شهریار تبریز/رضا عالشزاده: از این رو، صنعت حملونقل هر روزه با ابتکارات جدیدی به دنبال روشهای جدیدی برای تامین سوختهای سالمتر و ارزانتر بوده و رهیافتهای نوینی را معرفی میکند. در همین راستا، آلمان اولین خط ریلی مسافری کاملاً هیدروژنی جهان را معرفی کرد.
آلمان خط راهآهنی را افتتاح کرده است که به طور کامل از هیدروژن نیرو می گیرد. این شاید مهمترین قدم در سطح جهان به سوی آینده ریلی سالم است. ناوگانی متشکل از ۱۴ قطار که توسط غول صنعتی فرانسوی آلستوم به ایالت نیدرزاکسن آلمان ارائه شده است، جایگزین لوکوموتیوهای دیزلی در مسیر ۱۰۰ کیلومتری (۶۰ مایلی) مسیری که شهرهای کوکسهاون، برمرهاون، برمروورد و بوکستهود در نزدیکی هامبورگ را به هم وصل میکند، شده است. انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۲۲، این قطارهای دوستدار محیط زیست جایگزین ۱۵ قطار دیزلی در سطح آلمان شوند.
قطارهای هیدروژنی آرام و بدون آلایندگی، تنها آب و بخار متراکم شده را پشت سر خود بر روی ریل باقی میگذارند. یک مخزن هیدروژن آنها می تواند در تمام طول روز تا ۶۲۱ مایل کار کند. بنا بر گفته مهندسان و طراحان این قطارها، تحرک بدون انتشار مواد آلاینده این وسیله نقلیه مدرن یکی از مهمترین اهداف آن برای تضمین آیندهای پایدار است.
سرعت معمول این قطارها ۵۰ تا ۷۵ مایل در ساعت است، اما می تواند حداکثر با سرعت ۸۷ مایل در ساعت حرکت کند. آنها قطارهای هیدروژنی جدید را "الگویی برای بقیه جهان و نقطه عطفی در مسیر پاکی بیشتر آبوهوا در بخش حملونقل می خوانند. استفان شرانک، مدیر پروژه آلستوم، به خبرگزاری فرانسه گفت: تنها در آلمان بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ قطار دیزلی میتواند با مدلهای هیدروژنی جدید جایگزین شود.
در حال حاضر، از هر دو قطار منطقهای در اروپا، یک قطار با دیزل کار میکند. اما رقبای هیدروژنی آماده هستند تا جایگزین آنها در آینده نزدیک شوند، هرچند به رغم چشماندازهای جذاب، موانع واقعی و جدی برای گسترش گسترده هیدروژن وجود دارند که مهمترین آنها عدم وجود زیرساخت های لازم است.
به عنوان مثال، اگرچه آلمان در سال ۲۰۲۰ برنامه بلندپروازانه هفت میلیارد یورویی را برای تبدیل شدن به یک رهبر در فناوریهای هیدروژنی در یک دهه اعلام کرد، اما زیرساختهای لازم هنوز در این اقتصاد برتر اروپا وجود ندارد. این مشکلی است که در سراسر قاره سبز دیده میشود، جایی که سرمایهگذاری عظیمی برای تغییر واقعی به سیستم مبتنی بر هیدروژن مورد نیاز است.
علاوه بر این، هیدروژن لزوماً بدون کربن نیست و تنها «هیدروژن سبز» که با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر تولید می شود، توسط کارشناسان پایدار در نظر گرفته میشود.
در واقع، مشکل اصلی اینجاست که در حال حاضر ۹۵ درصد هیدروژن از تبدیل سوختهای فسیلی به دست میآید که تقریبا نیمی از آن از گاز طبیعی تامین می شود. در این ارتباط، اتکای همیشگی اروپا به گاز روسیه در بحبوحه تنشهای گسترده بر سر مناقشه کرملین و اوکراین، چالشهای بزرگی را برای توسعه هیدروژن در حملونقل ریلی هیدروژنی ایجاد می کند.
نظرات