختار یک خیابان، می­‌توان خلاقیت را برای تطبیق آن با نیازهای جامعه ابراز کرد. جابجایی حاشیه‌ها، تغییر مسیرها، روشنایی روز و تغییر مسیر ترافیک نمونه‌هایی از این موارد هستند. پارکلت‌ها (فضای اضافی پیاده راه­ها)، اشتراک دوچرخه و روان کردن ترافیک همگی نمونه‌­هایی از نحوه تغییر کاربری فضای خیابانی هستند.

خیابان­ها اکوسیستم­‌هایی هستند که باید برای ایمنی طراحی می‌شوند

خیابان‌ها باید به‌عنوان اکوسیستم‌هایی برنامه‌ریزی شوند که در آن فرآیندهای مصنوعی و طبیعی با یکدیگر تعامل دارند. اکولوژی این توانایی را دارد که به عنوان یک کاتالیزور برای طراحی بلندمدت و پایدار، از پیاده‌روها و لایه‌های زیستی که جریان آب باران را کنترل می‌کنند تا درختان خیابانی که سایه ایجاد می‌کنند و برای سلامت شهر حیاتی هستند، عمل کند.

به منظور جلوگیری از تصادفات رانندگی، جاده‌­ها باید به گونه‌­ای برنامه‌­ریزی شوند که افرادی که در حال پیاده­‌روی، پارکینگ، خرید، دوچرخه سواری، کار و رانندگی هستند بتوانند با خیال راحت از مسیرها عبور کنند.

عناصر طراحی خیابان

پیاده‌رو

پیاده­‌روها بخش مهمی از محیط شهری هستند، زیرا در آنها افراد به طور مستقیم با یکدیگر و با مشاغل تعامل دارند. منطقه عابر پیاده، مسیر اصلی و قابل دسترسی است که به موازات خیابان امتداد می‌­یابد و فضای پیاده‌روی ایمن و کافی را برای پیاده‌روان فراهم می­‌کند.

منطقه مبلمان خیابانی بخشی از پیاده­‌رو  بین حاشیه و منطقه عابر پیاده است که دارای مبلمان خیابانی و امکانات رفاهی از جمله چراغ‌­ها، نیمکت‌­ها، درختان و پارکینگ دوچرخه است. منطقه حائل نیز منطقه‌­ای است که مستقیماً در مجاورت پیاده‌­رو است که ممکن است شامل گسترش جدول‌­گذاری، پارکلت­‌ها، امکانات مدیریت آب طوفان، پارکینگ، قفسه‌­های دوچرخه و مسیرهای دوچرخه سواری و موارد دیگر باشد.

گسترش جدول­‌گذاری

گسترش جدول­‌گذاری یا توسعه‌ی حاشیه‌­ای از نظر بصری و فیزیکی جاده را محدود می‌کنند و گذرگاه‌های عابر پیاده را ایمن‌تر و کوتاه‌تر می‌کنند و در عین حال امکان مبلمان و درختان بیشتری را در خیابان فراهم می­‌نمایند. با تراز کردن عابران پیاده با خط پارکینگ و کوتاه کردن فاصله عبور آنها، دید کلی خود را بهبود می‌بخشند.

گسترش جدول­گذاری جهت تحکیم شعاع حاشیه اتصال و افزایش سرعت چرخش آهسته تر، محدود کردن ترافیک و افزایش فضای عمومی استفاده می­‌شود. توسعه‌های حاشیه‌­ای جلوه‌­ای شیک ایجاد می­‌کنند که به طور قابل توجهی ترافیک را کاهش می‌­دهد و میزان فضای عمومی قابل دسترسی در یک راهرو را افزایش می‌­دهد. آنها را می‌­توان با نیمکت، پارکینگ دوچرخه و سایر امکانات فعال کرد.

عناصر کنترل سرعت عمودی

عناصر کنترل سرعت عمودی سرعت ترافیک را تنظیم می­‌کنند و در عین حال سرعت‌­های مناسب و ایمن را برای عابر پیاده تقویت می­‌کنند. آنها را می­‌توان همراه با الحاقات حاشیه‌­ای یا به تنهایی در جاده‌­هایی با حق تقدم محدود استفاده کرد. زمانی که عناصر سنتی آرام‌کننده ترافیک، مانند میانه‌ها، بزرگراه‌ها یا خطوط باریک‌تر، گسترش جدول­گذاری یا محدودیت‌های سرعت کاهش‌یافته، برای رسیدن به سرعت هدف جاده کافی نیستند، باید از اقدامات کنترل سرعت عمودی استفاده شود.

سرعت­گیرها، ابزارهای عمودی آرام‌کننده ترافیک با شکل تمثیلی هستند که جهت کاهش سرعت خودروها در جاده‌های کم حجم و با سرعت کم استفاده می‌شوند. میزهای سرعت، دستگاه‌های آرام‌کننده ترافیکی هستند که در بالای آن قرار دارند و کل فاصله محوری خودرو را بالا می‌برند تا سرعت ترافیک را در وسط بلوک کاهش دهند.

در صورت استفاده پشت سر هم با الحاقات حاشیه، جداول سرعت را می­توان به عنوان گذرگاه‌­های میانی برآمده ساخت. بالشتک‌های سرعت، سرعت­گیرها یا جدول‌های سرعت با بریدگی چرخ‌ها هستند که به کامیون‌های سنگین اجازه عبور می‌دهند و در عین حال سرعت خودروهای سواری را کاهش می‌دهند. آنها اغلب در جاده‌­های اصلی واکنش اضطراری مورد استفاده قرار می­گیرند و می‌­توانند برای تسهیل عبور بدون مانع وسایل نقلیه اضطراری جبران شوند.

در ۵۰ سال گذشته، از زمان معرفی خودروها، توسعه زیرساخت­‌ها برای حمایت از حرکت آنها در شهر بوده است. این امر منجر به طراحی خیابان­‌های عمومی شده است تا در برخی موارد به طور انحصاری به ترافیک وسایل نقلیه موتوری شخصی خدمات­‌رسانی کنند.

دسترسی و ایمنی عابر پیاده در اولویت قرار گرفته است و خودروها در اولویت قرار دارند. به خصوص در هند، که عابران پیاده به سختی جایی برای پیاده­‌روی دارند و عبور از جاده یک خطر برای سلامتی است؛ خیابان باید به گونه­‌ای طراحی شود که به طور فعال از پیاده­‌روی پشتیبانی کند که نه تنها حمل و نقل بهتر را تسهیل می­‌کند، بلکه در بلندمدت به مزایای اجتماعی و اقتصادی نیز کمک می‌­کند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات