اتصال خطوط ریلی ایران به چین از طریق تاجیکستان

اتصال خطوط ریلی ایران به چین از طریق تاجیکستان

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری تاجیکستان از اتصال خطوط ریلی ایران به کاشگار چین از طریق افغانستان و تاجیکستان استقبال کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نیکزاد در دیدار امروز خود با نظام حکیم اف وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری تاجیکستان با پیگیری نتایج انجام مطالعات امکان سنجی و توجیه اقتصادی خط آهن تاجیکستان که به راه آهن کاشگار چین و هرات افغانستان و سپس ایران متصل خواهد شد خواستار ارائه نهایی مطالعات اولیه ظرف سه ماه آینده توسط شرکت ایرانی مترا به شرط اارئه نقشه‌های کاربردی توسط مقامات تاجیک شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این مسیر ریلی که ۳۹۲ کیلومتر طول دارد، ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین را به هم متصل خواهد کرد و موجب گسترش مبادلات تجاری، افزایش صادرات و کاهش هزینه های ترانزیت بین این کشورها خواهد شد و حمل و نقل بار و مسافر در منطقه را تسهیل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: مدیران و معاونان هر دو وزارتخانه در ایران و تاجیکستان به منظور بررسی دقیق و مستمر امور با یکدیگر ارتباط داشته باشند و در سه ماه آینده با ارائه مطالعات امکان سنجی پروژه ریلی اتصال ایران به چین از طریق تاجیکستان دیدارهای دوجانبه برای ارائه راهکارهای اجرایی برگزار شود.

در این دیدار نیکزاد با اشاره به ساخت ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی در ایران، اظهار داشت: در حال حاضر از طریق گرگان به مرز اینچه برون راه‌آهن به ترکمنستان، از مرز شلمچه و از مرز خسروی به صورت جداگانه به عراق، از طریق راه آهن رشت-انزلی-آستارا به آذربایجان و از طریق راه‌‌آهن خواف-هراق به افغانستان متصل می‌شود.

وی پیشنهاد داد: به منظور اجرایی شدن اتصال خطوط ریلی ایران به کاشگار چین از طریق افغانستان و تاجیکستان لازم است یادداشت تفاهم همکاری بین کشورهای مرتبط به امضا برسد.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برای ترانزیت محمولاتی که از تاجیکستان ترانزیت می شوند تخفیف ۳۶ درصدی از طریق راه‌آهن و تخفیف ۵۰ درصدی در بنادر ایران در نظر گرفته شده است.

نظام حکیم اف وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری تاجیکستان نیز در این دیدار با تاکید بر کوتاهی مسیر اتصال خطوط ریلی ایران به کاشگار چین از طریق افغانستان و تاجیکستان، اظهار داشت: منابعی از نفت و گاز و معادن مختلف در تاجیکستان وجود دارد که می‌توان برای حمل ونقل از این خط ریلی استفاده کرد و این منابع را فعال کرد.

وی افزود: توافقنامه مربوط به مطالعات امکان سنجی این پروژه در اکتبر سال ۲۰۱۰ به امضای طرفهای قرارداد رسیده است و طرف ایرانی موظف شده بود که مطالعات مربوط به امکان سنجی این پروژه ریلی را در ۸ ماه به اتمام برساند.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری تاجیکستان گفت: طول کل این بخش از خط آهن، که پیچیده ترین بخش از این خط ریلی به شمار می رود و از شهر وحدت تا شهر کرمیک (در مرز قرقیزستان) ادامه دارد، ۲۷۰ کیلومتر است. برای احداث هر یک کیلومتر از این بخش از خط آهن حدود ۸ تا ۱۰ میلیون دلار اعتبار مورد نیاز است. این پروژه شامل احداث ۱۶ کیلومتر تونل و ۴۷ پل است.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های راهسازی تاجیکستان ابراز داشت: طرح بازسازی و احداث بزرگراه دوشنبه - چناق در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط دولت تاجیکستان تصویب شد و شرکت ساختمانی "سابر" جمهوری اسلامی ایران در مناقصه‌ای که توسط مقامات دوشنبه برگزار شده بود، برنده اعلام شد.

وی ادامه داد: فاز اول این جاده به طول ۳۳۵٫۴ کیلومتر، دارای ۳۹ دستگاه پل بزرگ و کوچک و کانالهای آب است که با هزینه‌ای بالغ بر ۱۶۹٫۵ میلیون دلار احداث می‌شود.

نظام حکیم اف بیان داشت: مرحله دوم این بزرگراه که دارای چندین تونل و خطوط انتقال برق است، با هزینه ۹۶٫۴ میلیون دلار و مرحله پایانی آن که احداث سازه‌ها و تاسیسات ضد بهمن است، با هزینه ۳۰ میلیون دلار انجام می‌شود.

وی توضیح داد: راه آهن تاجیکستان متشکل از سه بخش نا متصل به یکدیگر است. ارتباطی بین آنها از طریق شبکه راه آهن ازبکستان و ترکمنستان می باشد. طول کل شبکه راه آهن ۹۵۰۷ کیلومتر بخشی اصلی از این راه است که در قسمت جنوبی کشور واقع شده است و متصل به پایتخت جمهوری با نواحی صنعتی حصار و دره وخش و با جهان بیرونی می باشد.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای تشویق صاحبان کالا برای استفاده از حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و دوستدار محیط زیست، در بخش ترانزیت تخفیفاتی تا ۳۷ درصد برای مسیرها و کالاهای مختلف برای در نظر گرفته است.همچنین اینکه کشورهای cis همه ساله افزایش تعرفه حمل بار داشته اند، راه آهن ایران از سال ۸۷ هیچ افزایشی در تعرفه حمل و نقل بار و ترانزیت نداشته است.

تخفیف پلکانی ۷ تا ۳۱ درصد در نرخ ترانزیت محمولات نفتی در صورت حمل بیش از ۲۰۰ هزار تن در طول سال، تخفیف ۸ تا ۲/ ۳۷ درصدی به آهن آلات ترانزیتی از محور سرخس- بندرعباس و تخفیف پلکانی ۲ تا ۱۱ درصدی به پنبه ترانزیتی از جمله تخفیفات راه آهن برای کالاهای ترانزیتی است.

کانتینر، پنبه، انواع ماشین آلات، غلات، سنگ های ساختمانی، آهن آلات، نفت کوره و شمش آلومینیوم را عمده کالاهای ترانزیتی حمل شده توسط شبکه ریلی کشوراست.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری تاجیکستان به منظور شرکت در همایش بین‌المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق که ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت‌ امسال با حضور میمانانی از ۱۸ کشور جهان در بیرجند برگزار می‌شود، به ایران سفر کرده است.

 

    نظرات